Avatar billede netweawer Nybegynder
23. april 2005 - 09:16 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Anskaffelse af PC

Hej

Jeg har besluttet at jeg vil købe en ny computer, dens formål vil hovedsagligt være spil mm. budgettet vil være på cirka 10.000, plus, minus. Spørgsmålet er bare, hvad skal man vælge? Den ønskes købt online.
Avatar billede webgon Nybegynder
23. april 2005 - 09:50 #1
Jeg har samlet et par forslag herunder, disse maskiner har et godt grafikkort, masser af ram til de tunge spil, for ikke at snakke om harddisken :) Alle har AMD Athlon 64 3700+ processorer

http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=13113&Type=4&ID=1
Pris: 9.595,-

http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=12112&Type=4&ID=1
Pris: 8.495,-

http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=4113&Type=4&ID=1
Pris: 7.895,-
Avatar billede netweawer Nybegynder
23. april 2005 - 09:53 #2
Findes der anmeldelser af de omtalte maskiner?
Avatar billede huset Praktikant
23. april 2005 - 10:22 #3
Du vil ikke samle den selv?
Avatar billede netweawer Nybegynder
23. april 2005 - 10:22 #4
Jeg har før selv kigget på førnævnte pc-systemer, men jeg synes det er svært at vælge, så det jeg har brug for er en anbefaling af én bestemt computer, med dertil-hørende forklaring hvorfor jeg netop skal vælge den;-)
Avatar billede webgon Nybegynder
23. april 2005 - 10:22 #5
Nej, desværre er der ingen anmeldelser på disse maskiner (i hvert fald ikke på Edbpriser.dk)
Avatar billede netweawer Nybegynder
23. april 2005 - 10:23 #6
huset> Det er også en mulighed, men så kommer spørgsmålet med hvilke dele jeg skal vælge?
Avatar billede huset Praktikant
23. april 2005 - 10:25 #7
jeg finder delene du samler?

Skal du have alt med såsom skærm, tastetur osv?
Avatar billede huset Praktikant
23. april 2005 - 10:33 #8
Jeg starter et sted, og så kan vi arbejde os hen imod det du søger. Tager udgangspunkt i du IKKE skal have skærm osv, men skal du retter vi det til.

Først vil jeg forklare dig lidt om begreber som SLI, PCI Express og AMD64 som i dag folk foretrukne valg.
PCI Express er afløseren til bussystemerne PCI og AGP som bruges til overførsel af data i bundkortet. PCI har traditionelt stået for data fra harddisk, lydkort, netkort og lignende, mens AGP udelukkende tog sig af data fra grafikkortet. Ulempen ved disse to systemer er deres begrænsede båndbredde; PCI kan kun transportere 133 MB pr. sekund, mens AGP ved 8X kan transportere lidt over 2 GB pr. sekund. PCI standarden har i årevis været presset til det yderste, og AGP vil nå sin grænse før eller siden. Derfor er PCI Express udviklet som en fælles afløser.
Med den nye standard kan mange enheder kommunikere med hinanden samtidigt, i modsætning til tidligere, hvor kun to enheder havde adgang samtidigt. Det er også muligt at tildele enkelt hardware flere kanaler, så der opnås højere båndbredde. Mindre krævende hardware vil køre med 1X, mens eksempelvis grafikkort laves til 16X. Dette vil også betyde at kortene fysisk skal have forskellige porte på bundkortet.

SLI
Giver en mulighed for at koble 2 grafikkort til systemet som punkt 1, der kommer dog flere ting ind i billedet.
SLI intro
Selve SLI er ikke en ny opfindelse. Allerede de gamle voodoo kort tilbage i slutningen af 90érne havde denne mulighed.
Scan Line Interleave gjorde det dengang muligt at opnå utrolige framerates på helt op til en opløsning på 1024x768, men det kostede selvfølgelig en bondegård.
Da så de gamle kort forsvandt ud af markedet, overtog Nvidia hovedparten af sagerne, og dermed også teknologien bag SLI. I dag er det et af Nvidia´s store nytænkningsområder, og jeg er sikker på vi ikke har set alt hvad SLI kan tilbyde endnu, og med introduktionen af PCIe, er det nu blevet sjovt at lege med grafikkort og dets muligheder.

