Avatar billede rocha_dk Nybegynder
28. april 2005 - 22:12 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

XML, hvor skal man starte ?

Hej alle. Jeg er netop gået igang med at læse om XML, da jeg skal bruge det i forbindelse med en sms-gateway. Jeg har gennemgået tutoriallen på www.w3schools.com flere gange, og har derfor så nogenlunde styr på hvad xml er, men hvordan bruger man det i praksis ? Jeg tænker her især i forbindelse med php, som er mit foretrukne sprog. Bruger man php til at oprette xml filer ?  Kan man smide xml-queries, ligesom i mysql? Jeg er gået lidt i stå, da jeg har mistet overblikket over, hvorfor det er smart at bruge?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. april 2005 - 22:16 #1
Du kan bruge XML på mange måder i PHP.

Du kan sende sende XML ud til browseren.

Du kan lade din PHP konvertere fra XML til HTML og sende det ud til browseren.

Du kan bruge XML til konfiguration og data opbevaring.

Der er mange muligheder.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. april 2005 - 22:17 #2
Avatar billede rocha_dk Nybegynder
28. april 2005 - 22:19 #3
nej, men det vil jeg da lige gøre :)
Hvordan vil man f.eks. bruge xml til konfiguration ?
Jeg håber ikke mine spørgsmål er for abstrakte, men xml er meget nyt og meget ukendt for mig at bruge.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. april 2005 - 22:24 #4
Du kan nemt lave en konfigurations fil i XML:

<config>
  <dir name="aa">
      <param key="x" val="1"/>
      <param key="y" val="2"/>
  </dir>
  <dir name="bb">
      <param key="x" val="2"/>
      <param key="y" val="1"/>
  </dir>
</config>

og så bruge samme PHP kode i de 2 dirs (via require) men lade koden gøre tingene
lidt forskelligt afhængigt af x og y parameterne.
Avatar billede rocha_dk Nybegynder
28. april 2005 - 22:26 #5
hvordan vil man så hente parametrene ind i php, hvis f.eks. jeg gerne vil have $a til at hente værdien fra dir->aa->param->x ?
Avatar billede rocha_dk Nybegynder
28. april 2005 - 22:37 #7
ok, tak for hjælpen :)
Avatar billede arne_v Ekspert
28. april 2005 - 22:40 #8
all set ?
Avatar billede rocha_dk Nybegynder
29. april 2005 - 06:13 #9
Nej ikke helt, men jeg har noget at gå igang med ;) Der skal nok bare noget benarbejde til før man fatter det helt.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. april 2005 - 07:36 #10
Der skal næsten altid arbejdes med noget inden man rigtigt forstår det.