Avatar billede timmelimsen Nybegynder
20. april 2005 - 20:21 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Dynamiske sider i forskellige sprog og META tags

Hej.

Vi har et site hvor vores besøgende får serveret tekst (via mysql og php) der passer til det land de kommer fra, ud fra et
ip-baseret trackingsystem, kaldet "geo-ip".

Problemet er at vi naturligvis gerne vil have metatags i de forskellige sprog vi har tilrådighed, og så er mit spørgsmål
om hvorvidt søgemaskiner som f.eks google vil acceptere metatags der er echoet ud, "on the fly", med
f.eks php.

For søgemaskinen/spideren kommer vel som sådan ikke fra forskellige lande, og får måske aldrig serveret
de metatags i de forskellige sprog, så den kan indeksere dem.

Det skal nævnes at det naturligvis er een og samme side som alle får serveret, bare med tekst i deres sprog...

Hvad tror i?

Mvh,
Tim.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. april 2005 - 20:24 #1
Jeg ville mene at du skal lave separate sider pr sprog, for at dine besøgende skal kunne finde dem med ord på deres eget sprog. Det kan så være det samme script der laver siderne, sådan som du har nu.

F.eks. kan forsiden dirigere om til    /en/...    på engelsk og      /sw/...    for swahili.  Søgemaskinerne vil nu finde alle siderne, og indexere dem passende.
Avatar billede timmelimsen Nybegynder
20. april 2005 - 20:30 #2
Ja, har tænkt på det...
Det bliver bare omstændigt når vi har 13 sprog...
Surt ikke at kunne have et enkelt central script, og vi vil helst ikke ud i at
begynde at generere html/php sider ud fra eet script...
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. april 2005 - 20:30 #3
Problemet er at du ikke bør have meta tags på dine sider du ikke også har på sidernes tekst. Har du det betragter google og ander store søgemaskiner det som spam og straffer dig i yderste koncekvens for det, i hvert tilfælde hvis dine meta tags indeholder høj trafik genererende søgeors som sex, mp3 og Britney Spears.

Du er derfor nødttil at generere dine metatags dynamisk hvis de skal have positiv effekt overhoved. Her er nogle generelle ting du bør overholde:

- Aldrig ord i meta som ikke også genfindes i sidens tekst. Skal du have max effekt skal søgeordet findes i sideteksten, i titel taggen, i overskrifterne (brug H tags, det opfatter søgemaskinerne som overskrifter og derfor som væsentlige), i den aktive del af linkteksten, i filnavnet, osv osv.
- Max 3 søgeord pr side, ellers fortynder di virkningen af det enkelte søgeord og kan ikke optimere ordentligt. Heldst kun 1 søgeord pr side.
- De vigtigste søgeord først i teksten, både i meta og i resten af den optimerede kode.
- søgeordenes sprog skal svare til siden og heldst også til sitets landekode, dvs. danske ord i et .dk site og engelske i et .com (.com kan dog også have danske ord)
- vælg dine søgeord med omhu, (Jeg har skrevet en del artikler om emnet.

Mht om google vil brokke sig over dynamisk generede meta, så er jeg sikker på at den ikke vil have problemer med det. Det søgerobotten ser er jo den resulternede html der genereres af php koderne og det kan den ikke se forskel på fra almindelig html.

Huls at link strukturen og formen er væsentlig når vi taler søgemaskiner
Avatar billede timmelimsen Nybegynder
20. april 2005 - 21:23 #4
Tak for dit svar, Bufferzone.
Jeg er nogenlunde bekendt med hvad søgemaskinerne kigger efter, og the do's and dont's, men jeg vil meget gerne læse dine artikler alligevel. Er de at finde her på eksperten.
Min bekymring omkring omvidt søgemaskinen vil finde de metatags på de forskellige sprog, kommer fra at vi som det første når en bruger kommer ind på en af vores sider, sætter en variabel som naturligvis leverer det passende sprog.
Hvis ikke brugeren kommer fra et land som vi har dækket sprogmæssigt, så giver vi dem som default engelsk.

Det jeg tænker på er at søgemaskinen, når den skal ud og indeksere, nok ikke kommer fysisk fra de pågældende lande, og så aldrig får variabelen sat og kommer ikke til at se de metatags i de forskellige sprog.

I bedste fald vil den kun se de engelske.

Tror du min formodning er korrekt?

Mvh,
Tim.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. april 2005 - 21:28 #5
Den vil i hvert fald ikke se siderne i de forskellige sprog, men formentlig kun på et enkelt. Derfor skal du have separate sider. Det er nu ikke noget omfattende problem - du har scriptet. Lidt fikundik med Apache, og så er det fikset. Du skal så blot sørge for at have links til alle sprogsider.
Avatar billede timmelimsen Nybegynder
20. april 2005 - 23:40 #6
Men er der ikke noget med at søgemaskiner ikke accepterer at man redirecter på index siden, og nægter at følge den videre hvis det sker?

Ikke helt relateret, sidder bare og prøver at tænke over forskellige løsninger...

Mvh,
Tim.
Avatar billede timmelimsen Nybegynder
24. april 2005 - 16:59 #7
Tak for hjælpen...