Avatar billede metervara Nybegynder
29. april 2005 - 10:35 Der er 2 kommentarer

nested iframes & named anchors

hej,

har et lille problem med nested iframes og named anchors (testet i explorer + firefox + safari (MAC+Pc)).

Har en startside med en iframe. i den ligger en anden side, også med en iframe. Den seneste af de to iframes er lagt i en tabel. I den iframe har jeg en side med nogle named anchor links, men når jeg klicker på dem så scroller bægge iframes. Det sker dog kun hvis min "nederste" iframe er lagt i en tabel.

source til mine sider:
////////////////////////////////SIDE1
<html>
<head>
<title>side 1</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body>
nested iframe fuck-up....
<br><br>
<iframe src="side2.htm" name="firstFrame" frameborder="1" scrolling="no" width="300" height="300"></iframe>
</body>
</html>
////////////////////////////////SIDE2
<html>
<head>
<title>side2</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body>
side 2 med iframe....
<table width="300" height="300" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
    <tr>
        <td width="20" height="50">&nbsp;</td>
        <td height="50">&nbsp;</td>
    </tr>
    <tr>
        <td width="20">&nbsp;</td>
        <td align="left" valign="top"><iframe src="side3.htm" name="nextFrame" frameborder="1" scrolling="no" width="200" height="200"></iframe></td>
    </tr>
</table>
</body>
</html>
////////////////////////////////SIDE3
<html>
<head>
<title>side3</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body>
<p>Inside nested iframes.<br>
SCROLLING WITH NAMED ANCHORS...</p>
<a href="#targ1">anchor1</a><br>
<a href="#targ2">anchor2</a><br>
..<br>
.. <br>
..<br>
.. <br>
..<br>
.. <br>
..<br>
.. <br>
..<br>
.. <br>
..<br>
.. <br>
..<br>
.. <br>
..<br>
.. <br>
..<br>
<a name="targ1"></a>Target1
<br>
..<br>
.. <br>
..<br>
.. <br>
..<br>
.. <br>
..<br>
.. <br>
..<br>
.. <br>
..<br>
.. ..<br>
.. <br>
..<br>
.. <br>
..<br>
<a name="targ2"></a>Target2
</body>
</html>
//////////////////////////////////////////////////

her er en testside der viser problemet:

http://metervara.com/iframe/

workaround?
Avatar billede roenving Novice
29. april 2005 - 12:27 #1
Har du brug for den ekstra plads i iframe2 ?-)
Avatar billede sbm Nybegynder
29. april 2005 - 12:35 #2
Jeg ville nok betragte det som en "glitch" som er svær at gøre noget ved som sådan. Du bliver nødt til at lave dit layout, så dokumentet i midten ikke kan scrolle. Du kan f.eks. undlade at sætte højde og bredde på din tabel, og bare lade den smyge sig rundt om din iframe. Derved minimerer du den scrollspace der ellers opstår nedenunder, og derved vil den ikke længere kunne scrolle ned når du klikker.