Avatar billede mskjoldp Novice
28. april 2005 - 18:39 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

to parametre i SELECT på samme WHERE

Hey E

IIS 5.0/ASP/IE

Hvordan sætter jeg to strings ind i en WHERE?

esk = Request.QueryString("esk")

strSQL = "select * from bem right join fly_status on bem.Bstel = fly_status.MOC_stelnr where MOC_enhed = '" & esk & "' and MOC_sortering = '" & statusQ & "' order by " & sOrderBy & " " & sSort

i sætningen: where MOC_enhed = '" & esk & "'

prøver jeg så at indsætte værdien af esk således:

default.asp?mode=visstatus&esk=ESK727,ESK730&statusQ=1&OrderBy=MOC_enhed

men jeg får intet output...
hvorfor ik?
Avatar billede snakeeyz Nybegynder
28. april 2005 - 18:43 #1
Så vidt jeg kan forstå, vil du hente de to værdier ikke?

Prøv med:

strSQL = "select * from bem right join fly_status on bem.Bstel = fly_status.MOC_stelnr where MOC_enhed IN (" & esk & ") and MOC_sortering = '" & statusQ & "' order by " & sOrderBy & " " & sSort

Tror det virker :-)
Avatar billede mskjoldp Novice
28. april 2005 - 18:48 #2
prøver...
Avatar billede mskjoldp Novice
28. april 2005 - 18:51 #3
damn

Fejltype:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Operatoren In er brugt uden () i forespørgselsudtrykket "MOC_enhed IN = (ESK727) and MOC_sortering = '1'".
/fsnskp/RT-SRS/visstatus.asp, line 53
Avatar billede snakeeyz Nybegynder
28. april 2005 - 19:09 #4
hmm...  havde du ikke to værdier i den før? mener ikke man kan lave en IN med 1 værdi.
Avatar billede mskjoldp Novice
28. april 2005 - 19:20 #5
nope, havde ikke to værdier i den før, men prøver at oprette en selvstændig SQL for denne type...
Avatar billede mskjoldp Novice
28. april 2005 - 19:25 #6
hmm bruger nu denne kode, men det henter alle typer af værdier i feltet MOC_enhed:

skp = Request.QueryString("skp1") & "," & Request.QueryString("skp2")

sammen med:

strSQL = "select * from bem right join fly_status on bem.Bstel = fly_status.MOC_stelnr where MOC_enhed IN = (" & skp & ") and MOC_sortering = '" & statusQ & "' order by " & sOrderBy & " " & sSort

... der mangler ikke meget, hvad kan det mon være?
Avatar billede snakeeyz Nybegynder
28. april 2005 - 19:36 #7
prøv lige at udskrive sætningen med dine værdier i
Avatar billede mskjoldp Novice
28. april 2005 - 19:56 #8
strSQL:
strSQL = "select * from bem right join fly_status on bem.Bstel = fly_status.MOC_stelnr where MOC_enhed = '" & esk & "' and MOC_sortering = '" & statusQ & "' order by " & sOrderBy & " " & sSort

ved:
default.asp?mode=visstatus&esk=ESK730,ESK727&statusQ=1&OrderBy=MOC_stelnr&sort=ASC

udskrift:
select * from bem right join fly_status on bem.Bstel = fly_status.MOC_stelnr where MOC_enhed = 'ESK730,ESK727' and MOC_sortering = '1' order by MOC_stelnr ASC

hvor:
MOC_enhed = esk
MOC_sortering = statusQ

både esk og statusQ kommer fra Request.Querystring's
Avatar billede busschou Praktikant
28. april 2005 - 21:11 #9
bare lige en mente...
Er det ikke pænt usikkert at lave sin query ud fra noget i url?...
Eller tjekker du for sql injektion et sted?
Avatar billede mskjoldp Novice
28. april 2005 - 21:16 #10
kender ikke til injektion. Hvorfor er det usikkert at bruge url?

denne faste SQL fra ACCESS virker:
strSQL = "select * from bem right join fly_status on bem.Bstel = fly_status.MOC_stelnr WHERE (((fly_status.MOC_enhed)='ESK730') AND ((fly_status.MOC_sortering)='1')) OR (((fly_status.MOC_enhed)='ESK727') AND ((fly_status.MOC_sortering)='1'))"
Avatar billede busschou Praktikant
28. april 2005 - 21:21 #11
sql injection er når en misbruger din sql.. hvis det er muligt at indtaste ' i din url så opfattes det i din kode som sql. Derved kan man direkte fra url´en ændre din sql sætning og fx skrive noget med 'Or Drop Table' ... hvor efter hele din tabel slettes :o(
Så på alle dine request.querystring("felt") ... bør du lave om til replace(request.querystring("felt"),"'","''")
Så udskifter den hvis der er et ' med to '' ...derved kan det ikke misbruges
Blot for din egen sikkerhed :o)
Avatar billede mskjoldp Novice
28. april 2005 - 21:54 #12
takker busschou. Det er gjort :D
Avatar billede mskjoldp Novice
29. april 2005 - 10:45 #13
busschou hvis du vil dele points så smid et svar :)
Avatar billede busschou Praktikant
29. april 2005 - 10:45 #14
jamen jo tak da :o)
Avatar billede mskjoldp Novice
29. april 2005 - 10:46 #15
selv :)