Avatar billede tirr Nybegynder
02. april 2001 - 14:01 Der er 29 kommentarer og
6 løsninger

Internet programering

Jeg er kommet i gang med html og CSS, men har forstået, at når der snakkes om internet-programering i fremtiden, så kan man ikke kommen uden om xml. Og da jeg nu besøger eksperten kan jeg se, at der er en grubbe som hedder XML/VML, og vil gerne ha nogen kommentarer omkring påstanden, om at XML er fremtidens programeringssprog nå det gælder internet-programering.
Jeg kunne godt tænke mig at få nogen eksempler på, \"hvad i laver med XML\" (og VML - hvad er det ?). Hvordan synes i
man kommer fornuftigt i gang  med XML.
Der er også en anden ting jeg kunne tænke mig at få kommenteret, og det er \"hvad er forskellen på JavaScript og Jb-script (Jb-script - er det ikke et Microsoft produkt og er der stor forskel på de to script-sprog)

Avatar billede disky Nybegynder
02. april 2001 - 14:03 #1
XML kan du kun bruge til noget fornuftigt sammen med XSL.

Du skal nemlig have et stylesheet der kan oversætte dit XML fra en ting til noget andet, f.eks. HTML eller WAP.

Men ja XML er fremtidens dataoverførsels sprog.
Men det er IKKE et programmeringssprog. Ligesom HTML heller ikke er, men eksperten er lidt forvirret på dette område.
Avatar billede kresten Nybegynder
02. april 2001 - 14:17 #2
Det var ellers ikke så lidt....

Lad mig først slå en ting fast: HTML/CSS/XML/XSL er _ikke_ programmerings sprog. De er alle script sprog bliver fortolket og alle bruges gennerelt til at presentere data. JavaScript ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal kalde, en mellem-ting tror jeg :-)

Om XML er fremtiden? Jeg fornemmer du spørger med et ekstra spørgsmål i stil med, \"skal jeg bruge tid på at lære det??\". Stort set alle bruger det, nok mest fordi branchen er ved at indse at der skal \"gode gamle programmerings metoder\" til. Med det mener jeg data og presentation er adskilt i stil med HTML/CSS og XML/XSL.. men også at dine komponenter klare forretnings logikken og producerer dine data, mens det er op til web designeren at vise det.

Anyway, det er et stort emne man ikke lige forklarer på 5 min :-)

Hvad laver man med XML? Alt.
XML er et opmarkerings sprog som forklarer/organiserer dine data (metadata). Mht. til at komme i gang med det, så gør på samme måde som du lærte HTML - det er lidt i samme kategori.

jb-script!?!? Aldrig hørt om det...
Avatar billede getalife Nybegynder
02. april 2001 - 14:18 #3
Uhm.. hvad vi laver med XML.. tjaaeh..
Jeg har lavet www.musikhusetaarhus.dk vha. XML og er nu igang med www.download.dk

Jeg vil godt lige rette disky. XML er ikke et dataoverførselssprog. XML er et sprog til at beskrive data.
Avatar billede disky Nybegynder
02. april 2001 - 14:19 #4
kresten:

Java script er et ægte programmeringssprog.

Du kan nemlig godt lave løkker, og gør ting ud fra andre tildstande.

Fordelen ved XML/XSL fremfor html/css er at du med et XSL der passer til i-mode også kan se siderne på en i-mode telefon hvis du ønsker det.
Avatar billede disky Nybegynder
02. april 2001 - 14:20 #5
getalife:

xml er perfekt til overførsel af data, men ja \'data beskrivelse\' er måske et bedre valg
Avatar billede barlach Nybegynder
02. april 2001 - 14:25 #6
>>getalife, mht musikhusetaarhus.dk, bruger du xml som bindeled mellem sitet og en db eller er alle oplysningerne gemt i xml?
Avatar billede disky Nybegynder
02. april 2001 - 14:27 #7
getalife:

Du skulle sørge for at DNS\'en blvier sat rigtig op

skriver man ikke www. foran sker dette:

The system cannot find the file specified.
Avatar billede getalife Nybegynder
02. april 2001 - 14:27 #8
Det er asp der ud fra en Db genererer XMLen
Avatar billede barefoot Nybegynder
02. april 2001 - 14:28 #9
Jeg tror at tirr - ligesom mig - ønsker at vide hvad man kan  med det.
Jeg har da også hørt før at det er et sprog til at beskrive data, men det hjælper ligesom ikke ret meget.

