Avatar billede sgt_bk Nybegynder
08. maj 2005 - 14:04 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Knappens navn til variabel ved klik

Jeg har lavet en makro der tilføjer et nyt ark med data, samt en række med data på mit forsideark som er hevet ud fra det nye ark. Samtidig genereres der en knap med navnet på det nye ark som .Name

Hvordan laver jeg en makro der putter enten .Name eller teksten på den knap der kalder makroen ned i en variabel, så jeg kan bruge knappen som et link til det til knappen tilhørende ark?

Altså noget i retning af:

--------------------------------

Sub TilArk()

    Dim ArkNavn

    'Det er her jeg skal have ArkNavn til at indeholde .Name
    'eller teksten på den knap der kalder makroen

    ArkNavn = ??????

    Worksheets(Arknavn).Activate
    [A1].Select

End Sub

------------------------------

Jeg har søgt på google og her på eksperten i flere timer uden held... :-(

På forhånd tak.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
08. maj 2005 - 14:09 #1
Hvis du kun har én knap el.lign.
så er ActiveSheet.Shapes(1).Name navnet på knappen
Avatar billede sgt_bk Nybegynder
08. maj 2005 - 14:13 #2
Nope, jeg har op til uendeligt mange knapper - som sagt skal knappens .Name eller teksten på knappen sendes over i en variabel i den macro der kaldes af knappen..
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
08. maj 2005 - 14:35 #3
Hvis du bruger "Forms" Button (i modsætning til CommandButton) kan du bruge nedenstående:

MsgBox Application.Caller
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
08. maj 2005 - 14:36 #4
(jeg får en fejlmeddelelse, hvis jeg bruger Application.Caller på CommandButton)
Avatar billede sgt_bk Nybegynder
08. maj 2005 - 14:44 #5
Okay - jeg er total newbee mht. vba, så du må lige forklare lidt dybere, eller evt. komme med et kort eksempel.

Den kode der sætter knappen på min forside ser sådan ud: (BaneNavn er variablen med navnet på det ark der oprettes)

With ActiveCell
  Application.CommandBars("Forms").Visible = True
  ActiveSheet.Buttons.Add(Left:=.Left, Top:=.Top, Height:=.Height, Width:=.Width).Select
  Selection.Caption = BaneNavn
  Selection.OnAction = "TilArk"
  Selection.Name = BaneNavn
End With

Tak
Avatar billede sgt_bk Nybegynder
08. maj 2005 - 14:52 #6
Hey - det spiller nu - tak for hjælpen, skulle lige hitte ud af application.caller, men fandt ud af det - smid et svar, så får du point - TAK
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
09. maj 2005 - 14:18 #7
Fint!