Avatar billede smartin Nybegynder
21. april 2005 - 16:40 Der er 11 kommentarer

Netværksdrev oprettes ikke altid ved logon

Okay, det her er ved at irritere mig og nogle brugere en hel del.

Nogle gange, når folk logger på, bliver deres netværksdrev ikke oprettet. Hverken de fællesdrev, som er defineret i logon-scriptet, eller deres personlige drev, som er defineret i deres bruger på serveren. En enkelt gang har jeg oplevet, at et enkelt drev fra logon-scriptet var oprettet. De fleste gange kan brugerne logge af og på eller genstarte, hvorefter netværksdrevene er oprettet - nogle gange skal det gøres flere gange!

Jeg har søgt lidt rundt omkring og fandt ud af, at der findes en time-out, hvorefter netværksdrev midlertidigt afbrydes. Jeg har fjernet denne time-out, men det er åbenbart ikke nok.

Server: Windows SBS 2003.
Klienter: Windows XP SP2.
Avatar billede smartin Nybegynder
21. april 2005 - 16:41 #1
Jeg er lidt i tvivl, om det er fint nok at oprette spørgsmålet her, eller om server-kategorien er bedre.
Avatar billede daki Juniormester
21. april 2005 - 16:54 #2
Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig.
Men når jeg benytter WinXP maskiner skal jeg sørger for, at serverens ipadresse er indtastet i WINS under TCP/IP opsættet på den enkelte maskine.
Så hentes login-scriptet hvergang.
Hvis jeg glemmer det, så har jeg netop det problem som du beskriver.
Avatar billede smartin Nybegynder
21. april 2005 - 17:47 #3
WINS bliver oprettet vha. DHCP fra serveren. Mere præcist så står "044 WINS/NBNS Servers" til serverens IP, mens "046 WINS/NBT Node Type" står til "0x8". Det er oprettet automatisk i forbindelse med opsætning af DHCP.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
22. april 2005 - 10:28 #4
Det er ikke nødvendig med WINS i denne opsætning. WINS er forældet og bruges kun på serveren, hvis man har klient maskiner fra før Win2000.

Når du er logget ind på en klient, som ikke har fået login scriptet, kan du så:
Pinge server?
Nslookup peger på server?
Fange dine resourcer via UNC Stier?

En korrekt opsat DHCP skal indeholde flg:
003 = Server IP
006 = Server IP
015 = Windows Domæne
Avatar billede smartin Nybegynder
22. april 2005 - 11:40 #5
003 er sat til vores routers IP, ikke serverens. Det skyldes selvfølgelig vores setup, og det burde ikke betyde noget, så vidt jeg har forstået.

En klient, som ikke har fået login-scriptet (eller kun noget af det) og heller ikke det personlige drev, kan sagtens browse til serveren og via \NETLOGON køre det korrekte login-script. Det personlige drev skal efterfølgende også opsættes.

Eksempel på login-script:

net time \\servernavn /set /yes
net use * /delete /yes
net use i: \\servernavn\install /persistent:no
net use s: \\servernavn\shared /persistent:no
\\servernavn\sysvol\cnv.local\scripts\SBS_LOGIN_SCRIPT.bat

Sidste linie var vist i et eksempel-script, så derfor er den medtaget. Jeg går udfra, at den hjælper med at sende programmer, som defineres på serveren, ud til klienterne. Oprindeligt var "/persistent:no" ikke med, men det har jeg tilføjet for at se, om det hjælper. Umiddelbart har det ikke haft den ønskede effekt.
Avatar billede smartin Nybegynder
22. april 2005 - 11:43 #6
Nu når jeg kigger på det, så er "net use * /delete /yes" lidt mistænkelig, men den fik jeg at vide, jeg skulle bruge. Den kunne jo være skyld i, at de personlige drev nogle gange forsvinder (hvis altså det oprettes før login-scriptet), men det er bare underligt, at der ikke sket altid. Desuden er det mærkeligt, at de efterfølgende "net use" går tabt...
Avatar billede bjuhl Nybegynder
22. april 2005 - 11:48 #7
net use * /d /y bruges typisk hvis man ændre meget på loginscripts, så starter man på en frisk hver gang. Men den er ikke nødvendig.

Du er sikker på at klienterne bruger din Server som DNS server og ikke jeres Router?

Hvis det driller meget, kan du lave login via GPO istedet.
Avatar billede smartin Nybegynder
22. april 2005 - 13:43 #8
"006 DNS Servers" står til serverens IP efterfulgt af to eksterne DNS servere (TDC). Det var egentlig tænkt på den måde, at hvis serveren skulle fejle, så vil klienterne stadig kunne gå på nettet, hvis de har modtaget netoplysninger via DHCP, inden serveren gik ned - men det er måske en dårlig idé?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
23. april 2005 - 14:17 #9
Både og..... Du kan angive din Routers IP som sekundær DNS.

Men den skal helst sættes op som forwarder i din egen DNS
Det kan være her det går galt.

Prøv et angive din servers ip som den eneste i DHCP DNS, og så sætte din Routers IP som forwarder i DNS serveren.
Avatar billede smartin Nybegynder
27. april 2005 - 18:11 #10
Efter flere dage uden problemer så opstod problemet desværre igen for en bruger i dag. Han fik ikke netværksdrevene. Så genstartede han, loggede ind og fik dem stadig ikke. Efter at have lukket computeren, startet op og logget ind, så kom netværksdrevene. Det er møgirriterende og underligt...
Avatar billede smartin Nybegynder
06. juli 2005 - 16:24 #11
Det har kørt udmærket i lang tid nu, men for en uges tid siden, begyndte problemerne igen for to brugere (begge med laptops). I weekenden opdaterede jeg SBS'en til SP1, men der er stadig problemer. Argh... :)