Avatar billede christianem Nybegynder
22. april 2005 - 21:33 Der er 1 kommentar

Hvem har tid til at kigge på noget teori?

Halløj, jeg er en rimelig meget newbie som lige har begivet mig ud i JavaScript. Jeg har lavet et Script der kan beregne varmetabet på et hus. Til dette script skal skrives noget teori. Jeg har skrevet noget - men er ikke helt tilfreds med det. Hvis du har tid til at kigge på det og rette samt måske tilføje og evt. råd til scriptet vil jeg blive lykkelig. Fuld point til personen som vil hjælpe mig.

Scriptet ser således ud:

<html>
<head>

<body>
<script type="text/javascript" language="JavaScript">

//her er funktionen der beregner varmetabet

function varmetab(){

//her er de forskellige variabler som bliver hentet i funktionen

    var a = parseFloat(document.getElementById('A').value)
    var b = parseFloat(document.getElementById('B').value)
    var c = parseFloat(document.getElementById('C').value)
    var d = parseFloat(document.getElementById('D').value)
    var e = parseFloat(document.getElementById('E').value)
    var f = parseFloat(document.getElementById('F').value)
    var g = parseFloat(document.getElementById('G').value)

//varmetabsrammen beregninger findes, se i rapporten hvordan

//væg

vrvaeg = 0.3 * (a - e) * 32

//gulv

vrgulv = 0.15 * (b + c) * 12

//loft

vrloft = 0.15 * d * 37

//vindue + dør

vrva = (b + c) * 0.22

vrvindor = 1.8 * vrva * 32

//varmetabsrammen

vr = vrvaeg + vrgulv + vrloft + vrvindor

//det foreløbige varmetab findes, se i rapporten hvordan

//væg

fvvag = 0.268 * a * 32

//trægulv

fvtra = 0.133 * b * 12

//klinker

fvkli = 0.136 * c * 12

//loft

fvlof = 0.129 * d * 37

//vindue + dør

fvvindor = 1.1 * e * 32

//fugetab

fvfug = 0.05 * f * 32

//linietab

fvlin = 0.24 * g * 32

//det foreløbige varmetab

fv = fvvag + fvtra + fvkli + fvlof + fvvindor

// det aktuelle varmetab

av = fv + fvfug + fvlin

document.getElementById("out1").value = "Varmetabsramme: " + vr + " W";
document.getElementById("out2").value = "Det forløbigt varmetab: " + fv + " W";
document.getElementById("out3").value = "Det aktuelle varmetab: " + av + " W";

}

function validate() {

    // Kontrol af vægarealet
    if (valider.A.value == "") {
        alert("Der skal indtastes et areal, se evt. hjælpeboxen");
        valider.A.focus();
        return false;
    }

    // Kontrol af trægulvarealet
    if (valider.B.value == "") {
        alert("Der skal indtastes et areal, se evt. hjælpeboxen");
        valider.B.focus();
        return false;
    }

    // kontrol af klinkearealet
    if (valider.C.value == 0) {
        alert("Der skal indtastes et areal, se evt. hjælpeboxen");
        valider.C.focus();
        return false;
    }

    // Kontrol af loftarealet
    if (valider.D.value == "") {
        alert("Der skal indtastes et areal, se evt. hjælpeboxen");
        valider.D.focus();
        return false;
    }

    // Kontrol af vindue + dør
    if (valider.E.value == "") {
        alert("Der skal indtastes et areal, se evt. hjælpeboxen");
        valider.E.focus();
        return false;
    }

    // kontrol af fuge
    if (valider.F.value == "") {
        alert("Der skal indtastes et areal, se evt. hjælpeboxen");
        valider.F.focus();
        return false;
    }

    // Kontrol af linie
    if (valider.G.value == "") {
        alert("Der skal indtastes et areal, se evt. hjælpeboxen");
        valider.G.focus();
        return false;
    }

return true;

}

function popup(tekst)    {

    var popup = open("", "_blank", "width=150, height=100, valign=center, align=center");
    popup.document.write(tekst);
}

function printpage() {
window.print();
}

</script>

<form name="valider" Onsubmit="return validate()";>

<p>Indtast vægareal</p>
<input  tabindex="1" type="text" id="A" >
<a href="#" onClick="popup('Se billedet til højre for at finde det ønskede vægareal');" >Hjælp</a>

<p>Indtast gulvareal, trægulv</p>
<input tabindex="2" type="text" Id="B" >
<a href="#" onClick="popup();" >Hjælp</a>

<p>Indtast gulvareal, klinker</p>
<input tabindex="3" type="text" Id="C" >
<a href="#" onClick="popup();" >Hjælp</a>

<p>Indtast loftareal</p>
<input tabindex="4" type="text" Id="D" >
<a href="#" onClick="popup();" >Hjælp</a>

<p>Indtast vindueareal samt dørareal</p>
<input tabindex="5" type="text" Id="E" >
<a href="#" onClick="popup();" >Hjælp</a>

<p>Indtast fugemeter</p>
<input tabindex="6" type="text" Id="F" >
<a href="#" onClick="popup();" >Hjælp</a>

<p>Indtast liniemeter</p>
<input tabindex="7" type="text" Id="G" >
<a href="#" onClick="popup();" >Hjælp</a>

<p>

<input tabindex="8" type="button" value="Beregn varmetab" onclick = "if (validate()) varmetab()";>

<input tabindex="9" type="button" value="Printvarmetabet" onclick = printpage();>

<input type="reset" value="Reset">

<p></p>

<input type="text" id="out1" size="50" value="Varmetabsramme"><br>
<input type="text" id="out2" size="50" value="Det forløbigt varmetab"><br>
<input type="text" id="out3" size="50" value="Det aktuelle varmetab"><br>
<span id="output"></span>

</form>

</body>
</head>
</html>

Og teorien jeg har været igang med ser således ud :( :

function varmetab()

Denne funktion som hedder varmetab er grundstenen i scriptet. Det er denne funktion der laver alle beregningerne til at finde varmetabet.

var

En variabel er en værdi med et navn som evt. skal hentes flere gange i programmet.

I programmet er var blevet brugt i sammenhæng med input boksene. Værdierne som brugeren indtaster i inputboksene bliver hente op til variablerne. Derved kan brugerens værdier hentes vha. varibaler og et simpelt navn for hver variabel.

parseFloat

Parsefloat formaterer det indtastede til tal fra tekst.

function validate()

Funktionen validate går ind og checker om der er skrevet med tal i indtastningsfeltet. Hvis brugeren har tastet f.eks. et bogstav ind fremkommer der en alert med fejlen og brugeren bliver bedt om at indtaste et tal. Dette stopper først når brugeren har tastet korrekt. Den laver altså en return false.

I programmet er der blevet brugt isNan som går ind og tjekker om der bliver skrevet med tal eller bogstaver. Der er også brugt ””  som går ind og tjekker om felterne er fyldt ud.

Hvis disse ting er i orden laver den en return true.

alert

Med alert sender man en meddelelse til brugeren. Denne alert-boks bliver kaldt i validate når brugeren taster noget ”ikke-gyldigt” ind.

tabindex

Hvis man som erfaren bruger afprøver dette program vil det være trælst at skulle bruge tab 2 gange for at komme videre til næste indtastningsboks.

onClick

onClick er en funktion der bliver kaldt, når brugeren klikker med musen på hjælp symbolet.

I programmet er onClick benyttet til at hente hjælp, hvis man sidder i problemer i beregningerne. Når brugeren klikker med musen over hjælp symbolet åbnes der et nyt vindue med hjælp til brugeren.
Funktionen der bliver kaldt er popup().

Document

Med document udskriver man en tekst i det aktuelle dokument. Dette bliver gjort to steder, et med document.write og et med document.getElementById. Med document.write går den ind og udskriver en tekst i det aktuelle dokument, mens document.getElementById går ind og henter en ID som er defineret i input-boksene og derefter skriver den til variablen.
Avatar billede olebole Juniormester
23. april 2005 - 01:24 #1
<ole>

Hvad er det, du ikke er tilfreds med?

/mvh
</bole>