Avatar billede leblodia Nybegynder
07. maj 2005 - 21:33 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til et regnestykke

Hej, er der nogen som kan hjælpe med dette, min kæreste (og jeg heller) kan ikke finde ud af det.

Et drivhus har form som en halvcylinder med radius x meter og længde l meter.
I det følgende betragtes drivhuse med et bestemt overfladeareal, hvor sammenhængen mellem længden l og radius x er givet ved:

l=38/x - x

Gør rede for, at for sådanne drivhuse er rumfanget V(x) som funktion af radius x givet ved:

V(x)=19 * pi * x - pi/2 * x i tredie

hvor V(x) er målt i m3 <-- kubikmeter

Bestem V'(x)
Bestem x, så rumfanget V(x) er størst muligt, og bestem dette største rumfang.

Pft.
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
07. maj 2005 - 23:54 #1
Rumfang af en halv cylender: V = r^2 * pi * l / 2
V(X) = (x^2 * pi * (38/x)-x) / 2
V(X) = (38*x*pi - x^3 * pi) / 2
V(X) = 19*x*pi - x^3 * pi/ 2

V'(x) = 19*pi - 3x^2 * pi/2

V'(x) er et udtryk for hældningen af et givent punkt på linien. Det går højst sandsyneligt i en bue hvilke betyder at når volumen når max gælder det at V'(x)=0 (Tangenten er nu en vandret linie) <- savner en tegnefunktion, men håber på at i forstår hvad jeg mener
V'(x) = 0
0 = 19*pi - 3x^2 * pi/2
3x^2 * pi/2 = 19*pi
x^2 * = 9,5 / 3
x = kvadratrod(9,5 / 3)
Nu har du radiussen ved det sørst mulige rumfang. Det skal så bare sættes ind i V(x)=19 * pi * x - pi/2 * x i tredie så har du det største rumfang.

  Det ville være nemmere at forklare med tegninger mm men jeg håber på at det er forståeligt, samt selvfølgelig at jeg har regnet rigtig :)
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
08. maj 2005 - 15:08 #2
Lige en enkelt indvending i bagatel-skalaen! :P

Det er bare en lille regnefejl der har sneget sig ind når du isolerer x...

3x^2*pi/2 = 19*pi <=>

3x^2 = 2*19*(pi/pi) <=>

x^2 = 38/3 <=>

x = kvadratrod(38/3) :)
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
08. maj 2005 - 15:29 #3
ups kom til at dele med 2 i stedet for at gange. Min fejl
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
08. maj 2005 - 15:33 #4
Det er jo bare en lille regnefejl!! :D

Jeg tænkte bare lige jeg ville skrive det, det ville jo være ærgeligt at have hele opgaven rigtig, og så lige til sidst komme frem til en forkert x-værdi, så er hele det gode arbejde jo næsten spildt! :)
Avatar billede leblodia Nybegynder
08. maj 2005 - 20:44 #5
Mange tak for svarene. Kan I ikke komme med et svar så jeg kan give point.
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
08. maj 2005 - 21:40 #6
Jeg springer over! Thomas_nj bør have pointene! :)
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
08. maj 2005 - 22:33 #7
Mange tak for det luigi.
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
08. maj 2005 - 22:33 #8
Ups skulle lige ramme svar, det kører virkeligt for mig i denne her tråd
Avatar billede leblodia Nybegynder
09. maj 2005 - 21:05 #9
Der sker intet når jeg trykker på Accepter???
Avatar billede roenving Novice
10. maj 2005 - 23:33 #10
Du skal huske at markere navnet til venstre i boksen før du trykker på Acceptér !-)