Avatar billede saj Nybegynder
30. april 2005 - 17:16 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

tekst størelse

Jeg har rimeligt mange problemer med at få tekststørelsen til at være ens i firefox og IE, det er aldrig sket for mig før, hvad kan jeg gøre ved det?
Avatar billede weis Nybegynder
30. april 2005 - 17:28 #1
har du forsøgt dig med at bruge css til din hjemmeside? Ellers kan du læse om det på http://www.html.dk/tutorials/css/ det har aldrig give mig nogle problemer!
Avatar billede saj Nybegynder
30. april 2005 - 17:32 #2
Det er css jeg bruge (derfor det posted i denne kategori)
Avatar billede olebole Juniormester
30. april 2005 - 17:35 #3
<ole>

Pas generelt på med html.dk - ikke mindst med deres CSS-tut. De skriver ofte fejl og netop deres CSS-afsnit indeholder en del grumme fejl.

Uden du fortæller noget mere om, hvad du har problemer med, er det dog umuligt for os at fortælle dig, hvad du skal gøre  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2005 - 17:35 #4
lad os se koden så
Avatar billede weis Nybegynder
30. april 2005 - 17:37 #5
nu har du postet spg'et under HTML(D) og ikke CSS, så det var ikke lige til at vide du brugte CSS!!!
Avatar billede saj Nybegynder
30. april 2005 - 17:47 #6
Olebole - jeg fandt selv ud af en løsning problemet, problemet var at jeg havde en div og inde i den var der en tabel, men teksten i tabelen blev ikke sat efter css'en, men det blev fixet med span's.

weis - min fejl, det var meningen den skulle have været postet i css kategorien
Avatar billede olebole Juniormester
30. april 2005 - 17:55 #7
div td {
  font: 11px verdana, arial, sans-serif;
}

- eller f.eks:

.myDiv td {
  font: 11px verdana, arial, sans-serif;
}

- så skulle det gerne køre med tabellen i dit div ... uden unødige span  :)
Avatar billede saj Nybegynder
30. april 2005 - 18:35 #8
Okay, tror nu bare jeg holder mig til span, hvem skal have points??
Avatar billede olebole Juniormester
30. april 2005 - 20:39 #9
Bare hop mig over i den forbindelse - men slet dine span. Der er jo ingen grund til unødig kode ... det giver bare dårlig kode  :)
Avatar billede olebole Juniormester
30. april 2005 - 20:40 #10
... hvis dine spans altså ligger i tabellen. Det fik du ikke forklaret helt tydeligt
Avatar billede saj Nybegynder
30. april 2005 - 21:19 #11
olebole, jo det gør den, men jeg vil ikke slette det, for det kan være der skal bruges tabel senere, og selve indholds teksten har andre størelser osv. end den som gav mig problemer...
weis får points...
Avatar billede olebole Juniormester
30. april 2005 - 22:14 #12
Jamen så sætter du da en klasse på de pågældende td'er. Du kan jo ligeså godt bruge CSS, som det var meningen  :)

<style type="text/css">
.myDiv td {
    font: 11px verdana, arial, sans-serif;
}
.myDiv td.celleA {
    font-size: 23px;
}
.myDiv td.celleB {
    font-size: 16px;
}
</style>

<div class="myDiv">
    <table cellspacing="5" cellpadding="20" border="1">
    <tr>
        <td>en tekst</td>
    </tr>
    <tr>
        <td class="celleA">en tekst</td>
        <td class="celleB">en tekst</td>
    </tr>
    </table>
</div>
Avatar billede el-jacob Nybegynder
10. maj 2005 - 10:55 #13
davs olebole... har læst mange indlæg hvor du er med i... du lader til at have pænt godt fat i det der med hjemmesider lader det til...

nu siger du at HTML.dk har en hel masse fejl i det de siger / beskriver... vil snart igang med at lære alt det her med hjemmesider fuldstændigt... hvad er så dit bud på den bedste læreside hvis det ikke er HTML.dk?

vil gerne have sider på både dansk, men også engelsk hvis du syntes at de er bedre... gerne i foretrukken rækkefølge...

