Avatar billede clausga Nybegynder
29. april 2005 - 23:45 Der er 8 kommentarer

Nå session fra popup vindue ?

Hvis jeg sætter en session på en side... og jeg så derefter åbner et popup vindue fra siden.... kan session så også nåes derfra =?
Avatar billede dennismp Nybegynder
30. april 2005 - 00:16 #1
ja
Avatar billede clausga Nybegynder
30. april 2005 - 00:27 #2
men man kan ikke hvis man åbner et nyt browser vinduet ?
Avatar billede dennismp Nybegynder
30. april 2005 - 00:54 #3
Hvorfor skulle man ikke det?

Sålænge brugeren beholder sit session-id, er det ligegyldigt om det er popup, nyt vinduet etc. Serveren aner ikke om du viser billedet, laver popup, vender det på hovedet eller noget. Den sender nogle informationer du ønsker. Din browser vælger så at vise det i et popup vindue, men det ved serveren nada om. Det er også derfor at serveren heller ikke ved når et vindue lukkes.
Avatar billede krydset Nybegynder
30. april 2005 - 01:04 #4
bare husk at have session_start() på popup siden :-D
Avatar billede dennismp Nybegynder
30. april 2005 - 01:14 #5
Ja, og man skal også starte med <?php før man skriver selve php kode, huske at ligge det op på en server med php.. osv :-)
Avatar billede tagman Nybegynder
30. april 2005 - 13:07 #6
Har selv oplevet en del problemer med php og session håndtering... i modsætning til ASP, hvor det "bare" virker... er der nogen, der har et godt link, hvor det er beskrevet, hvordan det virker og hvordan man i praksis gør med popups?

Jeg sender altid et SID til mine popups og genopager min sessions sådan her:

//Get session name from url
if ($_GET["sid"] != "") {
    session_id($_GET["sid"]);
}
session_start();
Avatar billede dennismp Nybegynder
30. april 2005 - 13:36 #7
Som sagt, så kan serveren ikke se forskel på alm side og popup. Derfor giver det ikke mening at der skulle være et reelt problemer med popup vinduer sp længe session-id'et kommer med.

Jeg har aldrig oplevet dem og har svært ved at se hvordan det evt skulle hænge sammen med popups
Avatar billede tagman Nybegynder
30. april 2005 - 14:28 #8
Mit gæt er, at browseren sender et "semi-unikt" id med hvert enkelt browser vindue, så serveren ved, hvad der er hvad.

I ASP kan jeg f.eks. køre 2 forskellige sessions i 4 forskellige vinduer. Åbner man et ny vindue med target="_blank", så følger sessions med. Åbner man et nyt vindue manuelt og indtaster adressen på den samme webserver, så er der ikke nogle sessions gemt.