Avatar billede nielsjm Nybegynder
27. april 2005 - 14:27 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

kan man få textbox til at sætte deres størrelse selv?

ville gerne have en textbox der ligesom en label sætter sin størrelse alt efter hvor meget tekst der er i den. kan det lade sig gøre og hvordan

mvh
niels
Avatar billede baitianlong Nybegynder
27. april 2005 - 17:05 #1
Du kan jo regne på antallet af bogstaver:

private void Page_Load(object sender, System.EventArgs e)
{
    setTextBox("Hejsa");
}

private void setTextBox(string s)
{
  TextBox1.Width = 0;
  TextBox1.Width = s.Length * 7;
  TextBox1.Text = s;
}

:)
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
27. april 2005 - 20:20 #2
eller måske følgende, hvis du vil sætte width på din textbox, ligesom du sikkert vil med en label:

private void SetTextBox(string s, int maxWidth)
{
  TextBox1.Width = 0;
  int width = s.Length * 7;
  while (width > maxWidth)
  {
    TextBox1.Rows += 1;
    width = int.Parse((width / 2));
  }
  TextBox1.Width = width;
  TextBox1.Text = s;
}

Noget i den retning.

Man kan typisk godt regne med størrelsen af et bogstav i en TextBox fordi det ofte er en skrifttype hvor alle tegn er lige store, såsom Courier New. Men hvis du sætter et andet style på din TextBox kan du ikke bruge denne metode til noget.
Avatar billede baitianlong Nybegynder
27. april 2005 - 20:32 #3
som default er fonten da uens i bredden.

7 hos mig er bare en tilsnigelse. Med "iiiiiiiiiillllllllll" i tekstfeltet vil det være for stort, men med "BPBPBPOOOOOUUUUUU" vil det passe nogenlunde :D
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
27. april 2005 - 20:42 #4
Så sæt style="font-family: Courier New" på TextBox'en :-)
Avatar billede baitianlong Nybegynder
27. april 2005 - 20:50 #5
og så 8 som faktor :)
Avatar billede nielsjm Nybegynder
28. april 2005 - 11:20 #6
må indrømme at jeg håbede lidt at undgå sådanne på antal tegn beregning (krav til system fra designer at der skal bruges verdana(er ikke monotab)), men da der ikke er bedre forslag og det bliver det jeg gør brug af må i begge lægge et svar
så kan i jo dele :-)

pææænt tak

niels
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
28. april 2005 - 14:34 #7
Jeg vil ikke have noget - jeg har ikke bidraget med noget som helst. Jeg kan bare godt lide at blande mig :-)
Avatar billede baitianlong Nybegynder
28. april 2005 - 19:29 #8
:)