Avatar billede beo227 Nybegynder
09. maj 2005 - 16:24 Der er 42 kommentarer

9800Pro og MSI K8T Neo2 (Bios)

Hejsa

Jeg købte et Radeon 9800pro af mærket Sapphire for nyligt. Min pc kørte ustabilt i specielt spil fra dag 1, hvor den enten fryser totalt eller genstarter (ofte inden for de første 5 minutter).

Mit system er som følger:
AMD 3500
1024 mb corsair
MSI K8T Neo2
80 gb hdd
Min strømforsyning er kun på 300, men har prøvet en på over 400 med samme resultat.

Kører lige nu på en anden maskine med kortet hvor det har kørt fint nok i en dags tid.

Desuden får jeg rigtigt tit følgende fejl analyse fra Microsft efter en genstart hvor pc'en er gået kold :

Hardware Failure: Contact Original Equipment Manufacturer
A hardware failure reported by your Central Processing Unit (CPU)
This behavior occured because your computer processor detected an unrecoverable hardware error and reportede it to windows.

Mit bundkort er som sagt et MSI K8T Neo2 (VIA K8T800PRO).

Jeg fandt frem til at den seneste bios version fra MSI til mit kort hvor der stod følgende "Support ATI9800SE AGP card" (http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_detail.php?UID=608&kind=1)

Så er mit første  spørgsmål, kan det rette problemet med mit Radeon 9800PRO? Eller er der forskel mellem PRO og SE udgaven.

Det var mit håb at det kunne, så jeg fik en kammerat til at flashe min bios.

Min Bios hedder, så vidt jeg kan se, Amibios new setup utility version 3.31a. Det er i hvert fald standard biosen, da jeg aldrig før har pillet ved den.

Den nyeste Bios på msi's hjemmeside hed sjovt nok AMI® BIOS version 3.3, men da den er fra 2005 er den jo ganske sikkert nyerer.

Nå, men vi flashede den i dos, alt så ud til at køre som det skulle, men da vi kom ind i bios var den uforandret og stadig med navnet Amibios new setup utility version 3.31a. Senere hentede jeg en liveupdate på msi's hjemmeside og den fandt da også frem til at jeg godt kunne bruge den seneste bios. Den flashede bios i windows, men igen var det den samme, Amibios new setup utility version 3.31a, som  der stod med store bogstaver inde i min bios.

Jeg tror af samme grund ikke at den er flashed, i hvert fald har jeg ikke kunne se det nogen steder og heller ikke mærket forskel på stabiliteten.

Er min bios blevet flashed og har det bare ingen effekt haft eller hvad? Jeg har ikke kunne finde noget sted i biosen hvis man har kunne disable / enable om den var låst, så går ikke ud fra at det kan være problemet.

Er der nogen som kan hjælpe mig vil jeg sætte stor pris på det.

Er der noget vigtigt jeg har undladt at skrive så sig endelig til.

På forhånd tak.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. maj 2005 - 16:31 #1
Jeg tror den er flashed, for Amibios new setup utility version 3.31a er blot navnet på det program, som lægger den nye BIOS på plads.

Hvad så efter flashing, virker det normalt nu ?
Avatar billede beo227 Nybegynder
09. maj 2005 - 16:46 #2
Nej det er desværre fuldstændigt uforandret. Så i så fald har det ikke haft nogen betydning
Avatar billede huset Praktikant
09. maj 2005 - 16:47 #3
Har du installeret chipset drivers?

Har du installeret SP1 eller SP2?

Jeg tror det er dine RAM der har problemet trods den meddelse du får.
Avatar billede beo227 Nybegynder
09. maj 2005 - 17:10 #4
Jeg er igang med at hente de nyeste chipset drivere lige nu. Jeg har både SP 1 og 2.
Avatar billede huset Praktikant
09. maj 2005 - 17:26 #5
Ellers prøv lige at resette BIOS til default
Avatar billede beo227 Nybegynder
09. maj 2005 - 18:26 #6
Jeg tror egentligt nok at jeg havde de drivers i forevejen, men indtil videre er den ikke gået kold. (hvilket den pudsigt nok som regel ikke gør lige med det første efter at jeg har haft grafikkortet pillet ud som jeg lige har haft.)

Mht til RAM så sad rammene samme sted som da jeg havde mit gamle grafikkort som kørte fint. Men jeg ved ikke om det kan hjælpe at flytte dem.

