Avatar billede hpb Nybegynder
28. april 2005 - 09:13 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Angiv max cpu belastning i %

Hej

Vi har en del jobs der behandler forskellig data på vores servere. Problemet er at disse jobs ofte belaster cpu'en 100% og derfor giver dårlige svartider i korte tidsrum.
Jeg har tidligere, helt privat, kørt F@H, og her er det muligt at angive at jobbet max må belaste cpu f.eks. 60%, når den er idle.

Hvordan laver jeg en feature magen til denne ?
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2005 - 09:28 #1
En måde kunne være at sætte prioriteten af de processer I afvikler til under normal, som eksemplet nedenfor. På den måde bliver andre normalt prioriteret processer kørt inden jeres job og på den måde holder du svartiden oppe på online ting mens jobbene kører.

System.Diagnostics.Process p = System.Diagnostics.Process.GetCurrentProcess();
p.PriorityClass = System.Diagnostics.ProcessPriorityClass.BelowNormal;
Avatar billede hpb Nybegynder
28. april 2005 - 09:50 #2
Ja, det er en måde, men det løser ikke vores problem, da alle vores servere er overvåget, også på cpu belastningen, så vil en belastning på 100% give en advarsel.

Hvis en kunde melder om lang svartid og CPU% = 100, er det meget nemt for de ansvarlige i overvågningen bare at genstarte serveren, hvilket bare _ikke_ må ske, da det kan ødelægge data.
Avatar billede hpb Nybegynder
29. april 2005 - 20:40 #3
Er der ingen der har nogen ideer ?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. maj 2005 - 20:10 #4
Det bedste var at begynde at skyde dem i overvågningen som genstarter serveren
på uhensigtsmæssige tidspunkter ...

Det du egentligt spørger om er hvordan du kan replace Windows scheduler
med en speciel Windows scheduler som prioriterer disse processer så lavt at CPU
holdes under 100%.

Det har jeg aldrig set til Windows.

Den bedste simulering ville være hvis disse applikationer inden i inderste
loop kaldte en metode som:
  - spurgte til CPU belastning
  - hvis > X % så Sleep'ede den lige Y millisekunder

Hvis den metode kaldes tit nok af alle programmerne så bør kalibrering af X og Y
kune opnå det ønskede.

Ikke pænt men ....
Avatar billede hpb Nybegynder
06. maj 2005 - 06:47 #5
hahaha
Kreativ løsning, tror bare ikke den holder i længden ;-)

Det undre mig bare hvordan F@H har lavet denne feature.

Nægter at tro på at de sleep'er tråden, der må være en bedre løsning.

Anyway, Tak for forslagne.
Lukker og slukker.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. maj 2005 - 14:18 #6
Den rigtige løsning er som sagt at replace styre systemets scheduler.

En del styre systemer tillader det.

Men jeg har aldrig set det til Windows.

Det er jo også en "unaturlig" feature. Man spilder jo CPU power på den måde.

Da jeg ikke ved hvad F&H er så kan jeg ikke kommentere hvad de gør og ikke gør.