Avatar billede drsniper Nybegynder
07. maj 2005 - 19:40 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Fuld backup af hele harddisk

Hejsa. Vil gerne vide en nem måde at tage en komplet backup af en hel harddisk til en anden. Jeg har en Aopen XC Cube med 2 x 80 gb Maxtor diske. Den ene disk er partitioneret i C: og D: hvor så windows og alle programmer ligger på C-drevet. Den anden disk er tom og skal bruges til backup.

Det skal være sådan at hvis disk 1 går ned, kan jeg sætte den anden til og bruge den uden at miste for meget data.

Har læst en del om RAID1, men jeg må sige at det er lige lidt over mit niveau. Men hvis du selvfølgelig kan give mig en komplet guide, så er alle pointene hjemme!

Ellers bare interesseret i at høre hvad I har af forslag...
Avatar billede drsniper Nybegynder
07. maj 2005 - 19:42 #1
Glemte at fortælle at jeg har WIN XP pro...
Avatar billede xyborx Nybegynder
07. maj 2005 - 19:45 #2
RAID1 er nok den nemmeste løsning. Ellers vil jeg foreslå en linux bootdisk med dd, som du så kan bruge til at kopiere det hele, inkl MBR osv.

dd if=hda of=hdb
Avatar billede wise Seniormester
07. maj 2005 - 19:46 #3
Linux bootdisk er den gratis udgave "drive image" til windows kan det samme ved at betale for det :-)
Avatar billede drsniper Nybegynder
07. maj 2005 - 20:43 #4
Nu siger du RAID1 er den nemmeste løsning. Jeg har læst side op og side ned på nettet om RAID og fatter stadig minus.

Jeg an ikke finde en god guide som tager den fra bunden af.

mht. linux bootdisk skriver du med "dd". Hvad er dd? og hvad er MBR?
Avatar billede drsniper Nybegynder
07. maj 2005 - 20:45 #5
p.s. Jeg har IKKE diskettedrev!
Avatar billede wise Seniormester
07. maj 2005 - 21:30 #6
dd er et program.
Hent knoppix eller en anden linux boot disk - start en konsol og skriv det som xvborx skrev...

Eller skaf Norton Ghost, Powerquest Drive image eller tilsvarende program hvis du gerne vil blive i windows verdenen (og det vil jeg næsten gætte på at du vil).
Jeg tror dog ikke nogen af dem findes i en fungerende demo version - så det handler om at købe windows produkterne eller at kaste sig ud i en linux-on-a-disk (så du ikke behøver at installere noget på din maskine)
Avatar billede xyborx Nybegynder
07. maj 2005 - 21:34 #7
Jeg vil tro at de fleste linux live cd'er har dd. Det er et meget udbredt værktøj, så bare tag den mindste udgave du kan finde :) Jeg plejer at bruge en Gentoo Linux minimal install cd: http://www.gentoo.org/ - Der er ingen automatisk installation, så du risikerer ikke at installere noget, selvom det nok ikke ville skade ;)

Det skal måske siges at jeg ikke har ret meget forstand på windows. Det kan godt være at der er nogle  muligheder der kan køre direkte i windows. Jeg kender bare ikke til det så.
Avatar billede perj Nybegynder
08. maj 2005 - 08:54 #8
1.) Du skal koncentrere dig om RAID1.
2.) Bedst at dine diske er ens.
3.) Er dit bundkort ikke forberedt til RAID1, kan du købe et kort til at smide i en ledig port på bundkortet.
4.) Softwaren fulgte med Win WP.
Får du det til at køre, er begge dine HD diske altid ens.
Avatar billede drsniper Nybegynder
07. januar 2008 - 15:22 #9
lukket