Avatar billede qoo Nybegynder
05. maj 2005 - 00:35 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Windows xp installation med raid 0

Har to sata harddiske på hver 200gb som jeg har smækket sammen via raid 0 nu. Når jeg så vil installerer windows opretter jeg en partition på 30 gb og lader den formatere og kopiere filer hvd der går fint. Men når computeren genstarter er der problemer. Så er siger den 'error loading operating system'.

Specs:
2x200gb sata hdd. Raid 0 chunk size 16k
Windows xp sp 2
Forsøgt at lave en ntfs partition på 30gb.

Hvorn får jeg det hele til at virke, skal raid sættes op anderledes eller ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
05. maj 2005 - 00:40 #1
Det lyder til at du gør det korrekt. Kommer der en meddelelse under opstarten "Bios is installed" ?
For at man kan boote på en raidcontroller, skal bios installere en "boot-bios" til raid controlleren.

Check i bios og se om dette er slået fra.
Avatar billede qoo Nybegynder
05. maj 2005 - 00:57 #2
uhm hvad står det normalt under ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
05. maj 2005 - 01:10 #3
Her er et eksempel fra en Ami bios fra et Asus P4P800 bundkort:

5.1. Reattach power, power up the mobo, wait 2 seconds, press DELETE, and enter the BIOS setup.

5.2. Arrow-down to the Main- IDE Configuration screen and hit Enter.

5.3. On the IDE screen which appears, use arrow and +/- keys to set the fields like this:

Onboard IDE Operate Mode= Enhanced
Enhanced Mode Support On= S-ATA
Configure S-ATA as RAID= Yes
Serial ATA BOOTROM= Enabled
IDE Detect Time Out= 35

5.4. Note that when you set "Configure S-ATA RAID= Yes", a new "BOOTROM" field will appear below it; don't forget to set this to "Enabled".

5.5 ESC back to Main, then arrow-right to the Boot screen.

5.6 If you disconnected all other hard disks as recommended in Step 4.2, no “Hard Disk Drives” item should appear here; Skip this step.

Otherwise, arrow-down to this item and hit Enter. On the screen which opens, use +/-, arrow, and Enter keys to adjust the screen so the Intel RAID appears as “1st Drive”. Hit ESC to return.

5.7. Now arrow up or down to the “Boot Device Priority” item and hit Enter. On the screen which opens, use +/-, arrow, and Enter keys to adjust the devices so “1st Drive” is CD, “2nd Drive” is Floppy, and “3rd Drive” is the Intel RAID.

5.8. Stop and go read Steps 7.1-7.2: you need to be ready to press F6 (or F5 and F6) when prompted, because there is a timeout.

5.9. Then insert the Windows XP Install CD now; it will be booted automatically after you save BIOS settings (next).

5.10. Hit F10 to save the BIOS settings, confirm OK and exit.

5.11. The PC will reboot.

Fundet på denne side:
http://www.techsupportforum.com/showthread.php?t=12119
Avatar billede qoo Nybegynder
05. maj 2005 - 01:42 #4
har ikke noget der ligner det i bios.
mobo er: asus a7n8x
Avatar billede qoo Nybegynder
05. maj 2005 - 03:29 #5
oki og opdateret bios helt og det er stadig ret spartansk hvad jeg kan vælge ang sata. Kan ikke engang vælge sata som boot, men kørte med sata unden raid før men der sad boot som scsi og det virkede.
Men bios'en har ingen steder nævnt noget om raid. Men det hele er opdateret. Har slettet raid drevet og genoprettet det så i morgen tidlig prøver jeg igen.
Avatar billede serverservice Praktikant
05. maj 2005 - 15:05 #6
Men du har vel brugt den sata bootmenu til at konfigurere dit raid - det er vist F1 eller F2 ved opstart så ser du sikkert osse de andre muligheder her som Tonnybrandt forslår ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
05. maj 2005 - 15:19 #7
Jeg har lige kigget manualen til det bundkort igennem og der er ganske rigtigt ikke de menupunkter som jeg skrev tidligere. Det eneste som jeg lige kan få øje på der kan "gå galt" er dette:
I bios skal denne være enablet: Boot other device
Ellers vil den ikke kunne boote på en raidcontroller.

Husk også, når du installerer at loade driveren til raid controlleren, men det er dog ikke det der er problemet her, da fejlen kommer fra bios og ikke windows.
Avatar billede qoo Nybegynder
05. maj 2005 - 15:33 #8
oki lidt ny udvikling:
Har leget lidt med chunk size for at se om det skulle ændre noget og det gør det lidt men kun i fejlmeddelsen som jeg får når der skal bootes.
Ved 16k chunk size kunne den ikke finde raid men det kan den ved 64k men der kan den bare ikke læse den. Så ny prver jeg den gyldne mellem vej 32k :)

Henvidere, ved opdatering a bios har jeg fået en ny linie i boot protokollet ind. Den vil nu boote sata før scsi ?!

Forresten kan jeg fint boote fra raid 1, så problemet må ligge i chunk size på min raid 0 konfiguration.
Avatar billede qoo Nybegynder
05. maj 2005 - 23:21 #9
tonny drop lige en linie så du kan få lidt point :D
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
06. maj 2005 - 00:46 #10
Her er svaret. Fik du det til at virke ?
Avatar billede qoo Nybegynder
06. maj 2005 - 15:51 #11
jo og dog.
Da windows kom til at køre virkede det 5 min ad gangen hvoefter den satte sig i lås. Så dropper hele raid 0 dele og fixer to extra raptop til raid 1 en dag :D

Men du ska have tak mester :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
06. maj 2005 - 18:01 #12
Velbekomme :)

Du kan lukke spørgsmålet ved at markere mit navn nede til venstre og trykke accepter.
(Hvis ikke du vidste det) *s*
Avatar billede qoo Nybegynder
06. maj 2005 - 18:02 #13
i vinkel mester :D
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
06. maj 2005 - 19:37 #14
Takker :)