I kunne jo fortælle om hvordan koderne er - hvilke sprog de minder om.
Og om man kan se det eller hvad - foreksempel kan man ikke se php eller asp.
Avatar billede getalife Nybegynder
02. april 2001 - 14:28 #10
Disky.. heh.. arbejder der ikke mere, så jeg har ikke noget med det at gøre :o)
Avatar billede getalife Nybegynder
02. april 2001 - 14:29 #11
I kan se eksembler på/ og lære XML på:
http://www.w3schools.com/xml
Avatar billede barefoot Nybegynder
02. april 2001 - 14:33 #12
Forresten så spørger tirr også om hvad jb script er for noget.
Du mener at det er et microsoftprodukt.
Jeg er næsten helt sikker på at du mener vb-script. Vb. står for visual basic. Og ja det er lavet af microsoft.
Det er et programeringssprog som de har lavet dele af windows og tilhørende programmer i.
Men det kan altså også bruges på nettet lidt i stil med javascript.
Strukturen i visual basic minder om asp som microsoft også har lavet - det ligger en del fra andre sprog som php perl c/c++ javascript java m.m.
Avatar billede nico26 Nybegynder
02. april 2001 - 14:36 #13
http://www.xml.dk er der en masse information og eksempler på anvendelse af XML
Avatar billede kresten Nybegynder
02. april 2001 - 14:36 #14
barefoot og tirr:

Jammen så simpelt er det. Du beskriver dine data og bruger så XSL\'en til at vise det med. Det ligner mest XHTML som igen er det samme som HTML, men bare med en STRENG kontrol af hvordan du skriver dine tags, f.eks.

<mitEgetTag>noget data</mitEgetTag>

Hvis man glemmer /\'en i lukke tag\'et går den amok.. lige som de første browsere, men med tiden er browserne blevet i stand til at håndtere den slags \"fejl\".

Umiddelbart kan man ikke \"se\" koden, da XML\'en typisk bliver lavet andet sted i f.eks. ASP, Java eller en komponent et sted. Men du kan se XML opmærkningen som så igen bliver parset af XSL\'en (som du ikke kan se i browseren)

Giver det mening?
Avatar billede kresten Nybegynder
02. april 2001 - 14:48 #15
Så stille der blev :-)

Ekstra lille ting... XSL har nok den mest latterlige stupide antibruger-venlige møj scum suttende syntax jeg har oplevet. Ahh, har det bedre nu!
Avatar billede barefoot Nybegynder
02. april 2001 - 14:52 #16
fint!
Avatar billede disky Nybegynder
02. april 2001 - 15:04 #17
kresten:

Øh hvorfor det ?

Brug en XSL editor så slipper du for det problem.

Der er vel heller ingen med fornuft i hovedet der laver html per håndkraft
Avatar billede getalife Nybegynder
02. april 2001 - 15:06 #18
kresten.. Kaa du ik feeen u a de\'?
Avatar billede kresten Nybegynder
02. april 2001 - 15:07 #19
disky:

He he.. klart :-) Det gør jeg også. Men det var mere til dem som vil starte med det.

