Avatar billede bobslaede Nybegynder
03. maj 2005 - 01:15 Der er 35 kommentarer

Vurdering af design, brugervenlighed, søgemaskinevenlighed

Jeg vil gerne have en vurdering af www.bookinghuset.dk
Jeg har lavet siden med henblik på søgemaskineoptimering og brugervenlighed.
Et par noter til designet ville heller ikke være galt :)

Jeg ved godt siden ikke validerer, det er pga. IE, men den virker i de fleste store browsere uden problemer.

Søgemaskineoptimering er i bund og grund lavet til google, med det vigtigste indhold øverst i koden, menuen i bunden, uden brug af tabeller, design kun med CSS osv...
Indholdet er under udarbejdelse for at gøre det mere google-venligt.
Venter mest på at google deep crawler den.

Er der nogle ting jeg skal tænke på vedr. designet og brugervenligheden?

Mvh Bob
Avatar billede miss-g Seniormester
03. maj 2005 - 01:18 #1
Hæ hæ - en ting jeg lige mangler.

Kom til at trykke på kalenderen under kontakt, og nu kan jeg ikke lukke den igen/komme af med den. Plejer man ikke at kunne trykke udenfor eller også bør der være en lukke funktion *G*
Avatar billede miss-g Seniormester
03. maj 2005 - 01:23 #2
Der er noget fy...  På siden HJEM, står al teksten længere til venstre end på de øvrige sider.

Det gør den også på en del af dine links, f.eks. Partybands, Jambands....

Måske er dem der står længere til højere de forkerte, der er flere som står til venstre...

Ser mest på design, da det er det jeg har mest forstand på, og har ellers ingen kommentarer. Ser fint ud *S*
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2005 - 01:35 #3
Det er en brugervenlig og stilren opbygning, men set fra Firefox er der dog et par problemer.

Dine sider varierer i forhold til hvor de vises, altså de rykker dig afhængig af hvilken kategori jeg klikker på. Nogle af cellerne på de enkelte sider får desuden en vandret scrollbar, det ser ikke godt ud.

Kalenderen under kontakt kan jeg godt lukke igen ved at klikke på ikonet som åbnede den, men en del af kalenderen forsvinder op under logoet. Jeg formoder man kan vælge den 1. uge der og vælge måned o.s.v. men det er væk.

Du mangler vist generelt at få siden valideret ordentligt.
Avatar billede pillpopper Nybegynder
03. maj 2005 - 02:12 #4
Jeg troede ikke der var noget der hed Midtfyns Festival mere, de lukkede for sidste gang sidste år, men måske tager jeg fejl men tror det ikke.

Grunden til jeg skriver dette er at inde under din profil står der at man kan booke.
Avatar billede webdesigner Praktikant
03. maj 2005 - 03:15 #5
LOL teksten under banneret skubbes med 1 pixel mod venster, fed effekt med at den falder ind under banneret :)
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2005 - 07:27 #6
Du skriver at siden ikke validerer på grund af IE. Hmmm...for mig at se mangler du en DOCTYPE.

Når man kigger i kildekoden er der nogle underlige mellerum i sætningerne, tror ikke det er godt ift. søgemaskiner:

"De fleste kender ikke mindst Flemming Jensen fra hans rolle som Lunte i julekalender-serierne om Nissebanden.    Men han kan meget mere end det.    <strong>Flemming Jensen</strong> er også ordets troldmand,  det ved alle,  der har oplevet ham.    <em>Flemming Jensen</em> mestrer også evnen at improvisere.  .    .    .                          <a href="/flemming_jensen.html?PHPSESSID=673358beccdac99199216ae9e48cea03"><nobr>&raquo; Læs mere her &laquo;</nobr></a>"

Du bør måske også optimere dit valg af formattering, eksempelvis

<li><a name="musik" id="aMusik"><span><h6>Musik</h6></span></a></li>

hvad laver <span> der? Og <H6> inde i et list-element?

Dit lille onclick="if(document.forms['search'].q.value != ''){document.forms['search'].submit();}else{return false} forhinder folk i at lave en tom søgning. Det bruger jeg egentlig tit hvis jeg lige vil se alle sider på et site.

Du bruger samme beskrivelse og keywords i META-tags, der bør du bruge nogen der passer til den aktuelle sides indhold. Ja, META bruges ikke aktivt at Google, men i bedste fald kan det redde dig nogle placeringer i andre maskiner, i værste fald kan det trække din side nedad i Google.