Selve indholdet i SLI
PCI har været udviklet på i en del år nu, og vil efterhånden overtage der hvor vi har AGP nu. AGP vil stille og roligt forsvinde mere og mere, men der går nok liiige en rum tid endnu.
Nvidia kontra VIA, har på dette område haltet lidt efter, hvorimod Intel var de første som lancerede et chipset, som kunne arbejde med det nye PCI Express, men stille og roligt har AMD nu arbejdet sig med ind i kapløbet men lanceringen af nForce4 i forskellige udgaver. Dog er det kun det dyreste som understøtter muligheden for SLI p.t.

Dog hedder det så ikke længere Scan Line Interleave, men derimod Scalable Link Interface.3dfx’ SLI benyttede sig af muligheden for at  lade det ene grafikkort tage sig af alle linjer med lige numre og overlade alt det øvrige til det andet kort. Så groft sat op lavede de halvdelen af arbejdet hver.

NVIDIA´s version af SLI har sådan set tre forskellige ”modes”. Compatibility Mode, AFR og SFR.

Når kortet er i Compatibility Mode benyttes kun det ene grafikkort, og ofte vil selve ydelsen falde i perioder i forhold til når man kun har et kort i og ikke bruger SLI, da processoren vil bruge kræfter på at uddelegere arbejdet alligevel.
AFR, Alternate Frame Rendering. Er en måde som gør at ens grafikkort skiftes til at render, altså skiftes til at vise hver sin frame. Dog kan dette nemt ytre sig ved at man får en ”tearing” Dette vises ved at visse elementer ikke bliver synkroniseret på monitoren og vil give eventuelle grafikfejl.

SFR, Split Frame Rendering, er det tætteste Nvidia kommer 3dfx’ SLI - arkitektur. Denne mode har til opgave at opdeler skærmbilledet ”dynamisk”  Dvs at delene ikke behøver være lige store når vi snakker reelle skærmareal. Dermed sørger man så for, at hvert grafikkort får nøjagtigt 50 % af arbejdet at udføre hver, som så i bund burde give en fordobling af ydelsen
Dog er dette en udtalelse med modifikationer som mange benchmarks viser på nettet, forbedringen er dog utrolig imponerende. Dog forudsætter det, at nVIDIA’s drivere har fået lavet en ”profil” til det pågældende spil, og spillets  kodning og design er SLI - kompatibel.

Hvad angår hardware delen, er der selvfølgelig også krav som skal opfyldes. Bundkortet skal være klargjort til SLI (nForce4 ultra) to stk. ens PCI Express-grafikkort med SLI - understøttelse (GeForce 6600 GT og alle GeForce 6800-varianter, (dog er det ikke alle, der understøtter SLI) og så endelig en fysisk bro til at forbinde de 2 kort med. En kraftig PSU fra 500W og op er klart at anbefale! Dette p.g.a. hvert kort gennem PCIe kan trække 75W, og at begge kort køre på samme 12V linie og være en stor belastning for PSU.

Disse er pastet fra mine tidligere artikler og indlæg fra eksperten. Jeg finder nu et system til dig fra AMD64, ønsker du Intel finder jeg også et der senere. Læs dette!
Avatar billede netweawer Nybegynder
23. april 2005 - 10:39 #9
Det er meget brugbart, du har ret i din antagelse at jeg ikke skal have skærm og styresystem.
Avatar billede huset Praktikant
23. april 2005 - 10:42 #10
Her er et forslag til en maskine hvor SLI teknologien ikke er en part af hvad angår bundkortet som skal have denne feature klargjort.

Bundkort
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99767
800 kr.