Læste i en anden tråd med dig at du brugte Mac -og i forbindelse med det brugte BBEdit til at kode dine hjemmesider i... læste så også en anden tråd hvor at folk diskuterede hvad der var den optimale pakke af programmer til når man skulle lave en hjemmeside... nogle sagde: Adobe Golive + Photoshop + kan ikke lige huske det sidste... en anden sagde: Adobe Flash + Adobe Golive + kan ikke huske..., men du kom ikke med dit bud (du var med i den tråd) du sagde en hel masse at med at det var forskelligt fra person til person ligesom med religion..., men kunne nu godt tænke mig at høre din mening alligevel... hvad er dit bud på den bedste program opsætning?

indtil videre efter hvad jeg har læst i mit hidtige 16 årige liv er det: Adobe Photoshop + Adobe Shockwave tingest-maker + Apple BBEdit... hvad mener du?... plus hvad bruger du IRL nu?
Avatar billede olebole Juniormester
10. maj 2005 - 13:34 #14
Jeg er oprindelig 'macintosse', men blev 'hybrid', da jeg skulle til at leve af det. Nu om stunder har jeg mere eller mindre lagt Mac'en på hylden (undtagen til test af WWW-sider), men der skal ikke herske tvivl om, jeg stadig mener MacOS er et styresystem - og Windows en skandale. Virkeligheden er bare, at de fleste lever efter reglen:
  "10.000.000.000 flies can't be wrong ..... eat shit!"
- og derfor bruger Windows. Det er man nødt til at forholde sig til, hvis man vil leve af WWW  :o|
Når jeg koder på Mac, foregår det dog altid i (en efterhånden bedaget version af) BBEdit.

Adobe GoLive kan jeg under ingen omstændigheder anbefale. Jeg har kendt GoLive fra før Adobe købte det (da programmet hed GoLive CyberStudio) - og jeg havde en kort flirt med programmet dengang. Det skriver dog en uoverskuelig, urealistisk stor og ret proprietær kode, som er noget frygteligt rod at debugge og/eller rette i. Jeg har aldrig mødt en professionel, der vil have noget med en GL-kode at gøre.

Photoshop/ImageReady er mit foretrukne billedbehandlings program. Derudover bruger jeg Illustrator til vektor-grafik (det meste af min grafik begynder livet som vektorer).
Min editor er som sagt BBEdit på Mac - og MacroMedia's Homesite under Win.

Hvad tutorials angår, erkender jeg, det er svært at finde noget for alvor seriøst ... ikke mindst på dansk.
Det er stort set umuligt for en enkelt person at skrive/vedligeholde og adminstrere sådan et site. 5-6 mand kan nok gøre det, men det ville kræve 5-6 kodemonstre af en klasse, man højst finder to-tre af på Eksperten. Samtidig skal de være indstillet på at bruge en meget anseelig mængde tid over en årrække. Ikke at forglemme skal der også tilknyttes en professionel copywriter (tekstforfatter), da kodeho'der sjældent skriver godt nok til at formidle viden i et utvetydigt og velformet sprog.

Selv henter jeg mine informationer på W3C. Ikke kun i rekommendationerne, men ligeså meget i deres arbejdspapirer og diskusionerne i 'interne' udvikler mail-tråde. Det kræver, at man bruger *rigtig* meget tid - men det er afgjort den bedste måde at lære tingene på. Også der begår man fejl - men der er mange højt kvallificerede kodere til at holde hinanden i ørerne, så evt. fejl bliver ret hurtigt rettet.

Det er naturligvis forskelligt, hvad folk vil med webkodning, men hvis man vil leve af det, er det et fuldvoksent fag, som det kræver en betydelig indsats at lære  :)

Håber, det nogenlunde var, hvad du ville vide ... ellers må du jo bare spørge igen  ;o)
Avatar billede el-jacob Nybegynder
10. maj 2005 - 15:38 #15
###kinda= kind of###

"Håber, det nogenlunde var, hvad du ville vide"... det var næsten alt... dog er der lige lidt mere jeg godt ville vide :D:

1. du nævnte slet ikke noget om hverken Adobe Flash eller Adobe Shockwave... var det fordi at et af de programmer du nævnte kan erstatte disse?, hvis ikke... og hvis det bare har noget at gøre med at du ikke er så meget inde i det på pro plan i nu, kan du så ikke lige svare mig på om det er rigtigt sådan som at jeg har forsået det at Shockwave er bedre end Flash, men af en eller anden årsag (måske fordi at mange kun har flash-players installeret? / de ikke har brug for den ekstra kvalitet som shockwave giver) bruger de fleste flash?

