Avatar billede juzze Nybegynder
08. maj 2005 - 20:01 Der er 4 kommentarer

Generel sammenligning

Hej jeg er er igang med en VBA opgaver under mit HA studie. Vi skal lave en rapport og til mundtlig eksamen, det jeg søger efter er nogen gennerelle smarte "sætninger" osv. til sammenligning med andet programmering, men også gennerelt spørgsmål om "hvor er vba smart" og hvor "kommer det til kort". Det er meget åbne og svære spørgsmål, så den bedste besvarelse giver en del point ;)
Avatar billede tubber Juniormester
08. maj 2005 - 20:24 #1
VBA er til at lave et "program" inde i et andet program. Det kan for eksempel være en macro i word der henter externe data fra tekst dokumenter, hvor det så bliver automatiseret, så man ikke skal gøre det hver gang man åbner sit word dokument.
Det kan også være en regl i outlook.

VBA kommer til kort, eller rettere sagt det er IKKE brugbart hvis du laver et selvstændigt program, det kan være du i VB laver din egen brugerflade hvor du vil ha listet dine data fra en tekstfil.

Det er sådan lige kort hvad forskellen er på VBA og f.eks. VB, fordi jeg nævner VB er at hvis du kan VBA kan du faktisk også en del VB, hvor du så¨kan lave kombinationer af et selvstændigt program, og noget VBA kode i f.eks. den access database du bruger i dit VB projekt.

Et lidt mere omfattende eksempel kan være du har en Dynamisk hjemmeside hvor du arbejder med en access database hvor du har et varelager i.
Du kan så kode nogle rutiner der kører hver gang du åbner et worddokument (f.eks. faktura til udskrift) der henter den så frem og indtaster hvad en kunde har købt hvor du kun skal indtaste varenummer i et felt, og så henter den resten i access databasen.
Du har så kodet et program i VB du bruger når du tilføjer nye vare og sletter udgået vare på din computer, så skal du ikke sidde og gøre det online via et webmodul.

Håber det hjælper lidt :)
Avatar billede juzze Nybegynder
10. maj 2005 - 19:58 #2
Det var ok, ville gerne have lidt mere, men dejligt du giver noget, hvordan giver jeg dig point :S
Avatar billede martin_moth Mester
13. maj 2005 - 10:17 #3
Lidt mere..? Hvad tænker du på?

Skal du sammenligne VBA med VB og andre programmeringssprog, eller med andre macrosprog?

Du kan nævne, at syntaksen i VBA er 98% identisk med syntaksen i VB6 og VBscript.

Er ikke helt med på hvad du spørger om
Avatar billede tubber Juniormester
22. maj 2005 - 20:03 #4
Kommer et svar her :)