Avatar billede pdom Nybegynder
05. maj 2005 - 15:39 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Problemer med Click hændelse

Hvad går der galt i denne?

Private Sub SendMail_Click()
Forms![Afdeling]![KontaktpersUnderformular]!mail.SetFocus
Dim Adresse As String
    Adresse = Me!mail.Text
    Application.FollowHyperlink "mailto:" & Adresse, , True
End Sub

Lige lidt forklaring:
Jeg har en formular Afdeling med en underformular KontaktpersUnderformular, og heri et felt med email adresser. Når jeg klikker på knappen, skal den starte Outlook med mailadressen indlæst. Når jeg kører den kommer den med følgende fejl:

"Runtime error '2465':
Microsoft Office Access kan ikke finde feltet 'KontaktpersUnderformular', der refereres til i udtrykket"

Er der nogen der kan komme med en forklaring?
Avatar billede mugs Novice
05. maj 2005 - 15:44 #1
Dim Adresse As String
Me![KontaktpersUnderformular]!mail.SetFocus
Adresse = Me!mail.Text
Application.FollowHyperlink "mailto:" & Adresse, , True
Avatar billede pdom Nybegynder
05. maj 2005 - 19:05 #2
Desværre mugs! Samme fejl!

Har du andre forslag? ;-)
Avatar billede pdom Nybegynder
05. maj 2005 - 19:07 #3
Der henvises åbentbart til et felt i stedet for en underformular!?
Avatar billede mugs Novice
05. maj 2005 - 19:08 #4
Me.KontaktpersUnderformular.SetFocus

Sætter fokus på det første felt i tabulastorrækkefølgen i en underformular.
Avatar billede pdom Nybegynder
05. maj 2005 - 19:15 #5
Jamen, det den vel egentlig skal er: at sætte focus på feltet "mail" i underformularen som hedder "KontaktpersUnderformular"?
Men som jeg læser fejlen, så tror "den" at "KontakpersUnderformular" er et felt og ikke en underformular!?
Har jeg ret?
Jeg har tidligere brugt denne (og den virkede):

Private Sub SendMail_Click()
Forms!Kundedatabase!mail.SetFocus
Dim Adresse As String
    Adresse = Me!mail.Text
    Application.FollowHyperlink "mailto:" & Adresse, , True
End Sub

Men nu er knappen og feltet "mail" flyttet til en underformular.
Avatar billede mugs Novice
05. maj 2005 - 19:17 #6
Når knappen og feltet er i samme underformular, burde du kunne benytte Me!mail.Setfocus
Avatar billede pdom Nybegynder
05. maj 2005 - 19:21 #7
Og bingo! Der var den ;-D

Private Sub SendMail_Click()
    Dim Adresse As String
    Me!mail.SetFocus
    Adresse = Me!mail.Text
    Application.FollowHyperlink "mailto:" & Adresse, , True
End Sub

Tak for det! Lægger du et svar igen?
Avatar billede mugs Novice
05. maj 2005 - 19:23 #8
:o)
Avatar billede pdom Nybegynder
05. maj 2005 - 19:44 #9
Betyder det at du ikke vil have mine hårdt opsparede points?? ;-(
For så takker jeg da bare endnu en gang!
MVH Peter
Avatar billede mugs Novice
05. maj 2005 - 19:47 #10
Tag du bare dem - Jeg har rigeligt. Men er det ikke en lidt bøvlet måde at sende e-mail på? Har du læst min artikel om emnet+
Avatar billede pdom Nybegynder
05. maj 2005 - 19:54 #11
Jamen så gør jeg det ;-D
Og jeg vil da gerne læse din artikel. Men nu er jeg jo ny her på forummet, og har en maaaasse spørgsmål, så jeg sparer lidt på mine points!
Men hvis der er en smartere metode i din artikel, så henter jeg den i morgen, og ser om jeg kan bruge det til noget.
Lige et tillægsspørgsmål. Denne sætning:

Me![KontaktpersUnderformular]!mail.SetFocus

skulle altså kunne bruges, hvis knappen ligger UDEN for formularen "KontaktpersUnderformular"?? For det kan jeg bruge i mange andre sammenhænge!
Avatar billede mugs Novice
05. maj 2005 - 19:58 #12
Jeg ved ikke om min metode er smartere, men den giver lidt muligheder.

Jeg vil da mene at sætningen kan bruges, når knappen ligger i Parentform. Så sætter du først fokus på underformularen og derefter på et felt. Du skal betragte en underformular som et objekt i din formular på samme måde som et felt.