Avatar billede gorell Nybegynder
28. april 2005 - 09:48 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til underligt mellemrum på hjemmeside

Hej allesammen

Jeg er ved at lave en side til noget projekt om organdonation.. jeg har lavet en side der er valideret til XHTML 1.1 men der er et stort problem, siden ser forskellig ud i firefox/opera og så Internet Explorer. siden kan ses på http://www.gorell.dk/donation
Problemet er at i firefox/opera kommer der et mellemrum mellem menuen og indholdsfeltet, det sker ikke i IE. forstår ikke hvorfor synes jeg har prøvet alt :) hjælp
Avatar billede Daniel.E Praktikant
28. april 2005 - 10:04 #1
ok.. det er fordi du bruger tables til design... det giver så mange problemer.. men anyway....

det mellemrum du snakker om er en <td></td> der er tom eller sådan noget... hvis jeg var dig, ville jeg droppe dit table design, og begynde at læse noget CSS design... på den måde er det meget nemmre at lave en design som er holdbart og kvalitets bevidst.
Avatar billede gorell Nybegynder
28. april 2005 - 10:29 #2
hmm, har bare ikke tiden til at begynde på det... andre der kan hjælpe?
Avatar billede busschou Praktikant
28. april 2005 - 13:39 #3
<table> er et block element og laver linjeskift såvel før som efter
Det er nok det du ser
Dine knapper er en table og indholdet en anden
Prøv at lave dem som <table style="display:inline;">
Så vises de som inline elementer uden linjeskift før og efter
Avatar billede busschou Praktikant
28. april 2005 - 14:28 #4
en anden ting er at tabellen (eller rettere tabellerne) centreres i IE men ikke i FF
Det kan du omgå ved at sætte en <div> før den første og en </div> efter den sidste
Så er de grupperet inden for denne div
Dernæst kan du sætte stylen på denne div til den er i midten af skærmen :o)
http://www.w3schools.com/css/css_reference.asp#positioning
Avatar billede gorell Nybegynder
28. april 2005 - 14:29 #5
altså skal den table med menuen hedde <table style="display:inline;">??
Avatar billede gorell Nybegynder
28. april 2005 - 14:41 #6
hmm det virker ikke :S
Avatar billede busschou Praktikant
28. april 2005 - 14:57 #7
Se den springer een op.. prøv lade menuen være normal som før og så lade indholds tabellen være  <table style="display:inline;">
Avatar billede gorell Nybegynder
28. april 2005 - 15:00 #8
hehe så vender den da først det hele på hovedet :D
Avatar billede busschou Praktikant
28. april 2005 - 15:07 #9
hmm det er ikke så slemt.. den manglende "border" til venstre kan skyldes at du i dine <td class="border"> ikke har lavet et &nbsp;
Men der er stadig liidt mellemrum op til den oveover...
hmm ved jeg nok ikke hvordan man får væk...når det skal være i tabeller
Avatar billede busschou Praktikant
28. april 2005 - 15:08 #10
du ved det jo sikkert godt ? ;o)
Men du kan se de forskellige mulighedder for manipulation her
http://www.w3schools.com/css/pr_class_display.asp
Avatar billede gorell Nybegynder
28. april 2005 - 15:10 #11
hehe i know :)
og den manglende border kommer ikke :S men kan se at den højre er dobbelt så tyk som den burde
Avatar billede olebole Juniormester
28. april 2005 - 23:17 #12
<ole>

Desuden er H-tags og P-tags nok de tags, der renderes mest forskelligt i forskellige browsere. Skal de se nøjagtig ens ud i forskellige sammenhænge, må du gennem-style dem ... sætte font-størrelse, margin, padding, line-height, osv.

Desuden burde du sætte et mere hensigtsmæssigt tegnsæt. windows-1252 er et proprietært MS-sæt, der ikke gør gavn i andre miljøer.

- og så er det i øvrigt ligegyldigt, om din kode validerer nok så fint. Den parses som dårlig HTML ... ikke XHTML. Bl.a. fordi din server fortælle browseren, det er et HTML-dokument ... ikke et XHTML-dokument

Jeg går udfra, du skriver XHTML, fordi du gerne vil skrive så god kode som muligt - og er blevet bildt noget sludder på ærmet. XHTML er nemlig - i modsætning til de mest udbredte misforståelser - stort set ubrugelig på WWW, som det ser ud i dag.
De versioner, der er tilgængelige på nuværende tidspunkt, er ikke engang dem, der kommer til at blive brugt, når XHTML bliver brugbar. Det vil være version 2.0, som er fundamentalt forskellig fra de nuværende ... så der er heller ingen fremtidssikring i at skrive XHTML1.0 eller 1.1.

Skriver du i stedet HTML4.01, skriver du til den standard, der performer bedst - og som dine brugeres browsere har det bedst med  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede gorell Nybegynder
30. april 2005 - 09:59 #13
Fandt en løsning på problemet :) dermed lukket