Avatar billede erny Nybegynder
02. april 2001 - 12:57 Der er 4 kommentarer og
4 løsninger

JavaScript - hvorfor?

Er der nogen,der kan fortælle (gerne kort)hvorfor JavaScript er så fedt? Det skal lige siges at jeg er absolut nybegynder og kan bare ikke forstå/ eller overskue hvilken berettigelse JavaScript har. Jeg har på fornemmelsen at jeg måske fornærner nogle, men det er ikke hensigten. Jeg mangler bare nogle argumenter for at bedre min (og måske andres) forståelse for JavaScripts \"styrke\"!
Jeg ligger 100 point ud til deling mellem fornuftige svar...\"fordi\" er altså ikke svar nok ;-)
Hilsen Ben
PS:Deadline sætter jeg til onsdag d. 4/4, OK!
Avatar billede jolleberg Nybegynder
02. april 2001 - 12:59 #1
Hej Ben!

personligt syntes jeg ikke at javascript er er fedt! Men der er nok mange der syntes det fordi at det ikke er så svært at kaste sig ud i som feks php,asp eller lign. og så kan man hurtigt lave nogle smarte effekter!

-Jonas
Avatar billede barefoot Nybegynder
02. april 2001 - 13:11 #2
Jo nu skal du høre.

På internettet hersker sprog som \"ASP\" \"JSP\" PHP \"PERL\" \"JAVASCRIPT\" \"VISUAL BASIC\" \"JAVA\"og selvfølgelig HTML.

Som du nok ved er det HTML som bestemmer hvordan en side skal se ud.
\"ASP\" \"JSP\" PHP \"PERL\" er alle sprog som sammensætter koderne på en speciel måde og sparer en masse tid.
MEN
\"ASP\" \"JSP\" PHP \"PERL\" Kan ikke lave nogle bevægelige effekter. Det er fordi at de bliver kørt før brugeren ser siden. De kører altså på serveren.
\"JAVASCRIPT\" \"VISUAL BASIC\" \"JAVA\" er sprog som kører på brugerens computer. Man siger at det kører på klienten.
Derfor kan man lave \"live\" effekter. Altså ting som flytter sig og alt muligt andet. Fordelen er at folk ikke skal vente på at siden bliver behandler på en sever før at de ser resultatet.
Det sker lige med det samme.
Så fordelen ved JAVASCRIPT må nok siges at være at det virker hurtigt. Faktisk med det samme sa man ikke skal sende og modtage data før man kan se reseultatet.

Ulemperne er at man skal have installeret JAVASCRIPT på sin computer før man kan køre det.
Det betyder at alle dem som ikke har installeret JAVASCRIPT eller har slået det fra fordi at de er trætte af det ikke kan se din side.
Derfør bør man ikke lave sider som kun kan ses hvid man har JAVASCRIPT. Login systemer er derfor heller ikke nogen god ide at lave.

Da JAVASCRIPT kører på \"klienten\" kan alle se koden. Også eventuelle hemmelige ting. \"ASP\" \"JSP\" PHP \"PERL\" er alle sprog hvor brugeren ikke kan se koden.

Så JAVASCRIPT er meget smart til små effekter men det er dumt at lave det sådan er siden ikke kan ses uden!!!
Avatar billede cyfer Nybegynder
02. april 2001 - 13:13 #3
Som jolle siger.. Så er en af grundene nok at det er let at give sig i kast med som nybegynder, og man skal ikke have et fanci webhotel til at understøtte det. Man kan lave mange gode ting med Javascript, og det er let at finde nogle scripts på nettet.
Man kan lave mange unyttige ting med det, men også nyttige. F.eks. onmouseover osv.
Så selvom man måske mest er til php etc.
Så kan javascript en masse nyttige ting:))
Avatar billede jakoba Nybegynder
02. april 2001 - 13:25 #4
Javascript er hverken fedt eller ikke fedt. Det er bare et værktøj.

En hammer er fed at have når man skal slå søm i. Hvis man skal save brænde duer den ikke til noget.

Når det er sagt er der også nogle hamre der er skæve og ude af balance så men nemt kommer til at bøje sømmet med dem.

JavaScript er godt når man vil lave et program der kører hos den der kikker på en webside. Det er designet til at undgå de allerfleste drille-scripts man kunne forestille sig. dvs Javascript kan IKKE slette eller ændre i dine filer, starte programmer fra din disk (som fx format c:). Det er \'tandløst\' nok til at folk tør lade de komme ind på deres brovser.

mvh JakobA
Avatar billede olebole Juniormester
02. april 2001 - 13:32 #5
<ole>
JavaScript er efter min mening et kanon sprog...let at gå til for den uøvede - og masser af dybde for den øvede. At folk vælger at slå JavaScript fra...tjahhhh...det er vel lidt som at slå strømmen fra i køkkenet. Man kan sagtens lave mad, men mange af redskaberne virker ikke rigtig efter hensigten...mildt sagt. Hvad der er dumt i den forbindelse, skal jeg vare mig for at give min mening til kende om :)
I øvrigt findes der også serverside-JavaScript - så JS kører ikke udelukkende på klienten ;)
/mvh
</bole>
Avatar billede johnnyk Nybegynder
03. april 2001 - 00:36 #6
Jeg er selv lidt af en begynder (skrev mit første kode for lidt over et halvt år siden), så jeg ved nogenlunde, hvor du står nu. Og jeg kan helt klart anbefale dig at kaste dig ud i at lære javascript, hvis du vil lære at programmere. Dels fordi det er utroligt let at lære, dels fordi det er så komplekst som du selv gider at gøre det. Det er C-lignende i sin syntaks (på det mere basale niveau selvfølgelig), hvilket gir dig et vist grundlag til at lære det når du får tid (det kan jeg klart anbefale dig - det er for fedt). Javascript er også objekt-orienteret, og selvom det i den forstand ikke rigtig ligner C++ eller Java (javascript understøtter ikke egentlige klasser men derimod prototype-objekter), så kan det i hvert fald hurtigt give dig en ide om, hvad objekt-orienteret programmering overhovedet er.
Men som det også er fremhævet, så er javascript i bund og grund \"bare\" et redskab (og ganske udmærket) til både client- og server-side programmering.
/Johnny
Avatar billede erny Nybegynder
04. april 2001 - 20:42 #7
Hej [olebole] og [johnnyk]

Jeg ville gerne honorere jer med point, men da i har valgt \"kun\" at kommentere spørgsmålet og ikke \"svaret\" ...gør systemet på eksperten det umuligt for mig at tildele jer point, ellers må i lige skrive her, hvordan jeg skal gøre så sker det hurtigste muligt. Ellers tak for deltagelsen
Hilsen Ben
Avatar billede erny Nybegynder
04. april 2001 - 20:49 #8
Hej de øvrige svarer..

Håber I ikke synes det er forkert at give point i den fordeling jeg har valgt...
Tak for feed back\'en.

Snart har jeg nok endnu et \"begynderspørgsmål\", men nok først om et par dage...det kommer nok til at gå ud på, hvordan jeg bedst og mest effektiv kommer får taget hul på JS, uden at svømme rundt i en  tyk \"syntakssuppe\" med stor risiko for at miste motivationen...men gem dit svar eller tænk over det...så kan du jo tjene lidt flere point...
Hilsen Ben