Avatar billede penyz Nybegynder
02. maj 2005 - 15:40 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Bøder generelt

Hej.. jeg har d.d modtaget en parkeringsbøde, men er der ikke noget med at når man er under udd. at man så får halveret bøden..

mener at have hørt noget om det, men kan ikke finde noget info omkring det...

det skal lige siges at bilen står i min mors navn
Avatar billede zapzap Nybegynder
02. maj 2005 - 15:44 #1
Tror ikke P-bøder tæller som bøder (det er afgift), men det gør/gjorde f.eks. fartbøder.
Desuden skal du vist passe på med at den står i din mors navn, for finder de ud af det, kan forsikrings-selskabet vist afvise at udbetale noget som helst. Mener der var en sag om det sidste år...
Avatar billede penyz Nybegynder
02. maj 2005 - 15:49 #2
men det forholder sig rent faktisk sådan at til hverdag har jeg en firma bil jeg kører i (er på skole ophold lige pt.) og så i weekenderne er det så "min" bil.. ved godt det lyder mærkeligt, men man kan sige at det er både min og min mors da vi kører ca. lige meget i den... eller det vil sige hun kører jo rent faktisk mest i den....
Avatar billede kenp Novice
02. maj 2005 - 15:50 #3
zapzap -> ganske korrekt

P-bøder er ikke en bøde men en afgift, så den kan ikke halveres fordi at du er under uddannelse.

Hivs du køre galt får du dækket intet hvis dne er indregisteret i din mors navn og det er dig som bruge den.
Avatar billede boxer Nybegynder
02. maj 2005 - 16:00 #4
Den der med at man ikke får dækket noget hvis man kører galt i en lånt bil holder ikke. Der kan højest være tale om at der er en højere selvrisiko hvis føreren er under 25 år.

Men i har ret at der ikke er studierabat på parkeringsbøder.
Avatar billede pallas Nybegynder
02. maj 2005 - 16:00 #5
Citerer (ret og råd) : "Som bilejer (her din mor) hæfter du som bilejer for den ulovlige parkering – også selv om du havde lånt bilen ud til en anden, da den var ulovligt parkeret"
Avatar billede penyz Nybegynder
02. maj 2005 - 16:02 #6
okay tak for svaret.. i har sq nok ret (desværre) men næste gang må jeg jo bare holde øje med de parkerings skilte.. øv øv :-)
Avatar billede backside Nybegynder
02. maj 2005 - 16:07 #7
Lige en kommentar til det med ejer og bruger.

Om du låner et køretøj eller ej. ALT bliver dækket ifgl. forsikringsbetingelserne. Også hvis låneren er under 25 år.
Det ændre sig hvis "låneren" er registreret som bruger af køretøjet.
Avatar billede backside Nybegynder
02. maj 2005 - 16:33 #8
"Afgiften er ikke omfattet af nogen former for rabatordninger. Der gives således heller ikke rabat til studerende og pensionister. Afgiften skal betales på én gang - der kan ikke aftales afdragsordninger."

Kilde: http://www.silkeborgkommune.dk/silkeborg/silkeborgkomm.nsf/links/2AE822F42A301521C1256D9100349212#3
Avatar billede evildoctor Praktikant
02. maj 2005 - 17:32 #9
>penyz: Det er rigtigt som zapzap skriver at du ikke får halv pris på din p-bøde idet der jo er tale om en afgift og ikke en bøde (en fiks juridisk detalje der jo også gør det muligt for andre at udstede p-afgifter, eks. carpark).

Naturligvis får man altid dækning fra sit forsikringsselskab. Det som pallas skriver drejer sig om at såfremt du nægter at betale den p-afgift som du har fået for at holde ulovligt, så HÆFTER din mor (ejeren af bilen) for afgiften. Det betyder bare at den der opkræver frit kan gå efter hende hvis du nægter at betale.

Det her handler om hvem der i sidste ende kan hænge på udgiften, men har altså intet at gøre med at levne mulighed for forsikringsselskaberne at snige sig uden om dækning.
Avatar billede rynke10 Novice
08. maj 2005 - 04:47 #10
Det ville ellers have været smart. Så ville samtlige p-afgifter vist blive tildelt studerende og dermed være til ½ pris. Ved f.x. en fartbøde er der jo ingen tvivl om hvem der har ført bilen, men ved en P-afgift kan enhver jo påstå at have ført bilen.
Avatar billede boxer Nybegynder
17. maj 2005 - 11:09 #11
Mon ikke spørgsmålet kan lukkes? Bed om et svar fra dem du vil give point :o)
Avatar billede backside Nybegynder
17. maj 2005 - 13:31 #12
Smider da lige et svar. ;)
Avatar billede backside Nybegynder
17. maj 2005 - 22:39 #13
takker for point.