Mht BIOS, så var den vel default før? (har aldrig pillet i den)
Avatar billede beo227 Nybegynder
09. maj 2005 - 18:48 #7
Og nu er min pc gået kold de første par gange, så Chipset Driverne hjalp desværre ikke.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. maj 2005 - 18:51 #8
Mht BIOS, så var den vel default før? (har aldrig pillet i den)

Det kunne jo være, at der er andre der har pillet ?
Avatar billede zabber Nybegynder
09. maj 2005 - 19:11 #9
Hvad giver den strømforsyning i amp  på  12v  ????
Avatar billede huset Praktikant
09. maj 2005 - 19:20 #10
zabber >> ??? hvad snakker du om
Avatar billede beo227 Nybegynder
09. maj 2005 - 19:21 #11
Det skulle der ikke så gerne, men jeg prøver lige at sætte den til default nu alligevel, det kan jo ikke skade :)

Mht strømforsyning så er jeg ikke lige klar over hvor jeg skal se det henne. Men jeg er godt klar over 300 ikke er helt godt, men jeg har haft prøvet med en strømforsyning på over 400 hvor problemet var på samme niveau.
Avatar billede huset Praktikant
09. maj 2005 - 19:22 #12
Har du prøvet med andre RAM?
Avatar billede zabber Nybegynder
09. maj 2005 - 19:24 #13
Der skulle gerne stå på din strømforsyning hvad den giver ved 12 v i amp den skal min.give 15 amp
Avatar billede zabber Nybegynder
09. maj 2005 - 19:29 #14
Jeg har selv prøvet med en 400 w strømforsyning der kun kunne give 13A den var ikke nok til min pc der nogenlunde er som din  køre nu med en 360W der giver 18A og nu går den aldrig ned
Avatar billede beo227 Nybegynder
09. maj 2005 - 19:31 #15
Nej, men jeg kan godt lige prøve med andre ram, selvom jeg ikke ved hvad et skulle gøre godt for. Men nu er det jo også mig som har et problem så jeg prøver lige :)

I bios kan jeg vælge mellem fail-safe defaults og optimized defaults, jeg ved ikke helt hvad jeg skal vælge der?

Den stod på 11.800, jeg ved ikke hvad den stod på med den anden strømforsyning. (jeg troede i øvrigt den helst skulle være så tæt på 12 v som muligt)
Avatar billede huset Praktikant
09. maj 2005 - 19:34 #16
optimized defaults vælg den
Avatar billede beo227 Nybegynder
09. maj 2005 - 19:36 #17
Oki, det prøver jeg lige først.
Avatar billede zabber Nybegynder
09. maj 2005 - 19:37 #18
prøv lige at se her  http://eksperten.dk/spm/547602
Avatar billede beo227 Nybegynder
09. maj 2005 - 22:07 #19
Jeg prøver med et anden ram blok i morgen.

Mht strømmen så gav min kammerats strømforsyning max 22 A og min 0,8 A så det skulle vel også være godt nok?
Avatar billede beo227 Nybegynder
10. maj 2005 - 16:32 #20
Selvom det er for tideligt at konkludere endnu, så har jeg trods alt kørt i en lille time på andre ram nu.

Hvis det viser sig at være problemet er der så ingen måde hvor jeg kan få systemet til at kører på mine Corsair ram overhovedet? Det må vel være grafikortet som ikke kan med rammene sku jeg tro.

Mine ram er helt præcis: Corsair Twinx 1024-3200C2PRO 2*512

Men som sagt har jeg kun kørt en lille time så det er endnu for tideligt at være sikker.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. maj 2005 - 18:45 #21
"Det må vel være grafikortet som ikke kan med rammene sku jeg tro."
Tror jeg ikke.

Og ja, det er fortidligt at konkludere.

Du kunne jo prøve med kun 1 stang corsair, og hvis den gør det igen, så prøver du med den anden stang corsair, men stadig kun 1 stang. Så vil du finde ud af, hvilken der er tvær, som du så kan udskifte.
Avatar billede beo227 Nybegynder
10. maj 2005 - 18:57 #22
Ja det lyder fornuftigt, det må jeg prøve. Bare underligt at en af rammene ryger lige samtidigt med jeg får nyt grafikkort.

Kører i øvrigt stadigt uden problemer.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. maj 2005 - 22:13 #23
Så er det helt sikkert en af dine ram klodser :-)
Avatar billede huset Praktikant
11. maj 2005 - 08:26 #24
Et sikkert tegn ja :D
Avatar billede beo227 Nybegynder
13. maj 2005 - 15:15 #25
Efter flere dage uden nogle problemer er det så småt ved at vende tilbage, dog slet ikke i nærheden af at være så slemt som før, endnu i hvert fald.

