Avatar billede xtro Nybegynder
25. april 2005 - 02:07 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Event Attributes

Jeg aner ikke hvad jeg skal stille om med alt det her:
http://www.w3schools.com/html/html_eventattributes.asp

Jeg er godt klar over hvad det er, men jeg kan overhovedet ikke regne ud hvad de forskellige er til. Teksten i 'Description' bliver jeg ikke meget klogere af.
Hvordan bruges disse Event Attributes?
Avatar billede roenving Novice
25. april 2005 - 02:21 #1
Et simpelt eksempel:

<span onclick="alert('Du klikkede på teksten');">Klik her</span>

-- og alle event-handlere er som nævnt beregnet til at køre script-kode, og kan bruges til en masse forskelligt, de almindeligst brugte er:

onload, som bruges til at gøre noget umiddelbart efter at dokumentet er loadet, typisk modificere et eller flere elementer efter nogle parametre, som ikke kendes på det tidspunkt, hvor koden skrives ...

onchange, som bruges til at gøre noget, når brugeren er færdig med at ændre et felt, f.eks. valgt en option i en select-boks.

onsubmit, som bruges til at gøre noget, når brugeren har trykket på en submit-knap eller lignende, typisk en validering af det input brugeren har foretaget eller en modificering af formens indhold efter f.eks. afkrydsninger i nogle checkbokse e.l.

onmouseover og onmouseout, som bruges til at ændre noget fordi musen kommer hen over et element, et typisk eksempel er at udskifte et billede, som bruges som menupunkt !-)

-- men alle bruges ret meget, kun få er sjældne at se i brug !o]
Avatar billede xtro Nybegynder
25. april 2005 - 02:36 #2
Det bliver jeg ikke meget klogere af.

Jeg forstår ikke en gang eksemplet. Jeg kan se du har fundet den under 'Mouse Events'. Hvad skulle den gøre siger du?

Mht. resten af de du skriver. "...bruges til at gøre noget". Hvad skal det sige, bruges til at gøre hvad?

Jeg syntes også det er dårligt lavet. pludselig kommer der en side om noget jeg ikke har haft. Og så skal man bare kunne regne det hele ud ved at glo på det. Ingen eksempler eller noget.
Avatar billede roenving Novice
25. april 2005 - 02:39 #3
Prøv at sætte den kode ind i et dokument, du åbner i browseren !-)

-- så kan du se en tekst, som hedder: 'Klik her' ...

-- hvis du så gør det, får du en alert-boks frem !o]
Avatar billede xtro Nybegynder
25. april 2005 - 02:40 #4
Nåh ja, du skriver jo nogle eksempler på hvad det kan bruges til. Men dem forstår jeg ikke alle sammen.
Avatar billede xtro Nybegynder
25. april 2005 - 02:44 #5
Jeg kan ikke få det til at virke. Skal jeg da ikke fjerne ('Du klikkede på teksten')?
Avatar billede roenving Novice
25. april 2005 - 02:45 #6
Du skal skrive linjen præcis som den er ...
Avatar billede xtro Nybegynder
25. april 2005 - 02:50 #7
Mener du den sikkerhedsadvarsel, der spørge om jeg vil ...osv.?

PS
Jeg har kun sat koden ind en gang, men der står Klik her to steder?
Avatar billede xtro Nybegynder
25. april 2005 - 02:52 #8
Glem det med de to gange Klik her. Min fejl.
Avatar billede xtro Nybegynder
25. april 2005 - 02:55 #9
Det er meget godt. Men jeg kan ikke se hvad jeg skal bruge det til. Og jeg har svært ved at gennemskue hvad hver eneste af dem er til. Jeg kan heller ikke se på den side hvor det står at de atributter kan bruges.
Avatar billede roenving Novice
25. april 2005 - 02:55 #10
Hvis du bruger IE med standardindstillinger, vil den ikke tillade aktivt indhold fra filer på din egen computer (men gerne fra andres !-)

-- så det er helt normalt, at du kan få en sikkerhedsalert, når du arbejder med javascript i udvikling ...

-- og en mere udviklet måde at bruge mouse-events kan du se her: http://roenving.users.whitehat.dk/WD5Opacity.html
Avatar billede xtro Nybegynder
25. april 2005 - 02:56 #11
Nåh jo, der står vist alligevel hvor de kan bruges. Men hvad er Window Events?
Avatar billede roenving Novice
25. april 2005 - 02:58 #12
Det er dem, som sker for hele vinduet ...
Avatar billede xtro Nybegynder
25. april 2005 - 03:01 #13
Suk. Jeg aner stadig ikke hvad jeg skal stille op med alle de koder. Hvordan jeg bruger dem.
Jeg begynder sq efterhånden at tvivle på om jeg nogensiden lære det her html.
Avatar billede xtro Nybegynder
25. april 2005 - 03:05 #14
Jeg har forresten bestilt HTML-bogen. Men det hjælper mig jo nok lige fedt(?). Godt nok er den på dansk, men det er du jo også, om jeg så må sige ...
Avatar billede busschou Praktikant
25. april 2005 - 06:56 #15
xtro >> Ikke give op ikke give op ;o)
En eventattribut er noget som sættes i gang når der sker en speciel event (handling)
Det man så sætter igang er et script - som regel javascript
Når roenving skriver
onclick="alert('Du klikkede på teksten');"
Betyder så følgende - Når der klikkes (onclick) skal der sendes en advarsel (alert) med en given tekst (som her er du klikkede på teksten)
Det er ikke sikkert at en desideret html bog vil give dig mere forståelse for det der køres på disse events.
Men www.w3schools.com har også et udemærket start sted for at lære lidt javascript
Så jeg vil da foreslå dig først at læse deres html del færdig og så begynde at læse deres javascript del med tilhørende eksempler...så kan det være det falder på plads :o)
Avatar billede xtro Nybegynder
25. april 2005 - 15:31 #16
Ok, jeg fik midlertidigt ændret mine indstillinger, så nu har jeg set resultatet af den kode. Så nu giver det en smule mere mening, men ikke nok.

