Avatar billede gala Nybegynder
08. maj 2005 - 10:42 Der er 9 kommentarer

Hvad er GrainulatedTextArea??

Hej!
Jeg har fået en henvisning til noget der hedder GrainulatedTextArea. Det skulle have lidt mere funktionalitet end almindeligt textArea, som for eksempel at den skal kunne holde styr på hvor i indholdet der tastes. Jeg KAN ikke finde det - Ringer det en klokke hos nogen hvad der kunne menes??

Mange 1000 tak!
Gala
Avatar billede kalp Novice
08. maj 2005 - 10:42 #1
never heard of it. hehe
Avatar billede kalp Novice
08. maj 2005 - 10:43 #2
Kig på JTextPane.
Avatar billede gala Nybegynder
08. maj 2005 - 10:44 #3
Det jeg egentlig skal bruge det til er at udskrive nogle tekstobjekter, og så skal jeg holde styr på hvilke af dem der redigeres i. Plus der skal kunne laves nye. Kan du pege mig i en eller anden smart retning?
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. maj 2005 - 16:11 #4
Jeg kender IKKE den klasse du henviser til, men her er lidt baggrund

tænk på to forskellige materialer som 'vand' og 'korn', begge dele opbevares i beholdere, begge dele kan hældes fra en beholder til en anden, men der er en forskel i hvordan de to materialer opfører sig.

"granumlated" henviser til noget der ikke kan deles uendeligt, men har nogen naturlige 'klumper' det opdeles it.  Vand fx kan opdeles i noget nær uendelig små stykker, korn har en naturlig grundenhed (et enkelt korn) sod det naturligt opdeles i.

ditto med et 'tekstområde', vi kn enten se det som 'areal' (ikke granuleret) eller som et antal rækker og kolonner (x,y positioner) hvor hver position indeholder et bogstav.

Når vi på den måde skaber faste enheder for tekstområdet at opdeles i opnår vi den fordel at vi bliver istand til at adressere de enkelte bogstaver og ord i det. Det er grumme nyttigt hvis man vil editere i et tekstområder. (men samtidig mister vi så også evenenr til at tegne et bogstav hvorsomhelst i textarealet (fx halvejs oveni et andet))

Men selv med den korrekte stavning  "GranulatedTextArea" kan jeg heller ikke finde det i google. kunne det være det ikke er en specifik klasse, men 2 ord: "granulated Textarea" dvs et textarea du selv extender med metoder til at opnå den granulering ?

mvh JakobA
Avatar billede gala Nybegynder
08. maj 2005 - 16:45 #5
1000 tak for vise ord.
Jo der er nok tale om et granulated text area. Men hele postyret er jo egentlig for at lokalisere hvilket afsnit der bliver ændret i. Kan du sætte mig lidt på sporet af hvorledes jeg kan bruge adresseringen af det enkelte bogstav til at hitte ud af hvilket afsnit der bliver rettet i?
Avatar billede gala Nybegynder
08. maj 2005 - 16:52 #6
og hvorledes man implementerer sådan et - tager man TextArea som basis og putter flere metoder ind eller hvordan?
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. maj 2005 - 18:27 #7
Desværre nej. jeg kender ikke TextArea klassen godt nok til at være sporsomhelst specifik.
men efter et kik i http://java.sun.com/j2se/1.4.2/docs/api/java/awt/TextArea.html vil jeg tro det er funktioner der hedder noget med 'caret' (tekstcursoren) og 'selection' du mest skal kikke nærmere på og bruge. umiddelbart fandt jeg:
  getCaretPosition, getSelectedText, getSelectionEnd, getSelectionStart, select, selectAll, setCaretPosition, setEditable, setSelectionEnd, setSelectionStart

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. maj 2005 - 18:33 #8
Yep, extende TextArea klassen

class GranulatedTextArea extends TextArea {
    ...
    public void udskiftSelectedMed( String nytIndhold ) {
        ...
    }
... osv.
}//endclass

men du risikerer at skulle caste fra TextArea ti GranulatedTextArea en masse steder, måske der er en bedre løsning. Lad os se når arne-v vågner :-))
Avatar billede gala Nybegynder
08. maj 2005 - 18:45 #9
hm...troede ikke at arne_v sov! synes at han er allestedsnærværende - for hvilket han sakl have mange tak!