Avatar billede maagen Nybegynder
28. oktober 1999 - 07:46 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

NT med 2 netkort.

Jeg har/er ved at installere 2 netkort i min NT. Men jeg kan ikke få dem til at virke sammen.

Jeg har checket at der ikke er nogen IRQ konflikt.

Begge Netkort virker fint når jeg kun installerer dem et af gangen.

Jeg aner ikke hvad der skal til, og har ikke prøvet at installere 2 netkort før.

Det skulle gerne ende op med at det ene kort logger på et domæne, og det andet logger på en arbejdsgruppe.
Avatar billede maagen Nybegynder
28. oktober 1999 - 07:49 #1
Ups - glemte

evt bare at de to netkort logger på hver deres arbejdsgruppe.
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
28. oktober 1999 - 08:06 #2
Hvor langt kommer du ?
Kan du konfigurer dem ?
Hvis ja, har du givet dem hver sin IP-adresse ?
Avatar billede maagen Nybegynder
28. oktober 1999 - 08:34 #3
Begge Netkort sidder i maskinen hele tiden så decideret hardwarekonflikt kan der vel ikke være.

Jeg har sat det ene netkort op til at logge på en dhcp server. Det er det netkort jeg skal bruge til den store arbejdsgruppe og hvor min internetadgang er på. Det modtager en IP adresse og jeg kan pinge det.

Det andet netkort, som jeg skal bruge til at forbinde 2-3 maskiner ialt (helst skjult for omverdnen, men fuld tilgængeligt for mig selv) giver jeg en fast IP adresse. Det kan jeg også pinge.

Jeg har indtastet MAC adresserne.

Nu ser det jo ud til at virke, men jeg kan ikke længere pinge andre IP adresser på det store net.
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
28. oktober 1999 - 08:39 #4
Kik efter om Subnetmasken tillader at de to net kan se hinanden !
Sæt det evt. til 0.0.0.0 på det "interne" netkort
Avatar billede tillah Nybegynder
28. oktober 1999 - 10:03 #5
midgaardsorm>> Mener du ikke 127.0.0.1 ?
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
28. oktober 1999 - 10:15 #6
tilah >>???
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
28. oktober 1999 - 10:25 #7
Har du sat din server op som gateway ?
Avatar billede tillah Nybegynder
28. oktober 1999 - 10:31 #8
Subnetmasken skal nok være enten 255.255.255.0 eller 127.0.0.7 kunne jeg forestille mig..
Avatar billede tan Nybegynder
28. oktober 1999 - 10:41 #9
I snakker om subnet masker på 0.0.0.0 og 127.0.0.1

Det er helt hen i vejret.

Oplys dine ip-addresser, så vil jeg prøve at hjælpe med subnetmasken
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
28. oktober 1999 - 10:43 #10
Han kan jo ikke oplyse en Servertildelt IP-adresse !!
Avatar billede tan Nybegynder
28. oktober 1999 - 10:55 #11
Næ, men det kunne være rart at kende den servertildelte ip-addresse, subnet og gateway.

Prøv i en prompt at skrive ipconfig, og skriv resultatet her på siden, så vi kan hjælpe.
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
28. oktober 1999 - 11:04 #12
Den servertildelt IP-adresse ændre sig med en ikke-kontrolerbart tidsrum !!
Avatar billede tillah Nybegynder
28. oktober 1999 - 11:12 #13
I object ur honor! Det sættes op på dhcp'en..
Avatar billede maagen Nybegynder
28. oktober 1999 - 11:27 #14
min ip adresse ligger på et netværk bag en firewall. denne ip adresse er
192.168.1.xxx
hvor vi selvfølgelig har alle 255 adresser og derfor er subnet 255.255.255.0
Men det er ikke noget jeg skal bekymre mig om da det jo bliver givet fra serveren.

På det interne net har jeg pt kun den ene maskine og har manuelt sat den op til en fri ip adresse på det externe net - altså 192.168.1.149 og subnet har jeg sat til 255.255.255.0 Jeg kan med denne opsætning ikke se nogen af de 2 net.

gateway'en på det eksterne net gives også fra serveren (ligesom DNS oplysninger), men jeg ved at IP adressen på denne er 192.168.1.254

Jeg ved ikke om jeg har sat noget gateway op - men skulle det kunne forårsage at jeg ikke kan se nogen af workgroups'ene?

Det første jeg ikke forstår er hvordan jeg mister forbindelsen til det eksterne net, så snart jeg installerer netkort #2.

Dernæst skal jeg have sat forskellige workgroups op på de to netkort når de virker (hvis man overhovedet kan?).

Jeg skal lige prøve at installere det ene kort igen og køre ipconfig....

....to be continued.
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
28. oktober 1999 - 11:27 #15
Han har ikke, som jeg har forstået det, adgang til DHCP'en
Avatar billede tan Nybegynder
28. oktober 1999 - 11:39 #16
Det med at du ikke kan se workgroups, behøver ikke at betyde, at du ikke har hul igennem. NT (microsoft) har svært ved at kommunikere med computernavne over flere subnets, d.v.s. at du ikke kan se det hele i network neighborhoood.

Prøv altid at pinge for at se om der er hul igennem. Hvis der er hul igennem, så gå videre med at løse computernavne problemet.

Brug WINS og LMHOST filer til det med computernavnene.
Avatar billede maagen Nybegynder
28. oktober 1999 - 12:42 #17
Jeg kan ikke pinge vores server når begge netkort er installeret. Men jeg får godt nok en IP adresse??

