Avatar billede pesa Nybegynder
29. april 2005 - 16:08 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Trekant med fire sider

Hej Eksperter

Mon ikke der er en der kan hjælpe mig derude? Hvis man tegner en trekant og forbinder de tre spidser til et fjerde punkt opstår der en rumlig figur af fire trekanter.

Men hvad hedder en sådan figur?
Avatar billede doggy82 Praktikant
29. april 2005 - 16:12 #1
Det hedder en tetraede.
Avatar billede esbenrt Nybegynder
02. maj 2005 - 19:03 #2
et tetraeder
Avatar billede pesa Nybegynder
02. maj 2005 - 19:39 #3
Nå, der er nok lidt uenighed om det er en eller et tetraede. Jeg var næsten helt sikker på at det var eN tetraIde da jeg oprettede spørgsmålet men ville lige være sikker.

Nu er forvirringen da total ...
Avatar billede esbenrt Nybegynder
10. maj 2005 - 16:01 #4
carbon (i ethanol fx.) har tetraedrisk geometri, og da jeg læser kemi hvor vi bruger  den slags slangord hele tiden var jeg ret sikker i min sag. nu har jeg så for god ordens skyld været henne og slå det efter i en ordbog og svaret er:

tetraeder
subst. -et, plur. -e, -ne

altså: eT tetraedeR, tetraederet, flere tetraedere, alle tetraederne
Avatar billede pesa Nybegynder
11. maj 2005 - 10:52 #5
Så skulle den vist være på plads! Tak for hjælpen til Jer begge!