Hvordan ved han at der skal stå 'alert'? Men det er sådan set lige meget, for værst af alt. Jeg kan selt ikke regne ud hvad alle de andre koder bruges til og hvordan de sættes ind. Der 'mangler' jo noget. Jeg mener, i eksemplet er brugt 'alert' - og hvilke ord skal så tilføjes i alle de andre. Nej, jeg forstår ikke en skid af det her. :-/

Men måske du har ret i at jeg skal glemme det og vente til jeg kommer til javascript - og så tage det fra en ende af. Jeg er dog labgt fra sikker på det hjælper meget. Forstår jeg ikke det her nu, gør jeg jo nok heller ikke seneere.
Avatar billede roenving Novice
25. april 2005 - 16:37 #17
Det du sætter ind som argumenter på attributten er noget script-kode, som gør et-eller-andet, du vil have udført, når en bestemt handling sker i forbindelse med et element ...

-- hvad man kan med javascript (i alle browsere !-) eller andre script-sprog skal du nok, som busschou skriver, lade hvile til du når derhen i javascript-delen, for man kan praktisk taget alt inden for browservinduets (og dine dokumenters !-) begrænsninger !o]

-- men det kan da nævnes, at netop på grund af den interaktivitet, du kan lave med brugeren, snakker man om dhtml, dynamisk html, som også inkluderer layout-markering med css, men også det til sin tid ...
Avatar billede xtro Nybegynder
25. april 2005 - 16:52 #18
I eksemplet: 'Alert', er det scriptkode?
Avatar billede roenving Novice
25. april 2005 - 16:54 #19
Jepz !-)
Avatar billede xtro Nybegynder
25. april 2005 - 16:56 #20
Ok. men hvor har du det fra? Er det noget jeg vil blive indviet i, når jeg går i gang med afsnittet om javascript?
Avatar billede xtro Nybegynder
25. april 2005 - 16:57 #21
Eller er det noget jeg burde vide allerede?
Avatar billede roenving Novice
25. april 2005 - 17:01 #22
Næh, javascript er et scripting-sprog, som er udviklet oprindeligt til browsere, men nu kan bruges en hel masse steder, primært bruger-interfaces ...

-- og ja, du vil nok begynde at genkende noget af det, når du går i gang med javascript-delen ...

-- og du skal ikke langt for at se noget javascript i events i funktion, for oppe i toppen her er der to menuer, den øverste i banneret (Spørgsmål & Svar, Artikler osv.), hvor der er benyttet noget onmouseover og -out til at skifte farverne på punkterne, når du holder musen over, og lige under en javascript-menu (Forside, Sektioner osv.) hvor f.eks. Kategorioversigt reagerer på onclick ved at folde en menu ned !o]
Avatar billede xtro Nybegynder
25. april 2005 - 17:10 #23
Ok. Jeg forstår hvad meningen med dem er, men ...osv.

Jeg venter med det til jeg kommer til det afsnit. Så den tid, den glæde (eller sorg?).
Avatar billede xtro Nybegynder
25. april 2005 - 17:21 #24
Ja det er alligevel ikke tilfredsstillende. Det der Event Attributes ér jo en del ah html-delen.
Jeg tror jeg skal beskæftige mig med noget andet resten af dagen - eller hvor længe det nu varer - inden humøret er vendt tilbage.

Læg svar for point.
Avatar billede roenving Novice
25. april 2005 - 17:30 #25
Selvfølgelig er det ikke tilfredsstillende, har du beskæftiget dig med andre slags programmering før ?-)

Umiddelbart lyder det ikke sådan, men hele windows-interfacet er drevet af den slags events, så når du bevæger musen, undersøger windows, hvor den er henne, og beder det program, som optager den den af skærmen om at gøre noget ...

-- når du bevæger musen henover IDG-linket foroven får browseren altså kaldet og beslutter, at musen er over det link, og videresender derefter kaldet til evt. stylesheet:hover og evt. onmouseover-eventhandler ...

-- meget forenklet, men det sker masser af gange hvert sekund i alt, hvad der hører til computere !-)

Velbekomme so far, du vender bare tilbage, når det begynder at hænge mere sammen '-)
Avatar billede xtro Nybegynder
25. april 2005 - 17:51 #26
Nej jeg har ikke beskæftiget mig med programmering før. Jeg skal vist heller ikke begynde på andet, så får jeg da for alvor problemer. Det her er vist vand ved siden af regulær programmering.

Men jeg er nød til at gennemføre dette. I sidste ende ikke bare nogenlunde, men helt og fuldt. Jeg har en gang før måtte opgive at lære noget (Access). Det kan min selvtillid ikke klare en gang til. Den gang endte det med at jeg slukkede pc'en og førstst tændte den igen en måned senere. Jeg nåede sq sågar at sætte pc'en til salg! :-D Sådan skulle det helst ikke gå denne gang.
Avatar billede roenving Novice
25. april 2005 - 18:08 #27
Så tag du det bare stille og roligt, og selv om jeg ikke generelt kan anbefale www.html.dk fordi hullerne mellem fejlene er for små, så er der dog mange gode eksempler, som kan få en igang med noget html-kodning !-)

-- også www.webdesign101.dk har en del, som er rimeligt at gå til, men han kan godt være voldsomt avanceret, så der skal du nok vælge ud i første omgang ...

-- og tak for point ;~}