Dette bundkort skal du sørge for at handle i en såkaldt revision 2. Det er en model som er optimeret for bugs/fejl, og denne kan arbejde sammen med AMD64 CPU'er lavet på 0.09nm

0.09nm
Når producenter som f.eks. amd laver mindre nm så er det fordi at de små baner som strømmen føres i laves tyndere. Når de små baner laves tyndere, så er de rmindre modstand i dem, for vi ved jo alle at der er elektronisk modstand i alt (undtagen superleder, men de existerer jo kun på teoretisk plan).
Og jo mere modstand jo mere varme går der spildt, dvs. at energien der sendes rundt i cpuen(også kaldet strøm) skal bruge mere af dens egen egen energi til at komme rundt, da der er mere modtstand.

så alt i alt, der er altså ingen luft i en cpu, de er producerede i 100% iltfrie omgivelser, de er pakket i beskyttende atmosfærer (også kaldet gasser). CITAT.

CPU
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=91009
1900 kr
Denne er lavet med omtalte 0.09nm

RAM
http://www.computer-parts.dk/cgi-bin/shop/BL6464Z402.html
788 kr pr 512MB

Test
http://www.tweakup.dk/article/432/dk/

KANON RAM, som clocker kanon!

Grafikkort
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=97669
3000 kr.

Test
http://www.tweakup.dk/article/455/dk/

Harddisk
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=124183
800 kr.
Her er det en smag vurdering alt efter ønske.

DVD brænder
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98515
400 kr

Kabinet
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=11016

Lækkert kvalitets kabinet, som er super lydløst, som er en vigtig faktior i dag.
Der medfølger strømforsyning!

Ca 900

Ialt 9376,-

Ønsker du systemet med SLI muligheden, skal du tage dette bundkort osv:

Bundkort
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116253
1100 kr

Grafikkort
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=121582
3300 kr
Avatar billede huset Praktikant
23. april 2005 - 10:44 #11
Nu har jeg hjulpet dig, så kan du hjælpe med/os

Du har spørgsmål tilbage til 2002, altså 3år gamle.

http://www.eksperten.dk/list.phtml?sort=&order=DESC&status_1=on&status_2=on&spm_creator=netweawer&spm_part=&spm_answer=&find=&engine=exp

Er du ikke venlig og få dem lukket.
Avatar billede netweawer Nybegynder
23. april 2005 - 10:50 #12
Jo selvfølgelig, jeg siger mange tak for hjælpen.
Avatar billede huset Praktikant
23. april 2005 - 10:51 #13
Super, og velbekomme :D

Noget du ønsker forklaret?
Avatar billede netweawer Nybegynder
23. april 2005 - 11:11 #14
Vil du anbefale at jeg tager bundkortet med SLI? Jeg skal vel også købe en køler?
Avatar billede huset Praktikant
23. april 2005 - 11:16 #15
Ups ja køler.

Tager du en CPU med indbygget box køler, kan det fint bruges, men den larmer en del

Jeg vil anbefale denne
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104948

Ved ikke om jeg vil sige du skal tage det klar til SLI, men har du en idé om du senere vil smide et kort mere i, er det en gidt ting. Du skal bare huske at sætter du et kort mere i, skal det være 100 % magen til det første.

Skifter du til SLI skal du sørge for at tage dette grafikkort hvis du vil have det super fede grafikkort

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=121582

Har selv kortet til AGP
Avatar billede netweawer Nybegynder
23. april 2005 - 11:17 #16
Jeg kan se at det er DDr3200 ram, vil det ikke være en fordel med DDR2 ram?
Avatar billede huset Praktikant
23. april 2005 - 11:21 #17
DDR2 er ikke en fuld understøtter feature til AMD64 som det ser ud nu. De kan godt køre med 533MHz på bussen, men du vil ikke få fuld udnyttelse. Jeg ville IKKE tage det
Avatar billede netweawer Nybegynder
23. april 2005 - 11:25 #18
Okay.. Men, så tror jeg at det bliver det system, med SLI, så er jeg på den sikre side. Mange tak for hjælpen, og du behøver ikke vente 3år på at få dine point, de er i hvert fald velfortjente:)
Avatar billede huset Praktikant
23. april 2005 - 11:26 #19
Jammen det er mig der takker for du kunne bruge min support :D

Ønsker du andet forklaret siger du til.

//Freehelp