Avatar billede thanse21 Nybegynder
09. maj 2005 - 08:48 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Nulstil IDENTITY column på tabeller

Hej Eksperter,

Hvordan kan jeg nulstille værdien af en IDENTITY kolonne på mine tabeller i min database. Jeg vil gerne have, at værdien starter på 1 igen.
Avatar billede mountmedia Nybegynder
09. maj 2005 - 08:54 #1
DBCC CHECKIDENT (MinTabel, RESEED, 1)
Avatar billede mountmedia Nybegynder
09. maj 2005 - 08:54 #2
Bare kør det fra QueryAnalyzer
Avatar billede dsj Nybegynder
09. maj 2005 - 09:09 #3
I ovenstående svar vil det første tal være 2. Hvis du vil starte fra 1, skal du reseed'e til 0.
Avatar billede thanse21 Nybegynder
09. maj 2005 - 09:16 #4
svar begge to...
Avatar billede thanse21 Nybegynder
09. maj 2005 - 09:17 #5
btw, skal tabellen så ikke være tom når jeg gør det? eller kommer problemet først når jeg indsætter den næste række?
Avatar billede dsj Nybegynder
09. maj 2005 - 09:25 #6
Hvis du reseed'er til f.eks. 0 mens der er data, vil der komme konflikter med de eksisterende data. Hvis IDENTITY-kolonnen allerede har en række med værdien 1, vil du efter reseed tli 0 ikke kunne indsætte nogen data.

Hvis nu der er blevet slettet en masse data, og du ønsker at lukke "hullet" i IDENTITY-kolonnen, kunne du afvikle følgende:

DECLARE @val int
SELECT @val = MAX(MinTabel.kolonne) FROM test
DBCC CHECKIDENT (MinTabel, RESEED, @val)
Avatar billede thanse21 Nybegynder
09. maj 2005 - 10:26 #7
takker