Avatar billede to-ra Nybegynder
24. april 2005 - 22:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Nye ram til bærbar

Hej Eksperter Jeg har en bærbar Zitech D470W (CLEVO) Den bruger 2x256 mb PC2100 ram 133mhz. Kan den køre med andre ram (Eks.2x512 mb PC2700) eller skal det være nøjagtig magen til.
Avatar billede halifax Nybegynder
25. april 2005 - 03:18 #1
Da hurtigere ram er bagud kompatible med langsommere ram, skulle der i teorien ikke være noget til hinder for at bruge PC2700 i stedet for PC2100. De vil så blot køre som PC2100 og følge den speed som ram bussen og memory controler understøtter. Du får ikke nogen ydelsesmæssig forbedring, ud over hvad 2x512 måtte give i forhold til 2x256MB = dobbelt mængde ram.
Husk blot det s'følglig skal være 144-pins til bærbar vs. 184-pins i stationere computere, og at bærbare ofte kan være mere hardwarefølsomme (krævende) end stationære.

Hvorfor ikke spørge Zitech's support for at være helt sikker?
Avatar billede to-ra Nybegynder
25. april 2005 - 07:08 #2
Maskinen er så gammel at der ikke er support på den mere.
Jeg tror da at det er 200 pins ram der sidder i men Ewerest
viser det ikke. Hvad betyder Pc 2100 / Pc 2700. Er det hastighed eller hvad.
De ram der sidder i hedder
Enheds Beskrivelse Samsung M4 70L3224DT0-CB0
Beskrivelse    Værdi
Hukommelses Moduls Egenskaber
Modul Navn    Samsung M4 70L3224DT0-CB0
Serie Nummer    430ECBE4h
Modul Størrelse    256 MB (2 rows, 4 banks)
Modul Type    Unbuffered
Hukommelses Type    DDR SDRAM
Hukommelses Hastighed    PC2100 (133 MHz)
Modul Bredde    64 bit
Modul Spænding    SSTL 2.5
Fejl Detekterings Metode    Ingen
Opdaterings Frekvens    Nedsat (7.8 us), Self-Refresh
Højeste CAS Tilgangstid    2.5 (7.5 ns @ 133 MHz)
2. Højeste CAS Tilgangstid    2.0 (10.0 ns @ 100 MHz)
Avatar billede halifax Nybegynder
25. april 2005 - 13:53 #3
Du har ret - 200-pins. Sorry for det. Du kan se et eksemel på 256MB Samsung modul med produkt kode M470L3224DT0-CB0 her
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=82981

DDR=Double Data Rate = der overføres data ved både stigende og faldende clockfrekvens på systembussen = bundkortets frekvens. Data overføres i blokke a 8 bit. Bussen er 64 bit bred så det svarer til 8k.

Så laver vi et simpelt regnestykke
Bus 133Mhz x 8 x 2 (Double Data) = 2133MB/s =PC2100 =DDR266 (133x2)
Bus 166MHz x 8 x 2 = 2666MB/s =PC2700 =DDR333 (166x2)
Bus 200MHz x 8 x 2 = 3200MB/s =PC3200 =DDR400 (200x2)

Betegnelsen er udtryk for overførte data pr. sekund mellem ram og cpu pr. clockslag. Det er altså systemets clockspeed, der bestemmer og ikke om der benyttes DDR333 i et 133MHz system. Læs selv mere om ram her - god og relevant læsning det meste
http://www.pcbuyerbeware.co.uk/RAM.htm
Avatar billede to-ra Nybegynder
25. april 2005 - 19:38 #4
halifax vil du mene at den vil kunne køre med disse ram http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99301
Også selv om det er 266 mhz.
Avatar billede halifax Nybegynder
25. april 2005 - 23:20 #5
For at undersøge ligheder/forskelle har jeg læst beskrivelsen for en hel række andre mærker, men de er ret ens med Kingston i dit link ovenfor. Jeg turde godt købe dem men det er jo let at sige på andres vegne, hvis du forstår....

Kan Everest fortælle noget om, hvilket bundkort er i din Zitech for på den måde måske at få vished for, hvilke ram understøttes. Min eneste betænkelighed er om både enkelt sidet og dobbelt sidet ram understøttes (ram chip på begge sider af ram-klodsen).

Hastigheden er OK. Systembussen kører 133MHz og på gr.a. Double Data Rate bliver den effektive hastighed 266MHz = DDR266 = PC2100.
Avatar billede to-ra Nybegynder
26. april 2005 - 07:02 #6
Dette er hvad Everest viser om mit motherboard men jeg synes ikke at jeg kunne finde noget der hedder sådan på den side du sendte link til. Jeg turde nok købe dem hvis jeg kunne gå ned til en forretning med dem igen. Men er lidt usikker på det på nettet.

Beskrivelse    Værdi
Motherboard Egenskaber
Motherboard ID    <DMI>
Motherboard Navn    Clevo 4xx Series

Front Side Bus Egenskaber
Bus Type    Intel NetBurst
Bus Bredde    64 bit
Virkelig Hastighed    133 MHz (QDR)
Effektiv Hastighed    533 MHz
Båndbredde    4267 MB/s

Egenskaber for Chipset Bus
Bus Type    SiS MuTIOL
Bus Bredde    16 bit
Avatar billede halifax Nybegynder
26. april 2005 - 14:57 #7
Står der ikke nederst i skærmbilledet fra Everest noget om: Motherboard Producent?
Gætter på at Zitech får lavet bundkort på licens fra en eller anden producent. Noget i stil med Aldi's Medion computere, som har et særligt licens bundkort fra MicroStar.
Står der noget i Everest under Beskrivelse når du udvider plus-tegn ud for PC, klikker på DMI og dernæst på Motherboard i højre side?

Nethandel bør ikke give problemer hvis det er en ordentlig online butik. Man har nemlig altid 14 dages returret - uanset årsag til returnering. Man kan blot angive at fortryde købet.
Avatar billede to-ra Nybegynder
26. april 2005 - 19:02 #8
Der står faktisk kun Clevo 4xx series Det troede jeg var producentens navn. Men jeg kan ikke finde noget andet navn. Jeg kan selfølgelig prøve at høre zitech om de ved det.
Det med returretten har man jo altid det er nu også mere hvor let det er at få sine penge retur der gør mig lidt tilbageholdende.