Avatar billede undead_hunter Nybegynder
25. april 2005 - 12:24 Der er 66 kommentarer

Hjælp til matematik

Hvad er betingelserne for at der kan være en omskrevet cirkel til en firkant??
Avatar billede dbangx Nybegynder
25. april 2005 - 12:51 #1
uden at være matematiker eller noget, så vil jeg mene at det er en betingelse at alle fire punkter i firkanten skal have samme afstand til et centralt punkt (centrum for den omskrevne cirkel) ellers kan det jo ikke lade sig gøre.
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. april 2005 - 13:11 #2
Og diagonalen i firkanten = cirklens diameter.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. april 2005 - 13:13 #3
Det er en betingelse at firkanten er kvardratisk, ellers vil cirklen ikke gennemskære alle 4 hjørner
Avatar billede undead_hunter Nybegynder
25. april 2005 - 13:15 #4
Hmm ja men bare min lærer der sagde at det var svært derfor gav han en pose Matador mix til den der løste den. Det lyder bare lidt plat hvis "alle fire punkter i firkanten skal have samme afstand til et centralt punkt" det er svaret men må det jo være :P
Avatar billede roenving Novice
25. april 2005 - 13:16 #5
>>bufferzone

Nej, for f.eks. et ligebenet trapez eller et hvilketsomhelst rektangel vil også kunne omskrives af en cirkel !-)
Avatar billede undead_hunter Nybegynder
25. april 2005 - 13:18 #6
Tak Roenving men du har ikk et bud vel ?
Avatar billede spif2001 Nybegynder
25. april 2005 - 13:22 #7
Prøv at læse afsnittet "Cirklens kvadratur ved exhaustionsmetoden" i kap. 4 i dette pdf dokument.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
25. april 2005 - 13:22 #8
Avatar billede roenving Novice
25. april 2005 - 13:23 #9
Tjah, ikke andet end, at alle linjers halveringslinjer (hvad er det nu de hedder, altså en oprejsning af den vinkelrette i linjens midterpunkt !-), skal løbe sammen i samme punkt, nemlig cirklens centrum ...
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. april 2005 - 13:33 #10
roenving>Når jeg nu tænker mig om, så tror jeg du har ret, dammmm!!
undead_hunter>se venligst bort fra mit forkerte svar
Avatar billede roenving Novice
25. april 2005 - 13:37 #11
At mere end to midtnormaler (det er vist det, de hedder !-) mødes i samme punkt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. april 2005 - 14:03 #12
Hvis begge diagonaler i firkanten er lige lange, så vil en cirkel altid kunne omslutte. Det punkt har diagonalerne har fælles punkt er så centrum i cirklen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. april 2005 - 14:03 #13
har = som
Avatar billede jqrn Mester
25. april 2005 - 14:06 #14
Det tog lidt tid inden jeg forstod spørsmålet. Der er kun en betingelse, nemlig at firkanten er et kvadrat. Alle kvadrater kan have en omskrevet cirkel (spørgsmålet siger intet om størrelser/mål, hvordan cirklen konstrueres m.m. så vi behøver heldigvis ikke løse cirklens kvadratur :-) )
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. april 2005 - 14:08 #15
Hvad er der galt men en rektangel ?
Avatar billede roenving Novice
25. april 2005 - 14:20 #16
>>dragonknight

-- også forkert, for en diamant-formet ting vil ikke nødvendigvis kunne indskrives ...
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. april 2005 - 14:23 #17
25/04-2005 14:03:12 som jeg skrev her, så vil enhver firkant, hvor diagonalerne er lige store kunne omsluttes. Det har en diamantformet firkant ikke.
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. april 2005 - 14:25 #18
Man kan også sige, at hvis alle vinklerne i firkanten  er 90 grader, så kan den omsluttes.

Det siger jo sig selv, for når vinklerne er 90 grader, så er diagonalerne også lige lange.
Avatar billede roenving Novice
25. april 2005 - 14:36 #19
Men en ligebenet trapez, som også sagtens kan omskrives har ingen vinkler på 90° !-)
Avatar billede roenving Novice
25. april 2005 - 14:37 #20
-- og der er da ikke noget problem i at lave en diamantformet firkant, som har lige lange diagonaler ...
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. april 2005 - 14:41 #21
Trapez ja, så glem det med 90 grader, men diamantformet nej.
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
25. april 2005 - 14:42 #22
hehe..jeg har lige siddet og rodet lidt rundt med passer og vinkelmåler, og lavet nogle firkanter der har en omskreven cirkel og andre der ikke har...

