Avatar billede donandres Nybegynder
25. april 2005 - 22:37 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

kan en tabel være skrivebeskyttet?

kan en mysql tabel eller database være skrivebeskyttet?
og i såfald hvordan gør man den skrivbar?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. april 2005 - 22:42 #1
tabellen kan være LOCK'ed
brugeren kan ikke have INSERT/UPDATE/DELETE adgang
p.g.a. fejl kan databaser serveren mangel adgang til filerne

hvad er problemet ? hvilken fejl får du ?
Avatar billede donandres Nybegynder
25. april 2005 - 22:44 #2
kig her:
http://www.andreasbrun.dk/have/to-do/index.php

jeg kan hverken tilføje eller andet...

php koden er:

<html>
<title> To Do Liste</title>
<?
require ("pass.php");
?>
<?
print ("<font size=\"4\"><center><b>To Do Liste</b></font></center><br><br>");
?>
<div align="center"><br>
<table><tr><td align="center">
<form name="aftale" method="post" action="index.php?tilfoej=1"></b>
<tr><td>Aftale</td><td> <input type="text" name="aftale" value=""></td></tr>
Priv&nbsp;
<select name="priv">
<option value="1">Høj</option>
<option value="2">Lav</option>
</select>
<tr><td><input type="submit" value="tilføj"></td></tr>
</td></tr></table></div>
            <?
            if ($tilfoej == "1") {
      $dato_nu = date("d/m/Y");
      $tid = time();
      $tiden_nu = date("G:i", $tid);
mysql_select_db("andreasbrun_dk",$conn);
$mysql_query = "INSERT INTO liste(todo, priv, dato, tid) values ('$aftale', '$priv', '$dato_nu', '$tiden_nu')";
mysql_query("$mysql_query");
                print ("<meta http-equiv=\"refresh\" content=\"0; url=$PHP_SELF\">");
                }
                else {
                mysql_select_db("andreasbrun_dk",$conn);
                $sql ="select * from todo order by priv,tid,dato";
                $result = mysql_query($sql);
                while ( $post = mysql_fetch_array($result) ) {
                    if ($post[priv] == "1") {
                $post[priv] = ("red");
                    }
                    if ($post[priv] == "2") {
                $post[priv] = ("blue");
                    }
                    if ($post[loest] == "1") {
                    $post[loest] = ("<strike>");
                    }
echo "<br><table align=\"center\" width=\"300\"><tr><td align=\"center\" bgcolor=\"#CECECE\"><font face=\"arial\" size=\"2\">$post[dato]&nbsp;&nbsp;$post[tid]&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<a href=\"$PHP_SELF?loest=1&id=$post[id]\">Løst</a>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<a href=\"$PHP_SELF?slet=1&id=$post[id]\">Slet</a></td></tr>
<tr><td align=\"left\" width=\"300\"><font face=\"arial\" size=\"2\" color=\"$post[priv]\">$post[loest]$post[todo]</strike></td></tr></tr></table>";
            }

              print ("<br></table>");
                ?>
                <?
                if ($loest == "1") {
                mysql_select_db("andreasbrun_dk",$conn);
                $mysql_query = "UPDATE liste SET loest='1' where id='$id'";
                mysql_query("$mysql_query");
                print ("<meta http-equiv=\"refresh\" content=\"0; url=$PHP_SELF\">");
                }
                if ($slet == "1") {
                mysql_select_db("andreasbrun_dk",$conn);
                $mysql_query = "DELETE FROM liste where id='$id'";
                mysql_query("$mysql_query");
                print ("<meta http-equiv=\"refresh\" content=\"0; url=$PHP_SELF\">");
                }
                ?>
                </html>
Avatar billede arne_v Ekspert
25. april 2005 - 22:50 #3
Prøv og sæt:

or die(mysql_error())

på alle dine mysql_query's
Avatar billede arne_v Ekspert
25. april 2005 - 22:51 #4
mysql_select_db("andreasbrun_dk",$conn);
$mysql_query = "INSERT INTO liste(todo, priv, dato, tid) values ('$aftale', '$priv', '$dato_nu', '$tiden_nu')";
mysql_query("$mysql_query");

->

mysql_select_db("andreasbrun_dk",$conn);
$mysql_query = "INSERT INTO liste(todo, priv, dato, tid) values ('$aftale', '$priv', '$dato_nu', '$tiden_nu')";
mysql_query("$mysql_query")  or die(mysql_error());

etc.
Avatar billede donandres Nybegynder
25. april 2005 - 22:56 #5
utroligt.... endnu en gang løber du med pointene arne_v... mange tak for hjælpen.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. april 2005 - 22:56 #6
Og har du også en

  mysql_connect(....);

hvor du angiver maskine, bruger og password?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. april 2005 - 22:57 #7
du fik en fejl besked du kunne bruge til noget ?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. april 2005 - 22:58 #8
erik>

Jeg formoder at

require ("pass.php");

gør noget.

Men jeg vidste at det var OK da vi lige har haft et andet spørgsmål hvor vi
fik SELECT til at virke.
Avatar billede donandres Nybegynder
25. april 2005 - 23:00 #9
nej det virkede bare.... bonus! hehe. ja mysql_connect er i pass.php
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. april 2005 - 23:04 #10
Hvis du har mysql_connect i den include fil, synes jeg du skal overveje at sætte
sin mysql_select_db(....) samme sted, så du kun behøver have den een gang.

Desuden behøver du ikke skrive
    mysql_query("$mysql_query")
men kan nøjes med
    mysql_query($mysql_query)

Indholdet af din variabel $mysql_query behøver ikke bliver gjort mere ved.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. april 2005 - 23:07 #11
lidt mystisk

or die(mysql_error())

gør ikke noget - andet end at skrive en god fejlbesked ud hvis det ikke virker