Avatar billede bat Nybegynder
27. april 2005 - 10:48 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Popup (som den i msn)

Vi er to som er i gang med vores eget Delphi program i teknologi på HTX, Vi er bare løbet ind i et problem, vi skal have den til at poppe op med en lille box nede i nederste højre hjørne.
Vi har været lidt rundt på nettet og har kun kunnet finde det et enkelt sted, (ovenikøbet her:D)

http://eksperten.dk/spm/485626

Har været ved at prøve at lege lidt med koden, men kan ikke få den til at virke....
Hvis du kan hjælpe vil du så ikke også lige prøve at forklare koden undervejs, ellers err vi lidt på skideren når det skal afleveres som teknologi projekt....
Avatar billede bat Nybegynder
27. april 2005 - 11:00 #1
Det skal måske lige nævnes at vi mere eller mindre helt nye på området, så vi har ikke det store kenskab til delphi.... så vil ville være glade hvis vi kunne få det skåret ud i pap:D
Avatar billede prodoc Nybegynder
27. april 2005 - 12:01 #2
Fandt noget her, men linket virker ikke, men det burde det snart da jeg har rapporteret det :)
http://www.delphifaq.net/modules.php?name=downloads&d_op=search&query=Messenger+popup

Eller måske den her, den koster godt nok penge... men der er vist en gratis evaluation... http://www.softaward.com/5235.html

Den her virker vist fint!
http://www.clubedelphi.net/compo/detalhes.asp?id=107

Men ellers prøv at søge i Delphi fx på "popup msn Delphi" som jeg :)
Avatar billede kroning Nybegynder
27. april 2005 - 13:14 #3
Nu har jeg aldrig brugt MSN så hvordan ser der ud når den popper up? Det er vel ikke bare et balloon hint du mener?
Avatar billede mtj111 Novice
27. april 2005 - 14:50 #4
Hej

Prøv at sætte denne kode i OnShow:

Procedure(bla...bla..)
Begin
  form1.left:=ScreenWidth - form1.width;
  form1.top:=ScreenHeigt - form1.height;
end;
Avatar billede mtj111 Novice
27. april 2005 - 14:59 #5
Altså:

Vær sikker på at Form1 er aktivt > Klik på Events i Object Inspector > Dobbeltklik ud for OnShow > Der står allerede:
//procedure TForm1.FormShow(Sender: TObject)
//Begin

//End;

Imellem Begin og End; skriver du:
//form1.left:=ScreenWidth - form1.width;
//form1.top:=ScreenHeigt - form1.height;

Prøvekør programmet, som gerne skulle start nederst i højre hjørne

Michael
Avatar billede mtj111 Novice
27. april 2005 - 15:08 #6
FEJL:

Jeg tror jeg sover:

Form1.Top:=screen.WorkAreaRect.Bottom - form1.height;
Form1.Left:=Screen.WorkAreaRect.Right - form1.width;

Det virker!
Avatar billede doc404 Novice
27. april 2005 - 16:03 #7
Avatar billede borrisholt Novice
28. april 2005 - 14:24 #8
Hvis ikke allerede du har noget der virker så kan du sende en mail til Jens@Borrisholt.com så har jeg noget der ligner og virker som en MSN pop up menu.

Jens B
Avatar billede borrisholt Novice
28. april 2005 - 14:27 #9
Den kan langt det meste af hvad http://www.softaward.com/5235.html kan.
Avatar billede prodoc Nybegynder
28. april 2005 - 16:05 #10
Ville det være i orden hvis jeg også sendte en mail?
Avatar billede borrisholt Novice
29. april 2005 - 14:34 #11
Selvfølgelig ville det det, prodoc.

Jens B
Avatar billede mtj111 Novice
02. maj 2005 - 23:10 #12
Er du blevet klogere???
Avatar billede bat Nybegynder
04. maj 2005 - 13:20 #13
ja... men det letteste er nu baree at bruge det component man finder på http://www.clubedelphi.net/compo/detalhes.asp?id=107
så kommer man for det første ikke til at lave rod i koden, og for det andet er man ikke tvunget til at skulle kunne forklare den del af koden(se sidste del af mit spørgsmål)
Avatar billede mtj111 Novice
04. maj 2005 - 14:36 #14
Ja, komponenterne er nemmere.

Jeg synes jo bare at man skal lave så meget som man kan, og derefter bruge komponenter.
Komponenter er jo bare andres kode, som man sætter ind (jeg vil ikke kalde det snyd, men der er lidt mere udfordring i at skrive koden selv (man lærer også mere))

Michael
Avatar billede mtj111 Novice
04. maj 2005 - 17:27 #15
Forklaring:

Form1.Top:=screen.WorkAreaRect.Bottom - form1.height; //Beregner mellemrummet mellem skærmens top, og form1's top
Form1.Left:=Screen.WorkAreaRect.Right - form1.width; //Beregner mellemrummet mellem skærmens venstre side, og form1's venstre side

Michael