Det ser så udtil at det fælles træk for alle de firkanter der har en omskreven cirkel er, at de modstående vinkler er supplementvinkler - dvs. 2 vinkler der + sammen giver 180. Dvs. hvis man har en firkant med hjørnepunkterne ABCD, A er modstående til C, og B modstående til D, ja så er kravet til at der findes en omskreven cirkel, at A+C = 180 eller B+D = 180

Kort sagt så vil alle kvadrater og rektangler have en omskreven cirkel, da alle modstående vinkler jo er rette (90) og derfor vil være supplementvinkler (90+90=180)

Kan godt være der findes et eller andet snedigt bevis, men det her er hvad jeg lige har sjusset mig frem til! :P
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. april 2005 - 14:46 #23
jo, men roenving har ret i, at et trapez også kan omskrives, så et fællestræk for firkanter, som kan omskrives er, at de to diagonaler er lige lange.
Avatar billede roenving Novice
25. april 2005 - 14:48 #24
Ha, du har zq ret _luigi_ ...

-- og en følge af det er, at midtnormalerne mødes i den omskrevne cirkels centrum ...

-- og kigger man nærmere på en synsvinkel-konstruktion, vil det blive nemmere at indse det !-)

-- og det giver også svaret på hvilket diamant-modeller, som dur ...
Avatar billede roenving Novice
25. april 2005 - 14:50 #25
Stadig nej, dragonknight ...

Prøv at tegne en firkant med to diagonaler på 24 i længde, hvor den ene skæres af den anden på midten, mens den anden i det punkt er 5 fra det ene endepunkt !-)
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
25. april 2005 - 14:51 #26
Lige præcis roenving!! :)

Dragonknight >> Jeg giver jo netop roenving ret!! Et Trapez kan jo sagtens have at supplementvinklerne giver 180, men det er jo ikke et krav at en af vinklerne SKAL være 90!!

Jeg konstarede bare at alle rektangler og kvadrater har en omskreven cirkel...alle andre former for firkantede polygoner skal tjekkes for om supplementvinklerne giver 180!! :)
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
25. april 2005 - 14:52 #27
firkanetede polygoner!! haha..det er vist nok at skrive firkanter!! :D
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. april 2005 - 14:53 #28
når de 2 modstående vinkler tilsammen skal give 180, betyder det så ikke, at der altid vil være 2 af siderne, som er paralelle. ? ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. april 2005 - 14:56 #29
25/04-2005 14:03:12  I got it  ;-)
Avatar billede roenving Novice
25. april 2005 - 14:57 #30
Prøv at tegne den jeg beskrev ...

-- næh, for det er da muligt at vinklerne kan være 10°, 20°, 170° og 160° ...
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
25. april 2005 - 14:59 #31
En firkant i en cirkel kan konstrueres ved at vælge fire vilkårlige punkter på en cirkel - det giver mange andre muligheder end trapezer
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. april 2005 - 15:00 #32
Hvis nu vinkel A er 60 og C er 120, så vil AB være paralel med CD.

Så luigi fandt de "vises sten".
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. april 2005 - 15:01 #33
Eller ?
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
25. april 2005 - 15:04 #34
Prøv f.eks. at lave et ligebenet trekant i en cirkel, tilføj det fjerde punkt i firkanten - det kan ligge et vilkårligt sted mellem to af punkterne i trekanten
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
25. april 2005 - 15:04 #35
hov ligesidet trekant...
Avatar billede roenving Novice
25. april 2005 - 15:08 #36
En hvilkensomhelst trekant kan indskrives i en cirkel ...
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
25. april 2005 - 15:09 #37
ja ok, det var også bare tanken at kontruere et nemt eksempel på en "ikke-trapez"
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. april 2005 - 15:16 #38
stefan du har ret. A+C er ikke nødvendigvis lig 180.

roenving, det med midtnormalerne du skriver om, er jo korrekt, for med stefan's firkant, der mødes midtnormalerne også i centrum.
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
25. april 2005 - 15:17 #39
Hvem har ret?? ;)
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
25. april 2005 - 15:17 #40
genialt eksempel fuglsang! ;)
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. april 2005 - 15:17 #41
Så en betingelse for at en firkant kan omskrives er, at midtnormalerne mødes i centrum af cirklen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. april 2005 - 15:19 #42
Og der bliver tegnet cirkler  :-)
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
25. april 2005 - 15:19 #43
en ret interessant opgave - men der er ikke nogen af os der har bevist nogen endnu...
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. april 2005 - 15:20 #44
Skulle vi ikke bare finde betingelserne. ?
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
25. april 2005 - 15:22 #45
Har lige fået fat i politikkens mat-lex...jeg citerer!

