Avatar billede adolph Nybegynder
25. april 2005 - 13:47 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Align i midten i firefox

Jeg har et html dok. med en flashfil der skal være centreret i browseren - hvilket den også er i IE men ikke i firefox og safari -- jeg bruger koden: <td align="center" valign="middle">

hvad kan problemet være ?
:.:Søren
Avatar billede onkelmor Nybegynder
25. april 2005 - 14:03 #1
Sådan her:

<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
</head>
<body>
<table width="100%" height="100%" border="0" align="center">
  <tr>
    <td align="center" valign="middle"><table width="200" border="0">
      <tr>
        <td>TEKST</td>
      </tr>
    </table></td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede adolph Nybegynder
25. april 2005 - 15:28 #2
Jeg kan stadig ikke få det til at virke : du kan se kildekoden på www.mike-h.dk - meget mærkeligt
Avatar billede onkelmor Nybegynder
25. april 2005 - 15:48 #3
Jeg ved ikke helt hvorfor men det hjælper når man fjerner alle de W3ting og meta.
<html>
<head>
<title>:::MIKE_H:::</title>
</head>
<body bgcolor="#ffffff" background="pattern.jpg" leftmargin="0" topmargin="0" marginwidth="0" marginheight="0">
<!--url's used in the movie-->
<!--text used in the movie-->
<table width="100%" height="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" align="center" valign="middle">
  <tr>
    <td align="center" valign="middle">
<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,0,0" width="735" height="420" align="middle">
        <param name="allowScriptAccess" value="sameDomain" />

        <param name="movie" value="main_12.swf" />
        <param name="quality" value="high" />
        <param name="allowScriptAccess" value="sameDomain">
        <param name="bgcolor" value="#ffffff" />
        <param name="wmode" value="transparent">
      <embed src="main_12.swf" width="740" height="420" quality="high" name="main" align="middle" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="sameDomain" wmode="transparent"></embed></object>
    </td>
  </tr>
</table>

</body>
</html>
Avatar billede adolph Nybegynder
25. april 2005 - 15:59 #4
det virker sgu - takker - send et svar så du kan få point :)

:.:Søren
Avatar billede onkelmor Nybegynder
25. april 2005 - 16:19 #5
weee
Avatar billede olebole Juniormester
25. april 2005 - 20:52 #6
<ole>

For det første, er der ikke tale om et HTML-dokument. Et sådan begynder med en DTD - uden hvilken browseren ikke ved, hvad det er for et dokument, den skal til at behandle og visningen bliver derfor tilfældig. En brugbar DTD kunne se sådan ud:
  <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

En vigtig ting i den forbindelse er, at IE ikke kan forstå CSS uden URL'en ("http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"). Den er altså en absolut nødvendighed for at få siden til at se rimelig ens ud i forskellige browsere.
Når browseren pludselig kan forstå CSS, kræver det til gengæld at resten er valid kode  :)

Der eksisterer ikke - og har aldrig gjort det - en height-attribut på en tabel. Højden _skal_ sættes i styles.
Derudover foreskriver CSS, at når man sætter en relativ højde (en højde i procent) skal denne regnes ud i forhold til det omkransende elements højde - som med andre ord skal sættes eksplicit (også, når det f.eks. er body-elementet).

En valid version af koden vil derfor se sådan ud:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
    <title>TITLE</title>
<style type="text/css">
body, html {
    height: 100%;
    margin: 0px;
    padding: 0px;
}
</style>
</head>
<body>

<table style="width:100%;height:100%" cellspacing="0" cellpadding="0" border="0">
<tr>
    <td style="text-align:center;vertical-align:middle">
        Horisontalt og vertikalt centreret<br>tekst i valid kode  :)</td>
</tr>
</table>

</body>
</html>

/mvh
</bole>
Avatar billede adolph Nybegynder
26. april 2005 - 10:52 #7
takke for forklaringen :)
:.:søren