Bortset fra det er den såmænd fin din side, måske kunne links godt ligne links (understreget) men ellers er den egentlig brugervenlig nok. Nåhja, en lille krølle er at du skal have en alt="" tekst på dine billeder hvis synshandicappede skal kunne navigere i hovedmenuen.
Avatar billede bobslaede Nybegynder
03. maj 2005 - 09:54 #7
Grunden til at der ikke er en Doctype er pga. IE, jeg fik vist ikke skrevet at det var derfor, da IE ikke kan position:fixed i CSS, plus diverse andre ting.
Span tagget i menuen bruger jeg til andre sider, hvor jeg skifter design, men systemet bag er det samme, jeg skal skjule span tagget, og stadig have et gyldigt link, evt. med en baggrund som knap, eller banner.
De sjove mellemrum burde jeg nok gøre noget ved, tak.
Og så vil jeg prøve at arbejde mere på at få det hele til at være ens på alle sider.

Mange tak.
Avatar billede bobslaede Nybegynder
03. maj 2005 - 11:16 #8
miss-q: Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, tror du at du har mulighed for at sende mig et screenshot af problemet.
Hvad for en browser bruger du?
Avatar billede goose Nybegynder
03. maj 2005 - 11:37 #9
Et råd:

Hvis du sørger for, at dit site validerer, så ser dit site rimelig ens ud i alle browsere. Du kan ikke blot udelade doc typen fordi IE så ikke kan håndterer din CSS på en fornuftig måde, de fleste bruger trods alt IE stadigvæk.

/Goose
Avatar billede bobslaede Nybegynder
03. maj 2005 - 11:43 #10
IE bliver jo brugt af en masse mennesker, og hvis jeg putter en doctype på siden, vil den ikke blive vist korrekt i IE, den vil dog stadig blive vist korrekt i andre browsere.
Det er møj irriterende at IE skal ødelægge diverse standarder på nettet.
Avatar billede goose Nybegynder
03. maj 2005 - 11:48 #11
Du er sikker på det er den korrekte doc type du bruger ?

/Goose
Avatar billede bobslaede Nybegynder
03. maj 2005 - 11:54 #12
Hehe, ja, jeg er sikker.
Det er problemer med IE's box model, og positionering af elementer.
Det jeg gør er at lave mit eget body tag, det er egentligt et div tag der agerer body, for at jeg kan positionere elementer fixed og absolute på siden. Med en doctype i IE, vil dette ikke kunne lade sig gøre.
Avatar billede bobslaede Nybegynder
03. maj 2005 - 12:06 #13
IE ødelægger diverse hvis jeg bruger en doctype, så vil jeg hellere lave det i quirksmode og være sikker på at lortet virker over det hele.
Det har dog også krævet sin del at designe et style sheet til det...

Hvis jeg laver et div tag der indeholder at der skal være position absolute i mit dokument, og lader det fylde det hele, så vil alt uden for, med position absolute, være position fixed i IE, så er det bare at lave det ganske alm. til andre browsere, og hacke rundt med IE og CSS.
Avatar billede goose Nybegynder
03. maj 2005 - 12:19 #14
okay, det var også blot et spørgsmål :o)

/Goose
Avatar billede olebole Juniormester
03. maj 2005 - 12:27 #15
<ole>

bobslaede >> Der er noget helt fundamentalt, du har misforstået. IE kan ikke tolke box-modellen _uden_ den korrekte DTD. Det kan den kun med  :)
Det er kun nødvendigt at kode i quirksmode, hvis man ikke kan kode korrekt efter CSS-standarden. Det er langt lettere at få HTML-dokumenter ens, hvis man bruger en DTD - og vel at mærke kender sin CSS godt.

Kan du ikke give et helt konkret eksempel på, hvad det er, du mener IE ikke forstår med en DTD. Ikke i ord, men i kode  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
03. maj 2005 - 12:36 #16
- og så giver det ingen mening (og er ulovlig HTML) at lægge et <h*> element i et span. Inline-elementer kan som bekendt ikke hoste block-level elementer  :)
Avatar billede bobslaede Nybegynder
03. maj 2005 - 13:02 #17
olebole:
Kan være jeg har misforstået lidt, men efter utallige prøvelser har jeg selv kommet frem til det. Jeg kan du godt finde ud af CSS, men er blevet nødt til at lave utallige hacks til IE.
Det jeg ikke kan få til at være ordenligt i IE er position fixed hvis jeg smider en doctype ind, det kan godt lade sig gøre, men det virker ikke optimalt...