"Ikke enhver polygon er indskrivelig (dvs. har en omskrevet trekant) i en cirkel. For eksempel kan en konveks firkant kun indskrives når dens modstående vinkler er supplementvinkler" Dertil hører et fint eksempel, med en indskreven firkant, hvor ingen af siderne er parallele!!
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
25. april 2005 - 15:22 #46
jo, men en matematiklærer vil nok gerne se nogle solide argumenter
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
25. april 2005 - 15:23 #47
haha..rettelse!! l.1 omskrevet cirkel, selvfølgelig! ;)
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. april 2005 - 16:04 #48
(x-a)^2 + (y-b)^2 = r^2  r = radius  C = (a,b)

2 punkter på cirklen (x1,y1) og (x2,y2), Stigningstakten for linien gennem diss punkter: (y2-y1)/(x2-x1).

Midtpunktet på linien. ((x2-X1)/2+X1),((y2-y1)/2+y1).

Stigningstakt for midtnormal: -(x2-x1)/(y2-y1)
Formel for midtnormal: ((y2-y1)/2+y1) = -(x2-x1)/(y2-y1)*((x2-X1)/2+X1) + k
giver k = ((y2-y1)/2+y1) + (x2-x1)/(y2-y1)*((x2-X1)/2+X1)
giver y = -(x2-x1)/(y2-y1)*x + ((y2-y1)/2+y1) + (x2-x1)/(y2-y1)*((x2-X1)/2+X1)
som så skal have fællesmængde med C(a,b)

Eller er det bare for mange år siden jeg har beskæftiget mig med dette ? ?
Avatar billede roenving Novice
25. april 2005 - 16:51 #49
Prøv at tegne en tilfældig korde i en cirkel, så vil cirklen være en synsvinkel-konstruktion for hver sin side af linjestykket med to fastlagte vinkler, som er supplementsvinkler, og uanset hvor to andre punkter placeres på cirklen på hver sin del af korden, vil de to vinkler, hvor korden rammer cirklen og dermed danner en firkant med de andre punkter, også være supplementsvinkler ...
Avatar billede ronaldo7 Nybegynder
26. april 2005 - 15:38 #50
"betingelsen for at en firkant kan omskrives er, at midtnormalerne mødes i centrum af cirklen." <-- som Dragonknight skrev er det, det den eneste betingelse eller hvad?

Ps. Det er mig der stillede spørgsmålet bare på en anden bruger for den anden blev åbenbart lukket p.g.a. et andet indlæg så det med pointene må vi lige finde ud af. Kan vel evt. lave en tråd som i kan skrive jer ind i og jeg kan give point?
Avatar billede mrandersdk Nybegynder
26. april 2005 - 18:40 #51
nu har jeg ikke lige fået læst alle svarene helt grundigt, så det ejg siger er sikkert sagt.

Svaret er at en firkant er omskrivelig hvis de to modstående vinkler tilsammen giver 180 grader.

Mener det kan vises ved at kigge på periferivinkler og centervinkler.

Forestil jer en firkant ABCD og en cirkel med centrum O.

vinklen(BCD) er lig en halv gange vinklen(BOD) hvis punkterne BCD er på cirklen:
samtidig er vinklen(BAD) er lig en halv gange 360-vinklen(BOD):

v(BCD) = ½ * v(BOD) <=> 2*v(BCD) = v(BOD)

v(BAD) = ½ * [360-v(BOD)] = 180-½*v(BOD)
<=>
v(BOD)=2*[180-v(BAD)]

disse 2 ligninger sættes sammen:

2*[180-v(BAD)]= 2*v(BCD)
180-v(BAD)= v(BCD)
180 = v(BCD)+v(BAD)

håber det kan forstås uden tegning.

