Avatar billede futuregrafix Nybegynder
28. april 2005 - 13:42 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

SSL kryptering, hvordan

Hejsa

Hvordan og hvorledes, går man når man vil til at bevæge sig ind på at arbejde med SSL på win2003 server?

Er åben for alt, vil bare gerne vide noget om det...

Tak
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. april 2005 - 13:59 #1
Nej SSL er secure socket layer, hvilket betyder at du kan kan anvende en port/protokol ad gangen. Du kan f.eks. browse en web server via sse, eller du kan hente post på en mail server, eller du kan hente og uploade via (nogle former for)ftp.

Hvis du vil have fuld adgang, så skal du bruge VPN, der kryptere en tunnel hvorigennem du kan kører alle protokoller. Du kan f.eks. bruge IPSec som win 2003 understøtter, eller SSH
Avatar billede futuregrafix Nybegynder
28. april 2005 - 14:02 #2
Alt det ved jeg godt. Men hvor kommer det så ind i billedet, og hvorfor er det smart at bruge over en webside? Der må da være noget at hente som man kan bruge, hvis man skal lave et sikkert bruger system, som bare skal være sikker!!!
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. april 2005 - 14:12 #3
SSL bruges normalt til løsninger hvor man anvender en teknologi, f.eks. web, og ønsker at give brugerne sikkerhed. Dette er normalt ved pengeoverførsler eller overførsel af fortrolige oplysninger. Det er smart fordi der er indbygget support for ssl i alle browsere og web servere og du skal ikke ud  og lave en løsning der kræver klient software hos brugerne.

Ønsker du en kraftigere og mere flexibel (i forhold til hvad du kan få igennem den) løsning, skal du op i VPN. Men så kommer der en hel masse ting du skal løse, PRoblemer med NAT, overvejelser i forbindelse med firewall og placering af VPN gateway, properitær løsning og klient software, hvil du ikke anvender IPSec osv osv.

Man vælger værktøjet til det job man ønsker at løse
Avatar billede futuregrafix Nybegynder
28. april 2005 - 14:17 #4
Jamen det skal slet ikke være vpn, det nøjes vi med at holde fra firmaet og til privaten :) Men efter hvad jeg kan læse, så ville det da være smart at benytte SSL, som du skriver "...pengeoverførsler eller overførsel af fortrolige oplysninger." Det er så her mit projekt passer ind, med fortrolige oplysninger.

Er det nemt nok at sætte op? Og kan det lade sig gøre på en win2003 server?
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. april 2005 - 14:20 #5
Ja relativt let at sætte op og det kan sagtens gøres med en win 2003. jeg ser lige om jeg kan finde et link med en vejledning
Avatar billede futuregrafix Nybegynder
28. april 2005 - 14:21 #6
kanon, mange tak!!!!!