Avatar billede jimgordon Nybegynder
02. maj 2005 - 14:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

N-tier layer model på desktop

Har kikket lidt på ASP.NET og n-tier, helt basalt med et GUI (presentation layer) lag et buffer lag (business layer) og et database lag. Det ser jo rimmeligt smart ud at GUI og db kan skiftes uden at ødelægge hinanden, da de kun kommunikerer igennen nogle buffer klasser med noget forretningslogik.

Jeg har ikke set megen beskrivelse til det samme på desktop. Er det ikke relevant at pakken sit design ind i noget lignende, så GUI og DB ikke er hårdt koblet til hinanden. Eller hedder det MVC pattern på desktop ?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2005 - 14:35 #1
Det er helt normalt med opdeling i presentation, business logic og
data lag i en fat client app også.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2005 - 14:36 #2
Jeg er så gammeldags at jeg vil kalde der 3 layer og ikke 3 tier.
Avatar billede zapzap Nybegynder
02. maj 2005 - 14:40 #3
Tiers eller layers, det er vel bare udtryk for, at man ikke ønsker et italiensk (monolitisk) design? Derfor kan man sagtens lave en n-layer, m-tier app, som kun afvikles som desktop...
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2005 - 14:46 #4
i min ordbog er:

tier = lag som kan men ikke nødvendigvis skal køre på forskellige maskiner

layer = lag som kun er en logiske opdeling af kode der eksekveres i samme process
Avatar billede jimgordon Nybegynder
02. maj 2005 - 16:34 #5
Okaj, smid et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2005 - 21:43 #6
mig ?
Avatar billede jimgordon Nybegynder
03. maj 2005 - 08:28 #7
Ja, og zapzap er også velkommen, hvis han ikke har skiftet kanal.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. maj 2005 - 17:00 #8
??