Avatar billede dolph Nybegynder
01. april 2001 - 03:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver man et \"Enter\" i en bat fil?

Jeg sidder og leger med at lave en bat fil som jeg kan bruge til at formatere mine disketter med i dos, så jeg kan slipper for at trykke så mange gange. så jeg vil gerne vide hvordan man laver et \"enter/return\" i en batch fil.
Avatar billede netfreak14 Nybegynder
01. april 2001 - 05:59 #1
Hvordan du formatere din harddisk?

Gå ind i dos, og skriv :

\"format c:\" uden \"\'erne
Avatar billede delphidaner Nybegynder
02. april 2001 - 16:22 #2
De tastetryk på Enter, som du skriver at du gerne vil slippe for, er det dem inde i selve format-programmet? Hvis det er dem, hvor du skal trykke Enter for ny diskette, o.l, så ved jeg ikke hvad du kan gøre, da det er en del af selve programmet, og ikke batch-filen.

Alternativt kan du checke http://download.cnet.com/downloads/1,10150,0-10001-103-0-1-7,00.html?tag=srch&qt=format+floppy&cn=&ca=10001 og se om der er nogle formateringsværktøjer du kan bruge til hurtigt og let formatere adskillige disketter.
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
03. april 2001 - 17:39 #3
I batchfilen skriver du format a: /y /v:%1

hvis du har lavet en fil der hedder formatdisk.bat, skriver du så bare i kommandoprompten:

formatdisk labelnavn

/y sørger for at den overrider confirmation på at du vil formatere (altså starter formateringen helt af sig selv)
/v: er for at indtaste en label, så her stopper formateringen heller ikke
%1 er så det labelnavn du vil have disketterne skal have.

Når formateringen af en diskette er gennemført, og den er blevet labled, spørger den om du vil formatere en diskette mere. Her skifter du så bare disketten ud, og trykker y...

For hvert linieskift i en batchfil bliver der trykket \"return\", altså bliver linierne eksekveret sekventielt. Men når du kalder et program, som format, har selve batch filen intet at skulle have sagt, så længe dette program kører.

-Mav
Avatar billede delphidaner Nybegynder
04. april 2001 - 07:37 #4
Fint svar, Maverick! Det med format\'s parametre vidste jeg ikke.
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
04. april 2001 - 10:25 #5
Vil lige tilføje at den måde du kan bestemme hvad et program gør i en bat fil, er via parametrene.. hvis du vil have mulighed for at kalde formatdisk.bat med flere parametre (f.eks. /B eller /S, henholdsvist for at lave plads til systemfiler og kopiere system filer over på disken,) tilføjer du bare %2 %3 osv. i linien i bat filen.

Så kalder du formatdisk.bat sådan her:

formatdisk denlabelduvilbruge ogsådeekstraparametreher ogher

:o)

-Mav
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
04. april 2001 - 10:28 #6
Årh, får da heller aldrig det hele med.. vil lige sige at hvis man er i tvivl om hvilke parametre der er til et af de programmer der følger med DOS, skrives bare f.eks.:

format /?

eller

sys /?

eller

mem /?

altså bare det program man vil bruge /?, ik? :o)

i kommandoprompten...

-Mav