Avatar billede jnusa Nybegynder
24. april 2005 - 20:15 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Byt foreign key med den respektive værdi

Hej..

Ville lige høre om jeg kunne få lidt hjælp til at lave nogle optimale mysql queries.
Har en tabel runner som har en del foreign key til andre tabeller, der indeholder selve text værdien for fremmednøglen
eks.

runner(..,int clubid [foreign], int classid [foreign], string name)
De andre 2 tabeller de linker til
club(int clubid, char clubname)
class(int classid, char classname)

Det jeg søger er én query der kan erstatte fremmednøglerne med deres text værdi

runner(.., 2, 3, "Tim") ->
runner(.., "TeamDenmark", "HeavyWeight", Tim)

Jeg har prøvet lidt af hvert, men kan ikke helt få det til at spille.

SELECT t1.name, t2.clubname, t3.classname FROM runner AS t1, club AS t2, class AS t3,
      WHERE t1.clubid = t2.clubid
      AND t1.classid = t3.classid

På forhånd mange tak.

/jnusa
Avatar billede arne_v Ekspert
24. april 2005 - 20:18 #1
bortset fra det ekstra komma efter t3 ser det OK ud

hvad er fejlen
Avatar billede jnusa Nybegynder
24. april 2005 - 21:36 #2
jah, godt spørgsmål. Det virkede som om at alle runners fik den samme club og samme class. Har leget lidt mere med det, og nu virker min egen syntaks (hmmm). Tror jeg må have sat en kande kaffe over :-)