Avatar billede dantheman Nybegynder
09. maj 2005 - 14:02 Der er 9 kommentarer

Dato i flash

Hej
Jeg vil gerne kave en præsentation i flash som IKKE skal ligge online. I bunden af denne præsentation skal der være en kalender hvor det blive highlightet hvilken dato det er.. hvordan kan det lade sig gøre?
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
09. maj 2005 - 14:14 #1
Datofunktionerne i flash virker ved at nappe tiden fra den computer, som flashen bliver udført på - du kan dermed sagtens få den korrekte dato, selvom flashen ikke har adgang til nettet, det forudsætter bare at computerens ur går rigtigt.
Avatar billede barklund Nybegynder
09. maj 2005 - 14:16 #2
Kig på Date-objektet. Du kan forholdsvist nemt få vist dags dato som YY-MM-DD eller tilsvarende. Skal det være med fuldt navn for måned og/eller ugedag, så skal du lige lave nogle arrays, til at slå op i først.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
09. maj 2005 - 14:16 #3
Prøv at kigge lidt på dette:

now = new Date();
dateNow = now.toString();
trace (dateNow);
Avatar billede svendthomsen Nybegynder
09. maj 2005 - 14:19 #4
lav sådan:

-1.lav et dynamisktekstfelt og gi det et var navn fx.tok
-2.gå ind i actions på framen og vælg variabel
-3.skriv i det det øverste felt _root.tok
-3.i det felt neden under vælger du newdate og marker det nederste afkrydsnigs felt

jeg laver det nu i hovedet men det burde virke alligevel
Avatar billede dantheman Nybegynder
09. maj 2005 - 14:32 #5
hejsa...
problemet er lidt at jeg ikke skal have vist datoen som dd/mm/yy jeg skal selv designe en kalender og så skal den highlighte datoen
Avatar billede pyroman Nybegynder
09. maj 2005 - 14:35 #6
Hvis du har Flash MX 2004 kan du kigge lidt på DateChooser komponenten - det er en færdiglavet kalender - og den nuværende dag er highlighted...
Avatar billede svendthomsen Nybegynder
13. maj 2005 - 17:46 #7
hvad med:

1.lav denne actions i frame 1:
daysofWeek = new Array ();
daysofWeek[0] = "Søndag";
daysofWeek[1] = "Mandag";
daysofWeek[2] = "Tirsdag";
daysofWeek[3] = "Onsdag";
daysofWeek[4] = "Torsdag";
daysofWeek[5] = "Fredag";
daysofWeek[6] = "Lørdag";
daysofMonth = new Array ();
daysofMonth[0] = "Januar";
daysofMonth[1] = "Februar";
daysofMonth[2] = "Marts";
daysofMonth[3] = "April";
daysofMonth[4] = "May";
daysofMonth[5] = "Juni";
daysofMonth[6] = "Juli";
daysofMonth[7] = "August";
daysofMonth[8] = "September";
daysofMonth[9] = "Oktober";
daysofMonth[10] = "November";
daysofMonth[11] = "December";

2.lav et dynamisk tekst felt kald det(variable navn)myDisplay
3.lav det til et movieclip og dette script på:
onClipEvent (load) {
    myDate = new Date();
    currentYear = myDate.getFullYear();
    currentMonth = myDate.getMonth();
    currentDate = myDate.getDate();
    currentDay = myDate.getDay();
    myDisplay = "Idag er det \r" + _root.daysofWeek[currentDay] +", "+_root.daysofMonth[currentMonth]+" "+currentDate+", "+currentYear;
}
Avatar billede barklund Nybegynder
13. maj 2005 - 18:19 #8
svendthomsen, jeg har set dig lave et par indlæg efterhånden.

Bruger du stadig flash 5 og giver kun råd hertil? Siden du insisterer på at bruge variable for tekstfelter, onClipEvent og andre besværlige metoder, som kan laves meget nemmere i Flash MX og frem.

Det er ikke en kritik, bare en undren over, at du scripter (i øvrigt ganske fornuftigt) til en 3-4 år gammel version af Flash. Hvorfor dog?

--
Morten Barklund :)
Avatar billede svendthomsen Nybegynder
13. maj 2005 - 19:26 #9
jeg bruger mx men jeg syntes at variabler er gode nok og at de er nemme at arbejde med.du har nok ret i at der er nemmer metoder men...sådan gør jeg