Avatar billede slash_underscore Nybegynder
04. maj 2005 - 21:34 Der er 9 kommentarer

Smartere måde at vælge tabctrl på

Hej,

Pt. vælger jeg tabctrl's på denne måde:

=================

    Function TabCtrl(ByVal Tabselect As String)    ' Denne funktion vælger hvilken TabCtrl der skal vises'
        If Tabselect = "oversigt" Then 'Hvis det var denne tabcontrol, viser den denne, eller søger den for at den er fjernet'
            TabCtrl_oversigt.Visible = True
        Else
            TabCtrl_oversigt.Visible = False
        End If

        If Tabselect = "sogning" Then
            TabCtrl_sogning.Visible = True
        Else
            TabCtrl_sogning.Visible = False
        End If

        If Tabselect = "faktura" Then
            TabCtrl_faktura.Visible = True
        Else
            TabCtrl_faktura.Visible = False
        End If

        If Tabselect = "bestil" Then
            TabCtrl_bestil.Visible = True
        Else
            TabCtrl_bestil.Visible = False
        End If

        If Tabselect = "db" Then
            TabCtrl_db.Visible = True
        Else
            TabCtrl_db.Visible = False
            lbl_con.Text = ""
        End If

    End Function

=================

Synes det virker lidt bøvet - Kan det ikke gøres smartere?
Avatar billede burningice Nybegynder
04. maj 2005 - 22:21 #1
du kan lave noget reflection

string s = "faktura";

            foreach (FieldInfo fi in this.GetType().GetFields())
            {
                if (fi.FieldType == typeof(TabControl))
                {
                    if (fi.Name == "TabCtrl_"+ s)
                        ((TabControl)fi.GetValue(this)).Visible = true;
                    else
                        ((TabControl)fi.GetValue(this)).Visible = false;
                }
Avatar billede slash_underscore Nybegynder
06. maj 2005 - 14:06 #2
Den kommer du vist til at forklare lidt nærmere... (Det er ikke flere faneblade i samme tabctrl, men flere tabctrl) - Hvordan ved din kodestump, hvad de forskellige tabctrls hedder... (Skal jo sætte Visible=FALSE, på alle andre end det navn funktionen kaldes med)

Kan du evt. omskrive min funktion, så den passe med din kodestump? - Jeg fatter ikke lige det kode...
Avatar billede burningice Nybegynder
07. maj 2005 - 17:18 #3
min kode er i c#, så du er nok lovlig undskyldt hvis du ikke forstår den ;)

Ang. hvordan koden kan se hvad de enkelte tabcontrols hedder, så ligger det i Name-propertien på et FieldInfo-object (fi.Name).

Det koden gør er egentlig at slavisk gå igennem alle dine tabcontrol-variabler og tjekke på deres navn og visibility.

Hvis det skal omkskrives til din function, så vil det blive følgende (stadigvæk i c#)

public void TabCtrl(string TabSelect) {
    foreach (FieldInfo fi in this.GetType().GetFields())
            {
                if (fi.FieldType == typeof(TabControl))
                {
                    if (fi.Name == "TabCtrl_"+ TabSelect)
                        ((TabControl)fi.GetValue(this)).Visible = true;
                    else
                        ((TabControl)fi.GetValue(this)).Visible = false;
                }
Avatar billede slash_underscore Nybegynder
07. maj 2005 - 17:40 #4
C# kan da ikke umiddelbart inkluderes i VB.NET - kan det?
Avatar billede burningice Nybegynder
07. maj 2005 - 17:53 #5
nej, men det er forholdsvis nemt at oversættes...

Public  Sub TabCtrl(ByVal TabSelect As String)
    Dim fi As FieldInfo
    For Each fi In Me.GetType().GetFields()
                If fi.FieldType = Type.GetType(TabControl) Then
                    If fi.Name = "TabCtrl_"+ TabSelect Then
                        (CType(fi.GetValue(Me), TabControl)).Visible = True
                    Else
                        (CType(fi.GetValue(Me), TabControl)).Visible = False
                    End If
    Next
End Sub

'----------------------------------------------------------------
' Converted from C# to VB .NET using CSharpToVBConverter(1.2).
' Developed by: Kamal Patel (http://www.KamalPatel.net)
'----------------------------------------------------------------
Avatar billede slash_underscore Nybegynder
07. maj 2005 - 22:45 #6
Dim fi As FieldInfo:

d:\dokumenter\Visual Studio Projects\WindowsApplication1\Lagerstyring.vb(567): Type 'FieldInfo' is not defined.

(CType(fi.GetValue(Me), TabControl)).Visible = True:

d:\dokumenter\Visual Studio Projects\WindowsApplication1\Lagerstyring.vb(571): Syntax error.

Og en nærmere forklaring, punkt for punkt til koden (for forståelsens skyld) ville heller ikke være dårligt...
Avatar billede burningice Nybegynder
11. maj 2005 - 11:45 #7
Public  Sub TabCtrl(ByVal TabSelect As String)
    ' FieldInfo er en klasse der repræsenterer et field i din klasse.
    ' Dvs. en variabel der har et globalt scope for hele klassen
    Dim fi As FieldInfo

    ' Dernæst løber vi igennem alle fields der findes i den type klasse som vi står i nu.
    ' Bemærk at der er forskel på klassen og så en instans af klassen
    For Each fi In Me.GetType().GetFields()

                ' Vi spørger om typen af det field vi har fundet svarer til typen af en TabControl
                If fi.FieldType = Type.GetType(TabControl) Then

                  ' Dernæst spørger vi om navnet på fieldet svarer til det ønskede navn (f.eks. TabCtrl_Soeg)
                    If fi.Name = "TabCtrl_"+ TabSelect Then

                        ' I så fald hiver vi fat i værdien for dette field i denne instans af klassen som vi står i,
                        ' og sætter den fundne TabControl til visible
                        (CType(fi.GetValue(Me), TabControl)).Visible = True
                    Else

                        ' Hvis ikke navnet matchede, så skal TabControllen sættes til invisible
                        (CType(fi.GetValue(Me), TabControl)).Visible = False
                    End If
    Next
End Sub

Ang. at FieldInfo ikke er defineret, så prøv at importer System.Reflection-namespacet
Avatar billede slash_underscore Nybegynder
20. juli 2005 - 10:47 #8
SVAR?
Avatar billede burningice Nybegynder
26. juli 2005 - 19:53 #9
ok