Avatar billede macpain Nybegynder
23. april 2005 - 13:41 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Find tnsnames.ora

I have have a little problem!!!

Jeg skal logge på en Oracle database, hvor jeg vil forbinde ved hjælp af den nedstående forbindelse(taget fra javadoc)

Connection conn = DriverManager.getConnection
              ("jdbc:oracle:oci8:@MyHostString","scott","tiger");

her siger de at man kan finde tnsnames.ora på den pc man sidder og forbinder fra, og der gå jeg ud fra at de regner med at man har sql navigator installeret.

Men jeg kan ikke finde den, og jeg ved ikke hvordan jeg skal finde informationerne der skal bruges når jeg skal forbinde ved den næste mulighed da jeg ikke har host, port eller identifier

Connection conn = DriverManager.getConnection
    ("jdbc:oracle:oci:@myhost:1521:orcl", "scott", "tiger");

jeg har kun sql navigatoren som hjælpemiddel kan nogen hjælpe mig til at få få forbindelsen op.

Jeg har adgangskode og brugernavn.....
Avatar billede macpain Nybegynder
23. april 2005 - 14:00 #1
Ved det første eksempel mener jeg TNSNAMES(MyHostString) der skulle ligge i tnsnames.ora
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2005 - 16:30 #2
Har du læst i Oracles dokumentation?

Du kan finde deres FAQ på http://www.oracle.com/technology/tech/java/sqlj_jdbc/htdocs/jdbc_faq.htm

For det første skal du have oracles jar-fil: Du kan se i faq-en
For det andet skal du huske DriverManager.registerDriver.
For det tredje: Den forbindelsesstreng du skriver (oci) betyder at du skal have en Oracle klient-installation på din lokale maskine. I stedet for kan du prøve med en tynd driver, "jdbc:oracle:thin:@myhost:1521:orcl". Det er ofte nemmere at få hul igennem med.
Avatar billede macpain Nybegynder
23. april 2005 - 16:47 #3
Jeg har taget udgangspunkt i dette link http://www.orafaq.com/faqjdbc.htm#THIN samt javadoc der følger med.

Jeg har hentet orai18n.jar og ojdbc14.jar.

Er det ikke kun muligt at bruge thin hvis der køres fra Web, det er en standalone jeg bruger.

Hvis jeg bruger DriverManager.registerDriver(new OracleDriver()); får jeg er en fejl præsenteret i Eclipse
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2005 - 16:53 #4
1. Hvis du har hentet odjcb14.jar skulle du have det nødvendendige.
2. Hvis du kører standalone, er det ok, men ellers kan du vel bare loade jar-filen op, hvor den skal bruges.
3. Hvad for en fejl giver Eclipse dig? Har du jar-filen i din sti, har du en "import oracle.jdbc.driver.*" ?
Avatar billede macpain Nybegynder
23. april 2005 - 17:11 #5
Lige for at afklare, kan man brug thin ved Standalone?

Fejlen eksistere ikke mere, Eclipse importerede selv de nødvendige filer(min fejl).

Men hvis jeg bruger myhost:1521:orcl har jeg jo problemet
Hvordan kan jeg få fat i host, port eller identifier når jeg kun har Navigator tiltådighed.
Avatar billede macpain Nybegynder
23. april 2005 - 17:12 #6
Forresten hvis du kan hjælpe mig er jeg vilig til at give dig flere point hvis arbejdet er større end de 30 point giver udtryk for jeg regnede med
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2005 - 17:27 #7
Du kan sagtens bruge thin ved standalone. Thin skal ikke bruge andet en en netværksforbindelse. Oci skal derimod bruge en Oracle klient-installation.

Hvis du har SQL*Navigator installeret og kørende, så har du også en Oracle-klient installeret. Og dermed en tnsnames-fil.

I SQL*Navigator angiver du en forbindelse. Denne forbindelse er et navn der hentes fra tnsnames-filen. Hvis du skriver forkert, vil den sandsynligvis i 'details' fortælle dig, hvor SQL*Navigator har hentet sine oplysninger. Du burde derfor nemt kunne finde tnsnames.ora-filen. Som regel ligger den i %ORACLE_HOME%\netwok\admin. Du kan finde ORACLE_HOME i programpunktet 'skift oracle home'.

Nå men altså: I tnsnames.ora-filen vil du finde navn på server og navn på database (skal sættes ind i stedet for myhost og orcl).

Hvis du bruger den tykke forbindelse kan du nøjes med at skrive nogenlunde det samme, som du gør i SQL*Navigator. Se din egen reference til FAQ.

Og nej, de 30 point er fint nok
Avatar billede macpain Nybegynder
23. april 2005 - 17:47 #8
Nå så nærmer vi os!!

Fandt filen under download\oracle.

Bruger thin, men får denne fejl: ERROR: java.sql.SQLException: Io-undtagelse: The Network Adapter could not establish the connection.
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2005 - 17:51 #9
Kan du ikke lige vise kildekoden. Evt, hvis du ikke vil have det frem på siden, kan du skrive til mig på jorn-asko @ stofanet.dk
Avatar billede macpain Nybegynder
23. april 2005 - 18:00 #10
Der er jo ikke noget speceilt i det, jeg fjerner bare det jeg ikke vil have ud:
Jeg fatter bare ikke der skal være så meget "bøvl" i forhold til de andre databaser jeg har forbundet til.

Det er to sætninger!!!

DriverManager.registerDriver (new oracle.jdbc.driver.OracleDriver());
                conn = DriverManager.getConnection("jdbc:oracle:thin:@host:1521:orcl", "Admin", "1234");
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2005 - 18:06 #11
Det ser helt rigtigt ud. Er der mon forbindelse til server?

Har du prøvet 'ping host'. Hvis du har oracle klient-installation kan du også prøve en 'tnsping host'.
Avatar billede macpain Nybegynder
23. april 2005 - 18:08 #12
Har lige prøvet det uden held??? Tænkte det samme
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2005 - 18:12 #13
Uden held? Vil det sige at du ikke har forbindelse til databasens server? Så er der muligvis spærret for 'bare ping', men måske også for kommunikation på 1521 etc.?

Kan du få forbindelse med SQL*Navigator
Avatar billede macpain Nybegynder
23. april 2005 - 18:13 #14
Kom i tanke om SID er noget specielt jeg ikke har fået fat i?

Det kan vel ikke være så meget at være i tvivl om når der i .ora filen står (HOST = host) så er det host der skal stå som "host"
Avatar billede macpain Nybegynder
23. april 2005 - 18:13 #15
Ja, der er der forbindelse
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2005 - 18:23 #16
I tnsnames associeres et navn til en server (host) og til en sid eller en service på maskinen, du skal forbindes til. Thin driver vil bare have navnet på host og navnet på databasen (sid). Oci driver kan acceptere service navn.
Avatar billede macpain Nybegynder
23. april 2005 - 18:40 #17
Kan se hva der er galt, der er 3 tnsnames.ora, men det underlige er at der ikke er nogen af dem der har en Host eller SID der er fornuftig
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2005 - 18:47 #18
Hvis din sql*navigator virker, er det måske en forkert tnsnames? Har du haft flere installationer?

Det kan også være at der er en 'ifiles = '-linie. Den leder videre til en anden tnsnames-fil.
Avatar billede macpain Nybegynder
23. april 2005 - 18:51 #19
Så kom løsningen....søgte på en anden maskine og fik nogle andre værdier frem i tnsnames.ora, spørg mig ikke hvorfor.

Men nu spiller det !! Tak for hjælpen, de pointene kommer her
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2005 - 19:08 #20
Selv tak
Avatar billede larildsen Nybegynder
11. maj 2005 - 00:02 #21
Crap det meste (bortset fra joern_)- men der er svar på spørgsmålet - Hvorfor er det så IKKE lukket endnu ?
Avatar billede macpain Nybegynder
11. maj 2005 - 10:35 #22
Det er jeg da meget ked af du mener nu kan jeg ikke sove i en hel uge..... føj hvor en ulykke!!!

Men beklager(joern_h), jeg ikke har give pointene