Så snart jeg fjerner det ene fra opsætninger (og har rebootet) er der ingen problemer.

jeg har prøvet at køre IPconfig, og kan se at det ene netkort som jeg selv har sat op med ipadresse og subnet har disse adresser.

Den der fåe alle oplysninger fra server (IP, subnet og gateway) får IP adressen og subnet adressen, men ikke gateway? Det mærkelige er at gateway bliver tildelt det kort hvor jeg selv sætter ip adressen op - altså det kort der slet ikke er koblet på nettet?

Ang. WINS og LMHOST, så er det noget jeg heller ikke har det store kendskab til. Men jeg mener bestemt ikke at der er nogen WINS server på nettet.

Jeg skal måske også lige nævne at det er en NT 40 workstation jeg sidder ved.
Avatar billede fumes Nybegynder
28. oktober 1999 - 13:46 #18
Jeg kan sikkert godt hjælpe dig, kan du ikke skrive din email adresse, så skal jeg nok få ordnet det for dig...
Avatar billede maagen Nybegynder
28. oktober 1999 - 14:10 #19
min email er maagen@lyngbyes.com
min ICQ er 30831316
Avatar billede maagen Nybegynder
28. oktober 1999 - 14:11 #20
UPS
maagen@lyngbyes.dk
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
28. oktober 1999 - 16:00 #21
Kan du ikke dele din viden med os andre FUMES! Der er ikke rigtig nogen ide i det hvs du svarer over email vi andre vil også gerne se et svar på det her spm!!

mch
ntmaniac
Avatar billede fumes Nybegynder
28. oktober 1999 - 16:41 #22
Det er meget specifikt pr. maskine, men generelt betyder det INTET hvilke 2 netværk og subnetmasks de 2 netkort kører på idet det er 2 vidt forskellige netværk netkortene skal sættes op på...

For at afhjælpe har jeg tænkt mig at sende nogle skræmbilleder, og dem kan jeg jo ikke lægge ind her. Kan dog sige at jeg har en server stående med 2 Ethernetkort og ét TokenRing kort kørende på 3 forskellige netværk.

Så det kan saktens lade sig gøre...
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
29. oktober 1999 - 08:40 #23
Jeg har et andet spm som jeg gerne vil lufte lidt herinde på eksperten. Det lugter lidt af samme spm som herinde det med at få 2 net til at snakke sammen men det er ikke helt det samme vil jeg mene =)

Jeg har 2 netkort i min maskine og det ene netkort bliver brugt til STOFA net. Det er så meningen at jeg skal kunne stille en server op på mit andet netkort som folk kan joine en server på. Både på LAN og over internettet, altså gennem mit STOFA kort. Jeg kunne godt få det til at virke i WIn98 ved at give mit LAN kort STOFA netkortets IP adresse som defaultgateway, men går jeg det i NT kan jeg ikke komme på internettet via Nitlog som er det program jeg bruger til at logge på STOFA net med.
Kan det lade sig gøre at få de 2 kort til at snakke sammen på en eller anden måde, så folk både kan joine ind fra internetet og via LAN og spille på samme server?

Jeg giver selvfølgelig point for det men ville ikke oprette et spm eftersom det her spm læggger sig meget op ad det med "2 netkort i NT"

//ntmaniac
Avatar billede maagen Nybegynder
30. oktober 1999 - 01:26 #24
Løsningen.....

Jeg har nu selv fundet frem til løsningen. Simpel?? Vurder selv:

Jeg havde sat de to netkort op til at køre på samme subdomæne.
IP på net1: 192.168.1.xx
IP på net2: 192.168.1.yy
Subnet mask for begge: 255.255.255.0

Dette *skabte* en konflikt! Jeg ændrede såmænd bare ip adressen for det subdomæne der skal være mit eget lille net: altså ip på net2: 192.168.0.yy og så var den der!

That's it and that's that!

Det med de to forskellige workgroups til de to domæner har jeg dog stadig ikke set nogen løsning på, og tvivler på at det kan lade sig gøre (i hvert fald på en workstation).

Hvis der skulle være en løsning på dette problem vil det kun være 15 point værd, da det ikke er særligt vigtigt for mig, og jeg sagtens kan klare mig uden.

Men jeg tillader mig selv at tage mine point da jeg selv kom med løsningen!

Hvis der er nogen der kan få det med de to workgroups til at virke så mail mig, og når vi har en løsning skriver jeg spørgsmål og svar og giver pointene (15) til den der løser problemet (opgaven).

min email står tidligere i denne tråd!

Avatar billede maagen Nybegynder
30. oktober 1999 - 01:27 #25
Som sagt - nu virker det!

Tak for indsatsen - havde gerne givet pointene til en anden....
Avatar billede fumes Nybegynder
30. oktober 1999 - 10:34 #26
Bare lige et spørgsmål, var det ikke det JEG nåede at skrive i emailen - sådan mere eller mindre???
Avatar billede maagen Nybegynder
30. oktober 1999 - 13:21 #27
WOUPS

Denne løsning *var* rent faktsik kommet ind på min ICQ, men jeg har ikke haft den tændt de sidste par dage.....

BIG MISTAKE - pointene skulle have tilfaldet Fumes! Hvad skal jeg gøre?? Oprette nyt sprøgsmål til Fumes??

STOR UNDSKYLDNING!!!! Kontakt mig og vi finder ud af det!!!
Avatar billede safet Nybegynder
03. november 1999 - 15:13 #28
Jeg havde sat de to netkort op til at køre på samme subdomæne.
IP på net1: 192.168.1.02
IP på net2: 192.168.1.03
Subnet mask for begge: 255.255.255.0

Husk 2 netkort ,hvere netkort skal have fasta ip of du skal klik po knap enable routing..