2. fatter helt ikke din grund til at skrifte fra MAC igen hen til Windows... jeg er på vej den anden vej... har i oseaner af år været rasende på Windows med alle de fejl der ligepludselig sker... kiggede så nogle år tilbage på muligheden for at skifte til Linux, men: der findes ikke nogle shockwave (eller flash) programmer til (eneste grund)... så lige nogle måneder senere fik jeg øje på MAC og har nu læst en hel del om det... udviklere af diverse ting bruger det fordi at der ikke lige pludselig sker alle de fejl som der gør i Windows som gør at man i værste fald mister al den data man lige har siddet og produceret... yes det er en af de største fordele... ligesom at der var én grund til ikke at skifte til Linux er der også sådan en til Mac, men den er ikke særligt stor...: man kan ikke få en instant messenger som at der kan kommunikere med alle de kendte på en gang ("multi-et-eller-andet IM" kaldes det vist) hvor at der er mulighed for voice-over + webcam-chatting... AdiumX er dog igang med at forsøge at udvikle dette, men tager vist noget tid kan jeg forstå igennem deres forum før det kommer: http://adiumxtras.com/

yes det var den eneste grund..., men den er jo slet ikke lige så stor som grunden til ikke at skifte til Linux... er parat til at gøre det påtrods af denne grund da jeg tror på at der inden for de næste par år vil være denne mulighed på Mac... det er kun pengene som trykker nu...

... må sige fatter virkeligt ikke at du fatter... du bruger en grund (som jeg forstår det) at fordi at størstedelen bruger Windows så bliver du også nødt til at gøre dette for at lave hjemmesider til disse... det mener jeg overhovedet ikke er rigtigt... så foresten så sendt som i dag et program (man godt nok skulle betale lidt for, men hvis man lever af at lave hjemmesider er dette vel ikke et problem i forhold til dette program) som at der kunne give en screenshots af ens hjemmeside i forskellige browsere... programmet jeg snakker om var selvfølgelig til Mac... yes det var 2. som forkortet kunne lyde kinda sådan her: "hvorfor-i-al-hulen-skifter-du-tilbage-til-Windows-efter-du-har-været-på-en-Mac?"

3. okay så du mener at jeg bare skal læse alt det jeg kan for at lære det (at lave superb hjemmesider)? altså bare starte for en ende af:

HTML.dk
webcafe.dk
W3Cschools.com

flere du har du vil tilføje?

-og så ellers tage det jeg kan bruge og gemme dem i en slangs notat mappe? (hvis det er kinda hvad du mener kunne jeg så ikke få nogle af dine notater :)?)

-lige for at vende tilbage til noget før skrevet... kunne have forstået hvis at du var skiftet tilbage til Windows fra Linux med begrundelsen om at det ikke var lige så optimalt at lave hjemmesider på, men at bruge den argumentation om Mac... what :SSSS ?

yes... du er nu velkommen til at kommentere :)
Avatar billede olebole Juniormester
10. maj 2005 - 18:23 #16
Jeg kan godt genkende dine tanker, men når/hvis du engang skal til at leve af det, kommer du sikkert til at genkende mine  :)

Du kan umuligt lave professionelle sider uden en Win-PC - om du så vil kode på den ene eller anden, må du selvom ... du er nødt til at teste på en Win-maskine.
Glem i den forbindelse alt om programmer, der forsøger at efterligne forskellige browsere under forskellige OS'er. Der er endnu ikke set ét, der virker tilfredsstillende.
Der er kun én vej frem: Mindst en Mac og en Win-PC - hver udstyret med forskellige browsere i forskellige versioner. PC'en skal ydermere være udstyret med flere partitioner til hver sin version af IE. Det er der også programmer, der påstår, de kan klare ... påstår(!)  ;o)

Shockwave er faktisk en MacroMedia teknologi, som Adobe har købt sig ind på med et samarbejde. Laver jeg den slags, bruger jeg Flash - men det er ikke så pokkers tit mere.

En notatmappe er en fin idé. Jeg er ikke selv god til at tage noter fra nettet. Jeg bliver 50 om et par måneder og er vokset op med helt andre måder at tilegne sig viden på. Selvom jeg har arbejdet enormt meget på PC/WWW og jeg dagligt henter masser af nye info, er jeg ikke 'native' på WWW ... gamle vaner og mønstre er svære at bryde eller lægge om  :)
Til gengæld har jeg en formiddabel hukommelse - og den kan jeg jo kun dele steder som her ... jeg kan ikke lige køre en zip af den  :]

Samtidig sker der efterhånden det, at programmering/kodning begynder at give logisk mening. Du kan sammenligne det med sproget dansk. Nu, du har lært det, kan du let lære nye ord, slang og begreber og uden besvær huske det hele ... fordi, du kan se meningen med det nye, du lærer. Det passer ind i resten af alt det, du i forvejen ved.

www.w3.org er helt klart stedet, jeg vil anbefale. Det er tørt, men præcist. Sitet kan virke uoverskueligt, men det har faktisk også sin indre logik.

