Avatar billede shylle Nybegynder
04. maj 2005 - 14:57 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Master Pages og webkontroller

Jeg sidder og arbejder med Master Pages for første gang i ASP.NET 2.0.

Jeg oplever at de webkontroller, der er at finde i den webform, jeg har på min Master Page får andre id'er end dem jeg definerer de skal have.

Jeg har to webkontroller i min Master Page. Jeg giver dem id'erne "UserName" og "Password".

Når siden afvikles får jeg dog denne HTML:
<input name="ctl00$UserName" type="text" id="ctl00_UserName"/>
<input name="ctl00$Password" type="password" id="ctl00_Password"/>

Og det giver mig et problem, når jeg vil hente værdien af felterne på den side, der skal modtage request'et.
Request.Form("UserName") og Request.Form("Password") er nemlig tomme.

Derimod er der værdier i Request.Form("ctl00$UserName") og Request.Form("ctl00$Password")

Jeg synes dog, at det er lidt træls at skulle indsætte en hardcodet værdi såsom "ctl00$" foran mit webkontrol-name.

Er der nogen, der ved hvordan gør man dette på en pæn måde?
Avatar billede snepnet Nybegynder
04. maj 2005 - 15:27 #1
Halløjsa :o)

Serverkontroller bliver tildels id's af frameworket så det sikres at de er unikke, så det er derfor du får problemet.

Det er dog ikke specielt praktisk at hente værdierne ud på den måde du beskriver... Normalt vil du have noget som dette :

<asp:TextBox id="someTextBox" runat="server"></asp:TextBox>

og en dekleration i din code-behind :
TextBox someTextBox;

Som du så kan tilgå således :

string text = someTextBox.Text; (istedet for Request.Form["someTextBox"])

Ønsker du at tilgå data på din masterpage fra dine contentpages, synes jeg du skal lave nogle properties på din masterpage, og så typecaste .MasterPage til din egen masterpage, således at du kan tilgå værdierne på "normal oo vis".

Du må lige sige til, hvis det er uklart det jeg har skrevet, eller hvis der er særlige årsager til at du tilgår værdierne som du gør.

mvh
Avatar billede shylle Nybegynder
04. maj 2005 - 16:34 #2
Jeps, det spiller på den måde!!

Tak for det, smid et svar og points'ne er dine :-)
Avatar billede snepnet Nybegynder
04. maj 2005 - 16:39 #3
Et svar får du her :o)
mvh