Avatar billede cayman Nybegynder
26. april 2005 - 10:17 Der er 8 kommentarer

Dansk karaktersæt i Tomcat / MySQL konstallation

Hej eksperter.

Har et lille problem med at få Tomcat (5.0) til at forstå de danske tegn der ligger i min MySQL database.

Min datasource er defineret i Context:
<Resource name="jdbc/rygestop" type="javax.sql.DataSource"/>
<ResourceParams name="jdbc/rygestop">
    ...
  <parameter>
    <name>url</name>
    <value>jdbc:mysql://localhost:3306/rygestop?autoReconnect=TRUE&amp;useUnicode=TRUE&amp;characterEncoding=UTF-8</value>
  </parameter>
    ...
</ResourceParams>

Men de danske bogstaver kommer ikke tilbage i oprindelig stand. Det er som om tomcat er ligeglad med min karaktersæt-angivelse.

Ved du hvordan man skal gøre?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. april 2005 - 10:54 #1
Hvad sker der blive et dansk bogstav til et spørgsmålstegn eller til to tegn
(typisk A med diverse accenter på) ?

Indeholder MySQL databasen rent faktisk UTF-8 ?

Hvad fortæller dine JSP sider browseren at karakter sættet er (ISO-8859-1 eller UTF-8) ?
Avatar billede cayman Nybegynder
26. april 2005 - 11:04 #2
Gode spørgsmål Arne.. Jeg har prøvet at genoprette tabellen med DEFAULT CHARSET=utf8;
Men så ommer der blot ?????? ud på skærmen (skulle have været ÆØÅæøå)
Når jeg opretter den uden CHARSET-info bliver det til 6 tegn. Nogle kan browseren slet ikke vise men ellers:’‘›†

jsp-sidens charset er: charset=ISO-8859-1
Avatar billede arne_v Ekspert
26. april 2005 - 11:15 #3
Umiddelbart vil jeg mene at JSP siden og tabellen skal bruge samme karakter sæt -
enten ISO-8859-1/Latin1 eller UTF-8.
Avatar billede cayman Nybegynder
26. april 2005 - 11:32 #4
Har prøvet at lave det hele om til UTF-8. Uden stort held. Prøver at lave det hele om til ISO-8859-1/Latin1 .. så må vi lige se.
Prøv at se denne dialog:
http://www.junlu.com/msg/119248.html
Avatar billede cayman Nybegynder
26. april 2005 - 11:44 #5
Virker heller ikke. Prøver at lave en klasse der laver en jdbc-kald uden om tomcat..
Avatar billede cayman Nybegynder
26. april 2005 - 12:47 #6
Min simple java klasse kan heller ikke læse æåø fra databasen
Avatar billede cayman Nybegynder
10. oktober 2005 - 13:38 #7
t
Avatar billede cayman Nybegynder
10. oktober 2005 - 13:39 #8
t