Avatar billede kxh Nybegynder
10. maj 2005 - 11:26 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Datagrid til tekstfil

Hej

Er der nogen der ved om det er muligt og hvordan man kan lave en funktion på en webpage, som kan gemme data fra et datagrid til en kommaseperaret tekst fil, excel eller andet, og derefter downloade den til brugeren, således de ikke behøber at udskrive eller kopiere dataen over til dem selv.

Venlig hilsen

Kim Hansen
Avatar billede snepnet Nybegynder
10. maj 2005 - 11:36 #1
hvis du bruger et dataset som datagrundlag kan du bare dumpe det til xml med

someDataSet.WriteXml(path);

det er næsten det nemmeste.

der findes klodser som hjælper dig med at skrive den ene eller den anden type filer (typisk kunne man finde på at bruge en sådan, hvis det er pdf, excel el.l. filtyper du vil lave).

i sidste ende kan du også bare traversere dit grid og dumpe indholdet i en tekstfil på den måde du nu synes bedst.

foreach(DataGridItem griditem in someDataGrid.Items)
{
  WriteFileLine(gridItem);
}

og så en
private void WriteFileLine(DataGridItem item)
{
  // diverse i dit item kan tilgåes ved fx
  string s = item.Cells[3].Text;
  // men du kunne også have brug for sådan noget her :
  string ss = ((TextBox)item.Cells[2].Controls[0]).Text;
}

mvh
Avatar billede snepnet Nybegynder
10. maj 2005 - 11:38 #2
kan du ikke skrive lidt om hvad du helst vil .... så skal jeg give dig et bud.
mvh
Avatar billede kxh Nybegynder
10. maj 2005 - 11:42 #3
Hej igen

Jo jeg vil meget gerne komme med lidt oplysninger, jeg ønsker som sagt at brugeren har mulighed for at clikke på 'gem' og få gemt det resultat der er i siden datagrid til en excel fil, det vil næste være det bedste, jeg tror PDF kunne være smart men er der ikke en del med licenser og den slags, hvor i mod Excel ikke kræver noget plugin til vb.net/asp.net

// Kim
Avatar billede frydenholm Nybegynder
11. maj 2005 - 18:01 #4
Du kan evt. bruge iText til at lave pdf-dokumentet med.

iText er egentlig lavet til Java (så vidt jeg ved), men der findes også en version til .Net
http://www.ujihara.jp/iTextdotNET/en/

Og den "rigtige" iText side:
http://www.lowagie.com/iText/
Avatar billede snepnet Nybegynder
11. maj 2005 - 23:51 #5
jeg har også været meget glad for denne ... den fungerer helt fint :

http://www.carlosag.net/Tools/ExcelXmlWriter/Default.aspx

med lidt eksempler her :
http://www.carlosag.net/Tools/ExcelXmlWriter/sample.aspx

og en generator til at lave klasserne med her :
http://www.carlosag.net/Tools/ExcelXmlWriter/Generator.aspx

mvh
Avatar billede snepnet Nybegynder
07. september 2005 - 17:35 #6
hvordan går det her?
- du får et svar her i tilf. af at du kunne bruge noget af det jeg skrev til noget.
mvh
Avatar billede snepnet Nybegynder
07. september 2005 - 17:35 #7
hehe...  :o) prøver igen.