Den eneste måde hvor man rigtig forstår det - efter min mening - er hvis man laver det selv i starten.. senere bliver livet for kort til den slags :-)
Avatar billede disky Nybegynder
02. april 2001 - 15:08 #20
:-)
Avatar billede getalife Nybegynder
02. april 2001 - 15:25 #21
Arh.. Editore er for piger.
Desuden (hvis man har en smule logik i livet) tager fejlfinding i editorer alt for lang tid i forhold til gode gamle Notepad.
Avatar billede disky Nybegynder
02. april 2001 - 15:28 #22
getalife:

Hvis man bruger notepad til nogetsom helst andet end at se små textfiler i skulle man gøre hvad dit nickname siger.

Fejlfinding er MEGET hurtigere i en editor der selv kan parre tags osv.
Avatar billede nico26 Nybegynder
02. april 2001 - 17:04 #23
man skal bestemt ikke undervurdere nodepad. Kan i nævne en anden editor, hvor man både kan lave xml, xsl, html, css, asp, java...
Avatar billede kresten Nybegynder
02. april 2001 - 17:14 #24
Visual Studio
Avatar billede tirr Nybegynder
02. april 2001 - 18:43 #25
Det var da hyggeligt med alle kommentarene, og jeg er lidt overrumplet. Lyder meget teoretisk.
En konkret mulighed er derfor: Kan man klare det hele med xml, blir man fri for ASP, kan man f.eks. bygge et e-butik med XML ?
Håber nogen kan konkretisere ?
Avatar billede barlach Nybegynder
02. april 2001 - 18:50 #26
nej du slipper ikke for asp, php e.lign.
xml er til at beskrive og opbevare dine data.
hvis du foreksempel vil lave en shop ville det f.eks. være
<vare-navn>gulerod</vare-navn>
<vare-nr>23452345</vare-nr>
...
osv.
Du vil så kunne bruge et xsl (stylesheet) til at få det vist nogenlunde pænt i en browser men al funktionaliteten (kurv, opdatere dankort-tjek osv) skal stadig foregå med et scriptsprog som evt. php, asp eller Java
Avatar billede barlach Nybegynder
02. april 2001 - 18:53 #27
xml/xsl understøttes også kun af de nyeste browsere..

Det man kan bruge xml til er (som getalife skriver) en forbindelse mellem db og script. Hvor man parser XML med enten asp eller php. Altså henter dataen ud ligesom af en db
Avatar billede barefoot Nybegynder
02. april 2001 - 19:02 #28
Og hvorfor er det lige så smart???

Man kan da ligeså godt hente dataene fra en tabel på en normal måde?
Som f.eks. med php fra en MySQL tabel.
Hvorfor er det smart at bruge xml her????
Avatar billede barlach Nybegynder
02. april 2001 - 19:07 #29
hvis det er en db du ikke har adgang til f.eks.?!?!
eller som ikke er een af de mest brugte (hjemmelavet eller modificeret)
eller hvis dataen kommer fra noget som ikke liiige tager imod sql-queries.
Så får man dem til at smide dataen i et xml istedet og vupti...så skal man ikke bekymre sig om det er kompatibelt
Avatar billede barefoot Nybegynder
02. april 2001 - 19:10 #30
Smart nok.
Men når man så skal hente dem igen hvad så?

Noget a lá:

Gemt som:
<navn>Mikkel</navn>
<nr>123456</nr>

Hent:
Get where navn = Mikkel
Og så kommer den med nr??
Er det noget i den retning???
Avatar billede barlach Nybegynder
02. april 2001 - 19:13 #31
ved kun hvordan det gøers i php og der bruger man de xml-funtioner der er lavet til at parse xml med.
Avatar billede barefoot Nybegynder
02. april 2001 - 19:18 #32
Mit eksempel var også ret indpireret af php.
Men vil det så sige at php\'s indbyggede funktioner til at kommunikere med f.eks. MySQL bygger på xml???
Avatar billede barlach Nybegynder
02. april 2001 - 19:20 #33
nope
Avatar billede disky Nybegynder
02. april 2001 - 19:50 #34
nico22:

Hvor mange skal jeg nævne ?

Ultraedit er nok den bedste
Avatar billede tirr Nybegynder
02. april 2001 - 23:26 #35
I skal allesamen ha tak