Avatar billede mulles.tk Nybegynder
08. maj 2005 - 19:37 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Indsæt data i DB

Når en person opretter sig som bruger, skal dataene indsættes i to tabeller, en med brugeroplysninger og en anden med login.... Relationen mellem dem skal så være et unikt brugerID, som automatisk bliver genereret i tabellen med brugeroplysningerne. Men hvordan får jeg gjort sådan, at når dataene er indsat i tabellen og ID'et er blevet genereret, at jeg så får hentet det ID før dataen indsættes i tabellen med loginoplysningerne?

Er dette klart nok? hehe....
Avatar billede busschou Praktikant
08. maj 2005 - 19:42 #1
Du kan jo bare lave det af steps
1) Indsætte i bruger tabel
2) Hente Id fra brugertabel hvor alle dine indsatte oplysninger er givet
3) indsætte i login tabel
Avatar billede mulles.tk Nybegynder
08. maj 2005 - 19:45 #2
Ja... sådan havde jeg også tænkt mig det, men hvordan?? hehe...

Kan du lave selve strukturen, så smider jeg bare de nøjagtige 'INSERT INTO' i bagefter?
Avatar billede busschou Praktikant
08. maj 2005 - 19:49 #3
1)
Insert Into bruger (felt1, felt2, ...) Values (værdi1, værdi2, ...)
2)
Select Id From bruger Where felt1 = værdi1, felt2 = værdi2, ...
$ID = mysql_result($query,0)
3)
Insert Into login (id, felt1, felt2,...) Value ($ID, værdi1, værdi2...)
Avatar billede busschou Praktikant
08. maj 2005 - 19:49 #4
Sådan du mener?
Avatar billede coderdk Praktikant
08. maj 2005 - 19:53 #5
1) insert into dintabel
2) mysql_insert_id() http://dk2.php.net/mysql_insert_id
3) insert into andentabel med id fra 2)
Avatar billede busschou Praktikant
08. maj 2005 - 19:59 #6
coderdk >> taget fra siden
--
Note:  Because mysql_insert_id() acts on the last performed query, be sure to call mysql_insert_id() immediately after the query that generates the value.
--
Hvad vil der ske hvis to brugere opretter sig næsten simultant? Så vil den ene oprettes i brugertabellen og inden id´et fanges vil den anden oprettes. Dernæst vil id´et blive fanget som anden brugers id og indsættes. Til sidst vil id´et igen hentes som det samme og der vil opstå en konflikt fordi det allerede er indsat.
Kan det ikke ske?
Avatar billede mulles.tk Nybegynder
08. maj 2005 - 20:04 #7
coderdk: sådan her...

mysql_query("INSERT INTO it_stud_bruger (....) VALUES (....)") or die(mysql_error());

$id = "mysql_insert_id()";

mysql_query("INSERT INTO it_stud_login (id) VALUES ('$id')") or die(mysql_error());
Avatar billede coderdk Praktikant
08. maj 2005 - 20:07 #8
Jeg tror nu ikke det kan ske. http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/getting-unique-id.html siger at det er pr. connection, og at andre connections der indsætter ikke påvirker din connection.
Jeg har *aldrig* oplevet at den fejler, og jeg har brugt den i nogle ganske store setups! :)
Avatar billede coderdk Praktikant
08. maj 2005 - 20:08 #9
Nej:

mysql_query("INSERT INTO it_stud_bruger (....) VALUES (....)") or die(mysql_error());

$id = mysql_insert_id();

mysql_query("INSERT INTO it_stud_login (id) VALUES ('$id')") or die(mysql_error());
Avatar billede mulles.tk Nybegynder
08. maj 2005 - 20:08 #10
ahh oki, takker
Avatar billede coderdk Praktikant
08. maj 2005 - 20:08 #11
Man kan faktisk også bruge den i en query:

  SELECT LAST_INSERT_ID() AS sidsteid;