Avatar billede uja Nybegynder
03. maj 2005 - 00:06 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Åbne fil, uden angivning af sti?

Hejsa eksperter....

Jeg skal have en knap i en Form til at åbne en pdf-fil. Dette har jeg fået lavet, vha. koden:

#If WIN32 Then

Private Declare Function ShellExecute Lib "shell32.dll" Alias "ShellExecuteA" _
    (ByVal hwnd As Long, ByVal lpOperation As String, ByVal lpFile As String, _
    ByVal lpParameters As String, ByVal lpDirectory As String, ByVal nShowCmd _
    As Long) As Long

Private Declare Function GetDesktopWindow Lib "user32" () As Long
#ELSE

Declare Function ShellExecute Lib "SHELL" (ByVal hwnd%, _
    ByVal lpszOp$, ByVal lpszFile$, ByVal lpszParams$, _
    ByVal lpszDir$, ByVal fsShowCmd%) As Integer

Declare Function GetDesktopWindow Lib "USER" () As Integer
#END If
Private Const SW_SHOWNORMAL = 1

Function StartDoc(DocName As String) As Long
      Dim Scr_hDC As Long
      Scr_hDC = GetDesktopWindow()
      StartDoc = ShellExecute(Scr_hDC, "Open", DocName, "", "C:\", SW_SHOWNORMAL)
End Function

Private Sub Form_Click()
      Dim r As Long
      r = StartDoc("c:\mine dokumenter\pdf\minpdf.pdf")
      Debug.Print "Returkode: "; r
End Sub

Men som jeg har lavet det nu vil det kun virke på min computer (eller andre computere hvor pdf-filen ligger i nøjagtig den samme sti) da jeg har angivet pdf-filens præcise beliggenhed på computeren.... Derfor har jeg brug for at vide hvordan man f.eks. kan sige at knappen skal åbne pdf-filen med det og det navn som ligger i den samme mappe som Formen eller den kommende Exe-fil.... Altså uden jeg angiver hvilket drev eller hvilke mapper filen præcist ligger i.... Håber i forstår min rådne formulering :/

Mvh. UJA
Avatar billede joern Nybegynder
03. maj 2005 - 00:19 #1
Hej.

Uanset hvor dit program installeres af en bruger, vil app.path indeholde stien hvor programmet startes fra.

M.v.h.  Jørn
Avatar billede uja Nybegynder
03. maj 2005 - 00:32 #2
Got it! Har fået det til at virke nu.... Når ens programmeringslærer ikke kan løse problemet må man jo spørge på eksperten hehe....