http://bookinghuset.dk/IE_test.php
Avatar billede bobslaede Nybegynder
03. maj 2005 - 13:07 #18
olebole, jeg ved det egenligt godt.. men det 'forsent nu...
Ej, kan heller ikke lige huske hvorfor jeg gjorde det..
Avatar billede bobslaede Nybegynder
03. maj 2005 - 13:10 #19
btw... tjek linket i IE, har ikke lavet CSS til andre browsere...
Avatar billede olebole Juniormester
03. maj 2005 - 13:18 #20
Det er muligt, du selv mener, du kan CSS, men det afholder mig nu ikke fra at mene, der er en del ting, du ikke har forstået. At få dette til at virke med en DTD er ikke noget problem, når blot man skriver i overensstemmelse med, hvordan standarderne er indrettet og bl.a. behandler body-elementet som det, det er ... et ganske almindeligt element  :)

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
    <title>Test med position fixed og absolute</title>
    <style type="text/css">
    @media screen {
        html, body    {
            overflow:hidden;
            height:100%;
            margin:0px;
            padding:0px;
        }

        #dummybody    {
            position:absolute;
            top:0px;
            left:0px;
            height:100%;
            width:100%;
            z-index:2;
            overflow:auto;
            border:1px solid black;
        }

        #fixed    {
            position:absolute;
            top:10px;
            left:10px;
            border:1px solid black;
            width:350px;
            z-index:1;
        }

        #absolute    {
            position:absolute;
            top:10px;
            left:380px;
            border:1px solid black;
            width:350px;
            z-index:1;
        }
    </style>
</head>
<body>

<div id="dummybody">
    <div id="absolute">
        <h4>position absolute (absolute inden for "dummy body")</h4>
        <p>
            Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aliquam porta elit quis leo. Nunc suscipit, purus id vulputate faucibus, massa erat sagittis elit, ut dignissim sapien neque vitae dui. Sed euismod eros id tellus. Integer tempor malesuada velit. Nunc tempus, mauris ac tristique pulvinar, diam velit auctor arcu, at tempor urna lacus et lacus. Suspendisse non neque. Donec imperdiet. Ut varius. Nunc fermentum laoreet est. Pellentesque ut felis quis neque sodales pulvinar. Nulla pede dolor, facilisis ac, dignissim a, malesuada et, ipsum. Morbi vitae sapien eu tortor hendrerit imperdiet. Sed tristique magna a eros.
        </p>
        <p>
            Duis pulvinar felis a nulla. Duis et pede. Aenean at nulla. Mauris felis. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Donec at purus. Proin eros libero, hendrerit sed, dictum sed, consectetuer a, neque. Donec tortor quam, commodo ut, malesuada sodales, suscipit vitae, leo. Sed feugiat. Curabitur augue sapien, pellentesque non, interdum tristique, egestas sit amet, elit. Fusce dui tellus, gravida sed, hendrerit condimentum, consequat sit amet, massa. Sed tellus orci, aliquam nec, sodales varius, aliquet id, urna. Sed justo. Nunc odio. Nam condimentum fermentum elit. Etiam laoreet, risus ac fermentum congue, pede orci ullamcorper felis, et tincidunt orci ante id neque. Maecenas ultrices scelerisque arcu. Fusce mi risus, mollis sit amet, sodales et, porta non, diam. Quisque elementum.
        </p>
        <p>
            Fusce mollis eros ut lectus. Aenean non diam. Vivamus ac nulla ut turpis feugiat volutpat. Donec dapibus, wisi nec aliquet vulputate, sem tellus dapibus eros, in convallis enim nulla sed lorem. Vivamus porttitor. Nulla urna. Aliquam tempor, purus in congue gravida, dui massa tempus purus, at vehicula purus neque et diam. Sed pulvinar est sed leo. Pellentesque viverra interdum urna. Praesent vulputate. Sed lorem. Ut diam. Etiam pretium, enim in bibendum iaculis, ipsum ipsum luctus elit, sed elementum sem ipsum sollicitudin dolor.
        </p>
        <p>
            In facilisis, odio a tempor placerat, risus est molestie purus, eu elementum quam magna sed arcu. Aliquam tellus. Pellentesque elementum sollicitudin diam. In pellentesque mi sit amet purus. Nam tincidunt dapibus massa. Praesent non purus. Phasellus condimentum, eros ut convallis accumsan, turpis ligula congue turpis, eget tincidunt ante quam sit amet enim. Etiam non felis ac nibh fringilla laoreet. Sed wisi tortor, tristique eu, lobortis ac, vulputate id, erat. Praesent rhoncus ipsum nec velit. Nulla facilisi. Morbi sit amet ligula. Mauris a est.
        </p>
        <p>
            Suspendisse fermentum fermentum velit. Pellentesque ornare. Aliquam pellentesque faucibus est. Nulla vestibulum tempus metus. Aenean gravida gravida tortor. Proin pede nisl, feugiat et, interdum vehicula, vulputate et, tellus. Nam vitae orci. Aliquam erat volutpat. Nullam placerat luctus odio. Pellentesque aliquet. Nunc diam tortor, rhoncus vitae, molestie at, pellentesque sed, enim. Proin nunc leo, mattis non, suscipit aliquam, fermentum pretium, neque. Praesent nec augue. Suspendisse viverra scelerisque lectus.
        </p>
    </div>

<div id="fixed">
    <h4>position fixed (absolute uden for "dummy body")</h4>
    <p>
        Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aliquam porta elit quis leo. Nunc suscipit, purus id vulputate faucibus, massa erat sagittis elit, ut dignissim sapien neque vitae dui. Sed euismod eros id tellus. Integer tempor malesuada velit. Nunc tempus, mauris ac tristique pulvinar, diam velit auctor arcu, at tempor urna lacus et lacus. Suspendisse non neque. Donec imperdiet. Ut varius. Nunc fermentum laoreet est. Pellentesque ut felis quis neque sodales pulvinar. Nulla pede dolor, facilisis ac, dignissim a, malesuada et, ipsum. Morbi vitae sapien eu tortor hendrerit imperdiet. Sed tristique magna a eros.
    </p>
</div>

</body>
</html>
Avatar billede olebole Juniormester
03. maj 2005 - 13:21 #21
- og pas i øvrigt på med width:100% (ikke mindst på block-level elementer). Det kan give overraskelser, hvis man ikke er helt stiv i kombinationen: CSS og browsere i standard-compliant mode  ;o)
Avatar billede bobslaede Nybegynder
03. maj 2005 - 13:23 #22
Det er jeg godt klar over, har testet det.
Men det giver flere komplikationer i IE, f.eks. er det kun muligt at "scrolle" med dit muse-hjul hvis du befinder dig over noget tekst, da HTML elementet ikke opfanger det, og sikkert mange andre fejl.
Jeg er af den opfattelse at IE bedst forstår quirksmode, som andre forstår standards compliance mode, og hvis det giver det bedste resultat i alle browsere at min side ikke validerer, så lad det være det, i fremtiden kunne det ske at IE kommer til at forstår selv det mest indlysende af CSS2 og HTML(?), men ikke idag...
Desuden går der nok mange år før de tager sig sammen til at kigge på CSS3...

Det virker faktisk selvom der ikke er en DTD, og de andre små ting, er mest for at jeg kan ændre layoutet med CSS uden for meget bøvl.
Avatar billede olebole Juniormester
03. maj 2005 - 13:46 #23
Det giver ikke problemer, der ikke let kan fixes. Jeg kan dog regne ud, det må være noget principielt, når du ligefrem vælger at ofre CSS box-modellen (som jo kun fungerer i IE med DTD) på det alter ... det giver vist ikke megen mening at diskutere videre i det spor  :)
Avatar billede bobslaede Nybegynder
03. maj 2005 - 13:48 #24
Hehe, du har nok ret, vi burde stoppe nu - hver sin smag :D
Ellers tak for diskutionen :)
Avatar billede bobslaede Nybegynder
04. maj 2005 - 12:08 #25
Ok Ole, jeg tog mig sammen... DTD er på nu :D Så glad? hehe
Lortet virker stadigvæk, til min store overraskelse.
Avatar billede bobslaede Nybegynder
04. maj 2005 - 16:35 #26
Jeg tager det i mig igen, havde ikke fået hele DTD'n med.
Sidder og tester med det hele, og som jeg havde sagt før, bliver det helt fucked up i IE... Opera bliver bedre, Firefox virker stadig, men IE går amok...
Plus, det er ikke længere muligt at scrolle uden at holde musen over noget indhold... weeee
Avatar billede blo0d Nybegynder
09. maj 2005 - 15:50 #27
Kort og godt:

1. du mangler DOCTYPE

2. din kode har for mange fejl http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//www.bookinghuset.dk/

3. din css har for mange fejl http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?profile=css2&warning=2&uri=http%3A//www.bookinghuset.dk/

4. du burde tilføje følgene meta tags: author, description, keywords

5. du burde følge Accessibility reglene, valider din side her http://webxact.watchfire.com/

6. Du burde indsatte nogen af alle dine billeder med css

7. Du burde skære ned på din total filstørrelse, din nuværende filstørrelse er 123516 bytes og det tager cirka 25 sekunder at loade med 56 k modem

8. Ryd op i din css den fylder for meget, du kan eventuelt gøre dette ved at fjerne unødvendig kode eller fjerne mellemrum

9. fjern html     { } den hjælper intet

10. fjern     height:100%; fra din body i din css

11.  hjælper disse to noget:

* html    {
    overflow:hidden;
    z-index:1;
}

* html body    {
    overflow:hidden;
    z-index:1;
}

?

12.  styr din body ved kun at difiner alt i body { } du har slet ik brug for alt det andet

13.  hvad skulle alle de tal til for :

* html #main_right     {
    position:absolute;
    z-index:999999999;
}

skær da lidt ned på nummet, det vil også spare at par bytes

14. styr tallerne på alle dine z-index'er

15.  Gider ikke kigge resten af din css igennem. men ved at du ik har brug for 2/4 af det du har i den

Håber jeg får lidt point på min grundige gennemgang
Avatar billede blo0d Nybegynder
09. maj 2005 - 15:52 #28
tror forresten heller ikk filter:progid:DXImageTransform.Microsoft.AlphaImageLoader(src='/design/3/main_top_blue.png',sizingMethod='scale'); hjælper så fandens meget...

stakkels ie
Avatar billede bobslaede Nybegynder
09. maj 2005 - 16:01 #29
Ok, kort og godt :D
DTD er prøvet, det fatter IE ikke.

Fejl i HTML, jae... det ved jeg godt...

Fejl i CSS, hehe, ja, det er ret med vilje, IE hacks.

Meta tags, author osv... ej da...

Filstørrelse, jae, det er lidt svært pga. indholdet fylder, men gør det så godt jeg kan.
Forsiden fylder btw kun 11-12 kilobyte, det er nu ikke så meget igen.

CSS igen, det er IE hacks over halvdelen.

Alt du siger med CSS er IE hacks, IE hacks og IE hacks...

"filter:progid:DXImageTransform.Microsoft.AlphaImageLoa"........

IE kan ikke fatte Alpha Transparency i PNG'er, derfor dette lille filter, er ret nødvendigt.

* html body og de andre af dem, er til specielle IE ting, igen hacks.

Burde rydde meget op i min CSS, ved jeg godt.

Ang. billeder og CSS, alle billeder, undtagen dem af kunstnerne, er indsat mha. CSS.
Avatar billede olebole Juniormester
09. maj 2005 - 16:06 #30
blo0d >> points gives ikke for mængden af tegn, man skriver - men for indholdet. Udfra dine punkter 9 og 10 får jeg kraftigt på fornemmelsen, der er en hel del CSS, du bør få lært. Hvad mener du mere præcist med de punkter?

bobslaede >> Uden den korrekte DTD kan IE simpelthen ikke forstå CSS. Den er du absolut nødt til at skrive.

Det er altid noget skidt at bygge sin kode op omkring 'hacks', der er baseret på midlertidige browser-bugs. Du bør nok prøve en anden vinkel  :)
Avatar billede bobslaede Nybegynder
09. maj 2005 - 16:09 #31
Jeg ved det godt Ole, men IE's midlertidige bugs bliver nok desværre ikke fikset fra deres side foreløbig, når den dag kommer - no more hacks :)
DTD'n arbejder jeg stadig på lokalt, for at gøre noget ved måden IE renderer siden på med denne, det er lidt et problem desværre, men det kommer nok snart :)
Avatar billede blo0d Nybegynder
09. maj 2005 - 16:36 #32
bobslaede du spurgte om vores mening så lad vær at forsvar dig, meta tags gør din dit nemmere at se for søgemaskine ;)

Man kan godt lave kode valid selvom der er hacks i ;)
Avatar billede bobslaede Nybegynder
09. maj 2005 - 16:42 #33
blo0d:
Jeg bruger keywords og description meta tags.
Author meta-tagget er helt unødvendigt.

Hacks, lille definition når det kommer til dette, er f.eks. at omgå nogle regler for at få noget til at virke, hvor det ikke kan gøres ellers - dvs. det er ikke valid CSS, men det virker, en hack :D
Avatar billede olebole Juniormester
09. maj 2005 - 16:53 #34
blo0d >> Hvad var det, du mente med dine punkter 9 og 10?
Avatar billede olebole Juniormester
20. maj 2005 - 23:48 #35
Der var åbenbart som ventet ingen mening  :)