Avatar billede Slettet bruger
29. april 2005 - 16:28 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

negate selection i apply templates

Hej eksperter,

jeg har med stor success kunne bruge apply-templates til at "apply" templates på specifikke xml-elementer, som følger

<xsl:apply-templates match="." select="paragraph[@name = 'intro']" />
<xsl:apply-templates match="." select="paragraph[@name = 'outro']" />

men nu vil jeg så ha fat i alle de notes der ikke er paragraph-nodes med attributterne intro og outro. altså <ost></ost>, <paragraph ost="godt"></paragraph> skal være gyldige resultater...

men det kan jeg sq' ikke få den til.

har allerede prøvet med:

<xsl:apply-templates match="." select="not(paragraph[@name = 'intro']) or not(paragraph[@name = 'outro'])" />

men det virker ikke...

Så nu trygler jeg jer vise folk om hjælp....

På forhånd tak, Anders
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2005 - 17:56 #1
Okay, jeg kom så lidt videre...

<xsl:apply-templates select="*[name() != 'paragraph']" />

er en del af vejen, nu har jeg fjernet alle paragraph elementer, men prøver jeg at fjerne alle paragraph elementer, med attributten name sat til 'intro' går det galt:

<xsl:apply-templates select="*[name() != 'paragraph' and @name != 'intro']" />

...men det virker ikke efter hensigten, giver ikke noget som resultat *suk*...

Kom glad... hjælp mig, please :-|
Avatar billede janegil Nybegynder
29. april 2005 - 19:57 #2
XSLT blir som regel vakrere med select i template, heller enn i apply-templates.

Prosa er dessverre  mindre presist enn XSLT, så fortell oss:
Skal <paragraph name="intro"/> med?
<something-else name="intro"/> ?
<paragraph name="else"/> ?
<something-else name="else"/>?

Fire spørsmål som krever 4 ja/nei svar.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2005 - 00:09 #3
For mig at se griber du det lidt forkert/omvendt an.

Når der er elementer jeg IKKE vil have med i output, laver jeg en tom template hertil, f.eks.:

<xsl:template match="paragraph" />

Dvs. hvis du IKKE vil have paragraph elementer hvor attributten "name" er "intro", kan du f.eks. gøre sådan:

<xsl:template match="paragraph[@name = 'intro']" />

Derved kan man som regel klare sig med simple templates, der bare vha. <xsl:apply-templates /> delegerer videre til mere specifikke.

/CS
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2005 - 15:00 #4
@janegil:

<paragraph name="intro"/>      skal IKKE med
<something-else name="intro"/> SKAL med
<paragraph name="else"/>      SKAL med
<something-else name="else"/>? SKAL med

<paragraph name="outro"/>      skal IKKE med (det var lige en ekstra en)
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2005 - 15:05 #5
@greystate:

men jeg VIL rent faktisk godt ha' dem med i outputtet, bare ikke lige på det omtalte sted hvor jeg vil ha' alt output pånær de 2 paragraph-elementer. Jeg bruger selv fremgangsmåden med "tomme templates" til at "undertrykke" output fra "uønskede" elementer.
Avatar billede janegil Nybegynder
02. maj 2005 - 16:15 #6
Jeg har aldri riktig sett nytten i mode-attributtet, http://www.w3.org/TR/xslt#section-Applying-Template-Rules men det kunne være det kan brukes her?
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2005 - 09:12 #7
Jeg synes ikke mode-attributten hjælper mig, kan det virkeligt passe at man ikke kan apply-templates på alle andre elementer end:

<paragraph name="intro"></paragraph> og <paragraph name="outro"></paragraph>

?
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2005 - 00:11 #8
Okey-dokey - det du vil kan gøres med denne her:

<xsl:apply-templates select="paragraph[not(@name = 'intro')][not(@name = 'outro')]" />

/CS
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2005 - 16:34 #9
Takker for svaret :-)