Jeg har prøvet begge ram også.

Men 3 dage uden problemer overhovedet og nu lader det til så småt at vende tilbage. Har fået fejlmeddelsen på begge blokke.

Jeg er lost :/
Avatar billede huset Praktikant
13. maj 2005 - 15:59 #26
Tror dine RAM er døde så.
Avatar billede huset Praktikant
17. maj 2005 - 13:37 #27
How goes??
Avatar billede beo227 Nybegynder
18. maj 2005 - 16:23 #28
Jeg fik endelig min pc til at gå kold på de andre ram i går aftes(flere gange). Synes det er undelig at jeg kan pille ved hardwaren og så virker det lidt tid igen.

Men her for en halv times tid kunne jeg så slet ikke starte op, kom aldrig længere end til information om bundkortet, hvilket er det alleførste jeg ser.

Byttede rammene ud med en af mine corsair og så startede den op i 2 forsøg, meget underligt.

Så jeg går ikke udfra det er rammene.
Avatar billede huset Praktikant
18. maj 2005 - 16:35 #29
jeg er blank
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. maj 2005 - 21:49 #30
Nu har du selvfølgelig slukket for de 220 V, når du piller RAM ud, eller remonterer dem ! !
Avatar billede beo227 Nybegynder
20. maj 2005 - 17:22 #31
Nå så er der nyt hvis i stadigvæk er her.

Nu købte jeg jo nyt grafikort fordi det gamle gik i stykker.

Det der skete var at det begyndte at flimrer, først i spil senere alle stede. Og ligeledes gik skærmen i sort. Altså flimrede lidt gik i sort og så tilbage til normalt et stykke tid.

Til sidst gik det bare helt i sort, også på andre maskiner. Nuvel kortet var røget.

Nu har jeg så lånt et gf4 af en kammerat for at se om min pc vill gå kold på det. Sørme ikke om det også er begyndt at flimrer lidt og gå i sort her 1 dag senere efter ellers at have kørt fint.

Kan det være bundkortet der skaber problemet så. Eller hvad siger i til det?
Avatar billede beo227 Nybegynder
20. maj 2005 - 17:27 #32
Glemte lige at skrive at mit gamle kort også var et gf4.
Avatar billede huset Praktikant
21. maj 2005 - 09:45 #33
Tror bundkortet er problemet ja
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. maj 2005 - 12:51 #34
Måske, men det kunne også väre bundkorts drivers, så pröv at opdatere dem.

Når du er i gang med drivers, så opdater også til XP SP2 hvis du ikke allerede har gjort dette, og det samme med den seneste version af directX.
Avatar billede zabber Nybegynder
21. maj 2005 - 14:12 #35
Har du prøvet at tjekke med et program om din pcu er stabil med volt ??
Avatar billede beo227 Nybegynder
22. maj 2005 - 23:09 #36
Jeg fik byttet mit bundkort uden problemer i butikken og har lige fået sat det hele til igen. så de må da ha nogenlunde troet på at det var problemet.

Jeg købte desuden en 510 w strømfosyning nu jeg var der så strøm kan heller ikke være et problem so far. Jeg havde også problemet med en kraftig strømforsyning uden det ændrede noget som helst, men jeg er godt klar over at jeg kørte på et minimum.

Er ikke gået kold endnu, men jeg vil vente lidt med at være optimistisk, er efterhånden blevet skuffet et par gange :)

Jeg skal nok lige skrive her igen om en uges tid, ellers måske før hvis problemet opstår igen :/
Avatar billede beo227 Nybegynder
22. maj 2005 - 23:11 #37
I øvrigt havde jeg de nyeste bundkort drivere XP og DirectX :)

Og skal også lige sige tak til jer 3 som har hjulpet mig de sidste par uger!
Avatar billede beo227 Nybegynder
22. maj 2005 - 23:14 #38
En sidste ting, ekspedienten mente det var agp'en på bundkortet.
Avatar billede huset Praktikant
23. maj 2005 - 08:20 #39
kan det godt være ja.

Husk feedback og en lukning igen når det er tid
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. maj 2005 - 21:58 #40
Velbekomme  ;-)
Avatar billede huset Praktikant
11. september 2005 - 07:45 #41
Mon det er på¨tide du finder ud af at få givet feedback eller lukket tråden!
Avatar billede huset Praktikant
17. januar 2006 - 09:04 #42
Kunne man efterhånden forvente feedback fra dig opretter, eller på anden måde du gad bruge tid på at lukke spørgsmålet igen?

http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar