Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. maj 2005 - 00:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Sortere ugyldige binære koder/tegn fra, så kun tekst vises?

Jeg sidder med et stykke PHP kode som hiver nogle rå EXIF data ud af nogle billeder og viser dem i browseren. Nogle af de tags jeg hiver ud, indeholder binære koder, som ikke er reelle ASCII tegn (værdi fra 0 til 31).
Disse bliver så vist som firkanter i browseren.

Problemet er, at dette giver en fejl ved XHTML validering, og derfor vil jeg høre om der findes en nem måde at sortere disse fra. htmlentities() hjælper ikke, den fanger dem nemlig ikke.

Jeg kunne selvfølgelig bruge en ord() og checke på hver eneste linje data jeg udskriver, men det virker som en skodløsning.

Er der nogen der har en bedre løsning?
Avatar billede slash_underscore Nybegynder
08. maj 2005 - 01:09 #1
$vowels = array("a", "e", "i", "o", "u", "A", "E", "I", "O", "U");
$onlyconsonants = str_replace($vowels, "", "Hello World of PHP");

I arrayet skriver du så tegnene du vil have sorteret fra.

Se også: http://dk2.php.net/manual/da/function.str-replace.php
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. maj 2005 - 01:12 #2
det er lige netop IKKE sådan en løsning jeg er ude efter, så kunne jeg lige så godt bruge ord() og checke om værdien er under 32...

Det jeg leder efter, er noget som sorterer alt fra, der ikke er en del af de almindelige ASCII tegn, men er kontrolsignaler.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. maj 2005 - 01:18 #3
Jeg ved ikke om du mener ASCII tegn, eller noget andet, men du kan da overveje

  $str=preg_replace('/[\x00-\x1f]/','',$str);
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. maj 2005 - 02:52 #4
well jeg har fundet en nogenlunde løsning nu...

if(ord(substr($raw_value,0,1))<32) $raw_value="###";

De data jeg prøver at hive ud, er i nogle tilfælde 4 bytes med værdier fra 0 til 8, hvilket jo blot resulterer i nogle firkanter når de skal vises i browseren, og det er disse tegn der får XHTML validatoren til at fejle
Avatar billede cyberesben Nybegynder
25. maj 2005 - 18:02 #5
lukker