det samme kan lave for de 2 andre modstående vinkler

dette bevis kræver man tror på "vinklen(BCD) er lig en halv gange vinklen(BOD) hvis punkterne BCD er på cirklen" som også kan vises men det er et helt andet bevis.
Avatar billede mrandersdk Nybegynder
26. april 2005 - 18:41 #52
samtidig er vinklen(BAD) er lig en halv gange 360-vinklen(BOD) gør at A også skal være på cirklen
Avatar billede ronaldo7 Nybegynder
26. april 2005 - 20:26 #53
En firkant er omskrivelig hvis de to modstående vinkler tilsammen giver 180 grader. Er det svaret og ikke noget med "betingelsen for at en firkant kan omskrives er, at midtnormalerne mødes i centrum af cirklen" eller hvad?
Avatar billede ronaldo7 Nybegynder
26. april 2005 - 21:18 #54
Lavede lige en med vinklerne 147 og 33 den kan jeg ikk få til at gå op, det er en meget aflang trapez som giver 180 grader
Avatar billede ronaldo7 Nybegynder
26. april 2005 - 21:30 #55
Hovsa min fejl.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 22:12 #56
Midtnormaler i en omskrevet trekant går gennem centrum, de kan ganske enkelt ikke anderledes.

Når det så er en firkant der er tale om, så ændre det sig jo ikke. En lige linie der går fra et punkt på cirkelbuen til et andet punkt på cirkelbuen, vil altid have en midtnormal der går gennem centrum. Det er for så vidt ligegyldig, om denne linie er en del at en trekant, firkant eller en femkant (pentagon).

Hvis man tager mrandersdk eksempel med en firkant ABCD, så tager vi liniestykket CD, og hvis CD starter og slutter på cirkelbuen (kan omskrives), så vil linien CO go DO være radius i cirklen, og da CO og DO er lige lange, så vil COD være en ligesidet trekant. Deraf følger, at midtnormalen for CD vil gå gennem O.
Der samme argument kan så anvendes på DA, AB og BC.

Den med vinklerne, som luigi skrev om først gælder så sandelig også, men kun for en firkant. Det var selvfølgelig også opgaven.
Avatar billede mrandersdk Nybegynder
27. april 2005 - 09:30 #57
giver dragonknight ret i at hans argument også gælder, skærer alle midtnormaler i samme punkt kan firkanten omskrives. Er to modstående vinkler tilsammen 180 kan den omskrives begge argumenter burde vinde dig en matador mix :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. april 2005 - 11:17 #58
Ja, eller 2  ;-)
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. april 2005 - 14:44 #59
Ahh, det var jo rart at vi endelig fandt ud af det!! :)

Her står det med midtnormalerne første gang!

Kommentar: roenving

Her kommer der et mere matematisk svar på det med midtnormalerne:

Kommentar: dragonknight

Her står det med supplementvinklerne første gang!

Kommentar: _luigi_

Her kommer et mere matematisk svar på dette:

Svar: mrandersdk

Så opsumering!

("midtnormaler skærer hinanden" <=> "modstående vinkler er supplementvinkler") <=> "indskrivelig firkant"

dragonknight--> Og så husk lige at dele ud til de andre børn i klassen af de(n) der matador mix ;^)
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. april 2005 - 19:11 #60
Den forstår jeg ikke, tror jeg nok. ? ?
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. april 2005 - 20:17 #61
der var en matador-mix på spil (læren ville uddele)!

Kommentar: undead_hunter

Sagt i spøg, siger mranders, at du burde vinde en matador-mix, så siger jeg i spøg, at du skal huske at dele den med de andre børn i klassen (os der har været med til at forsøge at finde betingelserne)! Det var såmænd det hele!

Jeg forstår ikke:

Kommentar: dragonknight

Avatar billede dragonknight Juniormester
27. april 2005 - 20:49 #62
:-) nu fes den ind, og selvfølgelig skal han dele. ;-)

Det forstår jeg da godt, for det er nemlig noget vås !
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. april 2005 - 21:05 #63
:D Oki!! Det kan godt være jeg også tog det for nært!! Men følte bare på det tidspunkt, at de kommentarer var meget arrogante/bedrevidende!!

Glad for vi blev enige til sidst, og ikke nok med det, vi havde begge ret!! - så bliver det ikke meget mere optimalt. Som jeg også skriver:

Kommentar: _luigi_

Så formår du at forklare det med midtnormalerne langt mere matematisk, end jeg kunne forklare det med supplementvinklerne, her måtte jeg have assistance fra mrandersdk!! :P

No hard feelings dragonknight!! :D
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. april 2005 - 22:43 #64
Årsagen til at jeg skrev 25/04-2005 15:01:35 Eller ? ?  , var, at jeg ikke var sikker på, at det var et valid argument.  ;-)

En utrolig interessant opgave.

Samme her  :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. april 2005 - 22:43 #65
Det ku' være man skulle lægge et svar ;-)
Avatar billede roenving Novice
28. april 2005 - 13:18 #66
Tjah, jeg må jo også helere lægge et '-)