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/author/dhtml/reference/dhtml_reference_entry.asp

- er en meget god reference over MS' DHTML-model. Hvis du kikker efter for neden på hver side, så står der:

Standards Information
    There is no public standard that applies to this method.

- eller f.eks:

Standards Information
    This method is defined in World Wide Web Consortium (W3C) Document Object Model (DOM) Level 1

Det giver et godt fingerpeg om, hvad der er standard og hvad der ikke er.

JScript, som er MS' implementering af ECMA-script:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/script56/html/js56jslrfJScriptLanguageReference.asp

Hvis du er hurtig kan du bl.a. hente JavaScript1.5 referencen og guiden fra Netscape på en cached version af Netscapes nu lukkede site DevEdge:
http://web.archive.org/web/20040810033306/http://devedge.netscape.com/library/manuals/

Gecko'ens DOM-reference:
    http://www.mozilla.org/docs/dom/
- ikke mindst:
    http://www.mozilla.org/docs/dom/domref/

Så er der en del at kikke på  :)
Avatar billede el-jacob Nybegynder
10. maj 2005 - 19:06 #17
hehe ja okay du bruger det at der ikke findes programmer som kan levere f.eks. screenshots fra alle browsere som "undskyldning" for at bruge Windows...

... ok da, men: du kommer ikke uden om at have sagt dette her "Nu om stunder har jeg mere eller mindre lagt Mac'en på hylden (undtagen til test af WWW-sider)" = jeg bruger ikke Mac mere... kun lige til at teste hjemmesider... = fatter jeg hat af...

= syntes at det er ok at du beholder en PC for at have den til at teste hjemmesider med...

Men der er jo ikke det eneste du bruger den til ;) det er jo nærmest omvendt (efter hvad jeg har citeret dig for)... den eneste grund til at du har Mac'en er for at teste hjemmesider... PC'en er din no. 1 = det jeg fatter hat af :S

hehe du må gerne prøve igen for til denne her sætning: "Nu om stunder har jeg mere eller mindre lagt Mac'en på hylden (undtagen til test af WWW-sider)" kan jeg altså stadig kun sige: WHAT??? :SSSS

+ lige til noget andet... du nævner ikke om du bruger Flash fordi at du mener at det er bedst... er det sådan det forholder sig? selv om en teknologi er købt kan den jo godt være god :) = Microsoft har f.eks. købt et firma op engang (har jeg læst) som var igang med at udvikle den hidtil bedste firewall til Linux... den købte Microsoft da lige og lukkede... <--- eksempel på at noget købt godt kan være godt (siger jo næsten også sig selv)

----------------------------------------------------------------------------------------
Så hvis at du skulle være i tvivl:

1. kunne godt tænke mig en lidt bedre forklaring på følgende: "Nu om stunder har jeg mere eller mindre lagt Mac'en på hylden (undtagen til test af WWW-sider)"

2. hvad mener du er bedst Flash eller Shockwave (evt. hvorfor?)?
----------------------------------------------------------------------------------------
Avatar billede olebole Juniormester
10. maj 2005 - 21:11 #18
Med hensyn til for og imod den ene eller anden platform er jeg ikke religiøs. Der er ting, den ene platform er overlegen til - og ting den anden er overlegen til. Om du er i stand til at erkende det igennem Mac-tunnelen, ved jeg så ikke.

Da nogen af de andre programmerings platforme/teknologier, jeg arbejder med, hører naturligt hjemme under Win, skal jeg have en velopdateret PC som arbejdsmaskine.
Da programmel til MacOS for mig er en ret ubetydelig nieche, har jeg ikke så meget andet at bruge en Mac til. Min primære arbejdsmaskine er nødt til at være en Win-maskine - og det er noget rod med ét OS på arbejdet og et andet privat ... ikke mindst, når de to smelter mere eller mindre sammen  :)
Generelt keder den slags diskusioner mig dog gevaldigt. De bærer i al for høj grad præg af fanatisme - og i al for ringe grad af substans. Hvad du fatter hat af i den retning, er jeg ikke så interesseret i.

Jeg er tilfreds med Flash. Det opfylder de krav, jeg har og da jeg har - for mig - langt vigtigere ting for med andre teknologier, ser jeg ingen grund til at rode med Adobe's version.