Avatar billede p_nilsson Nybegynder
24. april 2005 - 10:59 Der er 9 kommentarer

Community postsystem giver meget stor database(3 mdr = 24 MB)

hejsa

jeg har netop overtaget programmeringen for et community, hvor de har et interns postsystem, forstået på den måde at medlemmerne kan sende beskeder til hinanden. En besked bliver gemt i en tabel kaldet Post, hvor beskeden er af typen notat. I øjeblikket er der ca. 4000 records og tabellen har allerede nået en størrelse på 20Mb :-o

Fortsætter denne tendens vil vi snart have en database på 40-60MB og størrelsen er allerede nu et problem, mht. download af databasen.

Jeg vil gerne vide hvordan andre communities har løst dette problem. Det lader til at post fylder meget og jeg er i tvivl om det overhovedet skal lagres i en tabel ??

Er der nogen der kan hjælpe?

/p_nilsson
24. april 2005 - 11:01 #1
Har du prøvet at komprimere databasen?
24. april 2005 - 11:02 #2
Hvis du åbner den fra Access og vælger menuen Funktioner->Database funktioner->Komprimer og reparer database

Blot for at se hvor meget, den kan komprimeres...

Dette bør gøres jævnligt
Avatar billede p_nilsson Nybegynder
24. april 2005 - 11:10 #3
Ja komprimering hjælper ikke, databasen ER vitterlig meget stor. Jeg har netop hentet den og nu er den på 90Mb !! HJÆÆÆLP.
24. april 2005 - 11:14 #4
4000 poster = 90 MByte!!??? Det lyder da helt utroligt!! Er de 90 MBte EFTER komprimeringen?

Er der mange felter i tabellerne? Og er de begrænset til det nødvendige? Dvs hvis et felt f.eks. kun kan indeholde tal under 255, så vælge tal->byte.
Tekstfelter skal også begrænses så der ikke bare står 255 karakterer. Sæt feltstørrelsen så lavt som muligt.
Avatar billede p_nilsson Nybegynder
24. april 2005 - 11:22 #5
Jo, det er virkelig sandt og databasen er komprimeret. Helt præcis fiylder det 95 MB, og post består af 4444 poster.

Det er derfor jeg spørger efter hvad andre gør på deres communities, for jeg er da næsten sikker på at de ikke gemmer deres beskeder i en database. ?? Men hvad gør man så? Tekstfiler med reference?
24. april 2005 - 11:34 #6
Jeg har databaser med 100.000 poster, som fylder under 30 mbyte!

Men hvis du bare vil gemme tags, så kunne du evt gøre det direkte i en tekstfil.

Det vanskeliggøre selvfølgelig søgninger...
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
24. april 2005 - 12:14 #7
P-Nillson > Prøv at oprette en ny database og importer alle tabellerne over i en ny database. Det kan nogengange nedbringe størrelsen mere en compact-repair.

Hvis du har formularer og forespørgsler bør de ikke ligge i den samme database, som du har liggende på nettet. De fylder en del. Læg i stedet formularer og forespørgsler en anden accessdatabase på din computer, som du så linker til webdatabase når du ind imellem henter den. På den måde har du kun tabeller (og selvfølgelig de evt. forespørgsler som din side bruger) liggende på nettet.

Thomas > Jeg er helt sikker på at det ikke har betydning at tekstfelter angives til 255 tegn. Den lagrer kun det antal tegn man gemmer i feltet.
24. april 2005 - 12:18 #8
Jesper-> du har ret i det med tekstfelterne. Men netop det, at access styre dette dynamisk tager resourcer og bruger temp-plads (som først ryddes op, når der komprimeres). Derfor bør man stadig begrænse sig :o)
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
24. april 2005 - 12:27 #9
Thomas > Ok :-)