Avatar billede hayat Nybegynder
05. maj 2005 - 23:09 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Er Northwind database inkluderet i MS SQL Server Desktop Engine?

Hej eksperter,

Problembeskrivelse:
Jeg er i gang med at lære ASP.Net og har i den forbindelse brug for at hente noget data fra en Database, hvor jeg har installeret en Microsoft SQL Server 2000 Desktop Engine (MSDE 2000) Release A. I min lærebog er der nogle toturials, hvor man skal have forbindelse til en Northwind Database, men på den server, som jeg har installeret findes der ikke denne database. Der ligger nogle andre databaser i stigen "C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL\Data", men der ikke nogen data i dem og derfor kan ikke bruge dem.

Spørgsmål:
Findes Northwind database ikke i en desktop? Hvis det ikke findes,hvordan kan jeg "Oprette" en database (tabeller med data), som jeg kan lege med på Websiden?

På forhånd tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. maj 2005 - 23:16 #1
Det er korrekt MSDE 2000 kommer ikke med Northwind.

Men du opretter vel bare en database.

Er du doven laver du den via Access !
Avatar billede hayat Nybegynder
05. maj 2005 - 23:23 #2
Hvordan opretter man en database i MS SQL, det er jo bare en engine, der kører i processlinjen uden nogen grænseflade? Er der en Northwind i Access? Hvis jeg selv oprette en database i Access, hvordan skal jeg så smide det i MS SQL bagefter?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. maj 2005 - 23:26 #3
eksempel op oprettelse af database i OSQL command line tool (det kommer med MSDE):

CREATE DATABASE Test
ON (NAME = Test_data, FILENAME = 'C:\Databases\MSDE\Test_data.mdf', SIZE = 250MB, MAXSIZE = 250MB)
LOG ON (NAME = Test_log, FILENAME = 'C:\Databases\MSDE\Test_log.ldf', SIZE = 250MB, MAXSIZE = 250MB)
GO
ALTER DATABASE Test
SET RECOVERY SIMPLE
GO

USE Test
GO
CREATE TABLE T1 (F1 INTEGER PRIMARY KEY, F2 VARCHAR(50))
GO
INSERT INTO T1 VALUES(1, 'A')
GO
INSERT INTO T1 VALUES(2, 'BB')
GO
INSERT INTO T1 VALUES(3, 'CCC')
GO
Avatar billede arne_v Ekspert
05. maj 2005 - 23:27 #4
Hvis du i en nyere Access vælger New og så New Project så er det i virkeligheden
en MSDE database du opretter.
Avatar billede hayat Nybegynder
05. maj 2005 - 23:47 #5
Jeg har ikke en command tool(den er ikke med) og har prøvet at en MSDE databse fra Access 2003. Det kan man godt, men der kommer en fjel, som jeg lige vil kigge nærmere på. Vender tilbage
Avatar billede arne_v Ekspert
05. maj 2005 - 23:50 #6
Har du ikke:

C:\Program Files\Microsoft SQL Server\80\Tools\Binn\OSQL.EXE

?
Avatar billede hayat Nybegynder
06. maj 2005 - 00:03 #7
Ok jeg fandt den og jeg har dobbelt-clicket på den, men den gør ikke noget. Der kommer bare en meget hurtig Command promt, som forsvinder med det samme :)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. maj 2005 - 00:06 #8
Prøv og lav et short cut til den og så gå ind i properties og tilføj en
parameter -E

Og så klik på den
Avatar billede arne_v Ekspert
06. maj 2005 - 00:06 #9
altså klik på shortcuttet
Avatar billede hayat Nybegynder
06. maj 2005 - 00:11 #10
Har lavet en ShortCut og er i Properties, men hvor skal jeg tilføje -E?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. maj 2005 - 00:13 #11
i target efter navnet på EXE filen
Avatar billede hayat Nybegynder
06. maj 2005 - 00:20 #12
Den vil ikke acceptere E/e, idet den skriver, at det er ugyldig
Avatar billede arne_v Ekspert
06. maj 2005 - 00:23 #13
Altså du tager det target som den slev har lavet, og tilføjer -E til enden så
den ser ud som:

"C:\Program Files\Microsoft SQL Server\80\Tools\Binn\OSQL.EXE" -E

?
Avatar billede hayat Nybegynder
06. maj 2005 - 00:26 #14
Ok nu har den accepteret E'et, fordi der skulle være mellemrum, men den forsvinder stadigvæk :(
Avatar billede hayat Nybegynder
06. maj 2005 - 00:35 #15
Jeg tror bare at jeg vil geninstallere MS SQL. Så kan det være at nogen af de her irriterende problemmer bliver løst :)
Avatar billede hayat Nybegynder
08. maj 2005 - 10:17 #16
Nu har jeg geninstalleret den og den virker fint med access, så jeg kan oprette tabeller, views osv. Men nu kan jeg ikke tilgå DB fra Visual Studio .Net 2003, fordi ASP.Net ikke har adgang til det. Jeg bare givet serveren en sa password. Hvordan kan jeg sørge for at ASP.Net få rettighed til at tilgå DB?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. maj 2005 - 11:52 #17
opret et login ASPNET på SQLServeren og en user ASPNET i den database du skal bruge
Avatar billede arne_v Ekspert
28. maj 2005 - 16:50 #18
OK ?
Avatar billede hayat Nybegynder
01. juni 2005 - 13:24 #19
Tak for hjælpen. Var ud og rejse derfor får du først dine vel fortjente point nu :)