Avatar billede piphans Nybegynder
27. april 2005 - 12:08 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Selecte et billede i VBA

Hej

Hvordan "selecter" man et givent billede i VBA til Word.

Jeg har to billeder som skal kunne gøres henholdsvist synlige eller skjult ved tryk på en knap.

Piphans
Avatar billede rvm Nybegynder
27. april 2005 - 12:33 #1
Du må lige give point for de spøregsmål du tidligere har stillet....
Avatar billede rvm Nybegynder
27. april 2005 - 12:35 #2
Avatar billede piphans Nybegynder
27. april 2005 - 12:47 #3
har jeg gjort. Også lige nu, men der sker ikke en disse?
Avatar billede piphans Nybegynder
27. april 2005 - 12:52 #4
Er der blevet lavet noget om på Eksperten der gør at jeg ikke kan betale længere - hvis jeg ikke er Pro medlem?
Avatar billede piphans Nybegynder
27. april 2005 - 12:56 #5
Nå OK - ottende gang er lykkens gang ;-)

Du har fået dine points - beklager meget at det ikke skete før.
Avatar billede piphans Nybegynder
27. april 2005 - 13:59 #6
OK OK - jeg har fattet det. Nu får jeg den kolde skulder.

Så kan jeg lære det... :-(

Jeg var altså på ingen måde ude på at snyde nogen....
Avatar billede rvm Nybegynder
27. april 2005 - 16:02 #7
Brug denne makro til at få givet billede et navn elle til at finde ud af hvad navn billedet har:

Sub NavnGivBillede()

For Each sh In ActiveDocument.Shapes
    sh.Select
    'Omdøber billedet - udkommenter den, hvis du bare skal finde ud af navnet
    sh.Name = "MyShape"
    'Fortæller navnet på billedet
    MsgBox sh.Name
Next

End Sub
Avatar billede rvm Nybegynder
27. april 2005 - 16:04 #8
Men hvis du skal arbejde med at skjule billeder - dvs indsætte og slette bileder i et dokument, vil jeg anbefale at bruge autotekster indeholdene billederne. Fordelen ved dette er at an autotekst altid placerer sig der hvort den er taget fra, hvorved du ikke skal tænke på placering.
Avatar billede piphans Nybegynder
28. april 2005 - 08:40 #9
OK så, så må jeg prøve med autoteksterne.

Glemte lige at skrive at billederne skal ligge i headeren, og så virker det som om de ikke bliver fundet i ActiveDocument?
Avatar billede rvm Nybegynder
28. april 2005 - 12:27 #10
Her er noget jeg har kodet tidligere:

Sub Logo()

    Selection.HomeKey Unit:=wdStory

    If ActiveDocument.Sections(1).Headers(wdHeaderFooterPrimary).Shapes.Count = 0 Then

        'Sidehoved
        If ActiveWindow.View.SplitSpecial <> wdPaneNone Then
            ActiveWindow.Panes(2).Close
        End If
        If ActiveWindow.ActivePane.View.Type = wdNormalView Or ActiveWindow. _
            ActivePane.View.Type = wdOutlineView Or ActiveWindow.ActivePane.View.Type _
            = wdMasterView Then
            ActiveWindow.ActivePane.View.Type = wdPageView
        End If

        ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekCurrentPageHeader

      ' Indsæt Logo
        ActiveDocument.AttachedTemplate.AutoTextEntries("logo").Insert Where:=Selection.Range
        ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekMainDocument

        'Luk sidehoved
        On Error Resume Next
        ActiveWindow.ActivePane.Close
        If ActiveWindow.View.SplitSpecial = wdPaneNone Then
            ActiveWindow.ActivePane.View.Type = wdPageView
        Else
            ActiveWindow.View.Type = wdPageView
        End If
        On Error GoTo 0
    Else

        'Sidehoved slet
        If ActiveWindow.View.SplitSpecial <> wdPaneNone Then
        ActiveWindow.Panes(2).Close
        End If
        If ActiveWindow.ActivePane.View.Type = wdNormalView Or ActiveWindow. _
            ActivePane.View.Type = wdOutlineView Or ActiveWindow.ActivePane.View.Type _
            = wdMasterView Then
            ActiveWindow.ActivePane.View.Type = wdPageView
        End If
        ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekCurrentPageHeader

        ActiveDocument.Sections(1).Headers(wdHeaderFooterPrimary).Shapes.SelectAll
        Selection.ShapeRange.Delete

        ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekMainDocument
    End If
End Sub
Avatar billede rvm Nybegynder
28. april 2005 - 12:28 #11
Makroen sættes f.eks. på en knap, så brugeren selv kan sætte logo på eller slette det igen.
Avatar billede piphans Nybegynder
12. maj 2005 - 15:55 #12
1000 tak - undskyld forsinkelsen
Avatar billede piphans Nybegynder
13. maj 2005 - 08:49 #13
Jeg forsøger altså at acceptere dit svar RVM - men det duer ikke det skidt! Nogen idé om hvad jeg gør galt?
Avatar billede piphans Nybegynder
13. maj 2005 - 08:50 #14
OK, jeg havde ikke markeret dit navn - det var nok det der var galt